Status for 2023 er allerede gjort opp, og den viser at det nye folkemerket her i Norge er Tesla. De endte opp med 25.408 nyregistrerte biler i 2023, og det var nesten dobbelt så mange som Volkswagen.
Les også:
Det tyske folkevogn-merket måtte ta til takke med 13.704 biler, og ble skjøvet ned til 3. plass ettersom Toyota fikk registrert 15.754 nye biler i fjor. VW-merket nyregistrerte 20.183 biler i 2022, så nedgangen var på godt over 6.000 biler.
Det svir selvsagt for merket som er vant til å lede an, og nå tas det grep. Nye priser og flere varianter ‒ og en utelukkende satsting på helelektriske biler.
– Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direkte for Harald A. Møller og fungerende leder for Volkswagen personbil i Norge.
En nedtur er aldri godt timet, men denne svir nok litt ekstra for Volkswagen Norge. I høst kunne de nemlig feire 75 år i Norge, og epoken inneholder en masse storselgere. Først Volkswagen Boble, deretter Volkswagen Golf og Passat.
Nå er målet at elbiler overtar hegemoniet, for Volkswagen Norge solgte den aller siste ikke-ebilen blant personbilene i romjulen. Kundene kan nå kun velge mellom elbilmodellene ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 og ID. Buzz.
‒ Med ID.-familien har vi Norges beste, elektriske modellportefølje for personbiler, og med vårt brede og svært kompetente forhandlernett er vi til stede over hele landet, sier Hekneby.
‒ Det gjør at kundene får god og riktig oppfølging både når de skal kjøpe bil, og for alt de har behov for til sitt bilhold når de har gjennomført en handel.
Hekneby er langt fra fornøyd med å være på den nederste pallplassen når bilsalget i 2023 er oppsummert.
‒ Vi samler ikke på tredjeplasser. Dette sier vi ikke for å være arrogante, men fordi vi har helt andre ambisjoner for Volkswagen i Norge, hvor det er øverste pallplass som gjelder. Vi innser imidlertid at selv om vi har flotte og attraktive modeller, har vi ikke hatt utstyrsvarianter og priser som har vært folkelige nok for å klatre helt til topps, slik vi tidligere har lyktes med. Derfor har vi tatt grep.
Dette inkluderer grep som å børste støvet av navnene til velkjente utstyrsnivåer som «Businessline» og «Highline», og justere innstegsprisene. ID.3 er nå mulig å få fra 358.800 kroner, ID.4 fra 413.600 kroner og en ID.4 Pro 4Motion med firehjulsdrift starter på 486.000 kroner.
I et beintøft elbilmarked teller detaljene, og D.4 og ID.5 har også fått oppgradert programvare og forbedrete ytelser, raskere ladehastighet for 4Motion-modellene og mulighet for forvarming av batteriet. Det siste er spesielt viktig i et vinterland som Norge, for det åpner for langt raskere hurtiglading i kulden.
På toppen kommer det altså flere utstyrsvarianter.
‒ Med flere utstyrsvarianter er vi nå til stede i en mye større del av markedet enn tidligere, og har nå en bil som passer nærmest uansett hvilken prisklasse kundene skal handle i, sier Hekneby.
‒ En mer folkelig lineup passer ekstra godt i disse tider hvor økonomien er blitt tøffere for alle. Dermed er veien kortere for mange til å bytte ut en brukt fossilbil med en ny og sikrere elbil, som har lavere driftskostnader og er mer miljøvennlig.
Les også: