Et enda større Oslo Motor Show

Oslo Motor Show har vokst både fysisk og kvalitetsmessig, og det loves tenning på alle plugger når dørene åpner neste fredag.


Som alle andre store arrangementer har også Oslo Motor Show fått føle følgene av covid-19, og fjorårets store bil-happening her i Norge måtte avlyses.

Men for bilfolket, og spesielt de som skrur og pusser på gamle biler, har det faktisk også vært en fordel med korona-nedstengingen. Det har messegeneral for Oslo Motor Show (OMS) erfart.

‒ Under pandemien har kreative motor-entusiastene brukt mer tid og penger enn vanlig i garasjene, uten å ha noe sted å stille ut kreasjonene sine, sier Tommy Larssen.

‒ Vi har lange ventelister med interesserte utstillere som vi foreløpig ikke har funnet plass til. Derfor har OMS denne gangen hatt uvanlig mange nye, gode og spennende utstillingsobjekter å velge mellom. Slikt blir det god messe av, slår han fast.

OMS er en av de aller største årlige enkeltarrangementene her i Norge, og rundt 40.000 finner vanligvis veien til Lillestrøm og Norges Varemesse.

Publikumsrekorden ble satt i det foreløpige siste arrangementet, for i 2019 strømmet det til nærmere 44.000 besøkende.

Men OMS har plass til flere, spesielt etter at de nå har fått nye 2.000 kvadratmeter å boltre seg på. Totalt har de gedigne 40.000 kvadratmeter til rådighet, og nesten alle krinker og kroker blir fylt opp av all slags kjøretøy.

Blant annet er kategoriene StreetCars, Bikes,Trucks, Motorsport, AmCars og Veteraner på plass, samt noen av våre største racingstjerner. Det inkluderer den aller største, og kanskje det som blir Norges første formel 1-fører, Dennis Hauger, i tillegg til stjerner som Mads Østberg, Andreas Bakkerud og Oliver Solberg.

Og da er det kanskje også greit å legge til at det også blir racing i bakgården, hvor publikum kommer nærmere bilene enn på noen andre arenaer.

Årets OMS vil også på by noen Norges-premierer, blant annet et ekte elektrisk flaggskip ‒ Mercedes EQS. Også Ford Mustang Mach-E GT er på plass, samt noen skikkelige perler som Ferrari Monza SP2, Rolls-Royce Cullinan og Ford GT.

‒ Vi vet at det kommer enda flere Norges-premierer på OMS i år, men foreløpig har vi lovet å ikke gi ut noen detaljer om disse, sier en hemmelighetsfull Larssen.

Et annet høydepunkt for både store og små blir racerbilen som danske Tom Kristensen har vunnet Le Mans med. Eller, en kopi av den.

For i tre år har Lego jobbet med en 1:1-utgave av Audi R-18, og nå er hyllesten ferdig. Det tok nesten like lang tid som å bygge en ordentlig bil, for kunstverket som består av utrolige 600.000 legoklosser tok 1.445 timer å sette sammen.

Denne legobilen hadde premiere i Danmark i september, og forflytter seg nå til Lillestrøm før den skal videre til utstillinger verden rundt.

En av de store suksessene til OMS er utvilsomt de gamle hverdagsbilene som blir utsilt, for her kan du få et gjensyn med legendariske modeller fra 1970-, 80- og 90-tallet.

I år er over 60 forskjellige klubber påmeldt til OMS, og det blir også konkurranser som «beste lakk», «beste motor-rom», «beste innredning» og «best in show». Totalt skal det deles ut rundt 50 skinnende pokaler når OMS avsluttes for i år.

‒ Selv om pandemien forsøkte å stikke kjepper i hjula for oss i år også, har vi lagt oss i selen for å lage et outstanding show i år, sier Larssen.

‒ I denne bransjen er du aldri bedre enn den siste messen du har arrangert. Derfor våger vi å tro at jubileumsmessen kan gi oss ny besøksrekord, sier han videre.

Det betyr altså 44.000 besøkende.

Her er et tilbakeblikk på noen av kjøretøyene som du kunne se i 2019, og som du selv kan se er det svært mye å glane på. Så legg av mye tid om du tar turen til Lillestrøm og OMS.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter