Status for 2023 er allerede gjort opp, og den viser at det nye folkemerket her i Norge er Tesla. De endte opp med 25.408 nyregistrerte biler i 2023, og det var nesten dobbelt så mange som Volkswagen.
En nedtur er aldri godt timet, men denne svir nok litt ekstra for Volkswagen Norge. I høst kunne de nemlig feire 75 år i Norge, og epoken inneholder en masse storselgere. Først Volkswagen Boble, deretter Volkswagen Golf og Passat.
Nå er målet at elbiler overtar hegemoniet, for Volkswagen Norge solgte den aller siste ikke-ebilen blant personbilene i romjulen. Kundene kan nå kun velge mellom elbilmodellene ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 og ID. Buzz.
‒ Med ID.-familien har vi Norges beste, elektriske modellportefølje for personbiler, og med vårt brede og svært kompetente forhandlernett er vi til stede over hele landet, sier Hekneby.
Dette inkluderer grep som å børste støvet av navnene til velkjente utstyrsnivåer som «Businessline» og «Highline», og justere innstegsprisene. ID.3 er nå mulig å få fra 358.800 kroner, ID.4 fra 413.600 kroner og en ID.4 Pro 4Motion med firehjulsdrift starter på 486.000 kroner.
I et beintøft elbilmarked teller detaljene, og D.4 og ID.5 har også fått oppgradert programvare og forbedrete ytelser, raskere ladehastighet for 4Motion-modellene og mulighet for forvarming av batteriet. Det siste er spesielt viktig i et vinterland som Norge, for det åpner for langt raskere hurtiglading i kulden.
Les også:
- Tesla Model Y reddet nybilsalget i 2023
- 2023 ble et trist ulykkesår
- Langtest av nye Hyundai Kona Electric