Ingen over og ingen ved siden av. Tesla Model Y tok et så kraftig grep om toppen av salgslistene allerede tidlig i 2023 at bilen aldri trengte å titte i bakspeilet. Fjorårets soleklart mest populære nybil endte opp med på 23.085 registreringer, og 18,2 prosent av alle nybilene som kom til var faktisk Tesla Y.
Det var derimot om hard kamp om de to andre pallplassene, men til slutt knep Volkswagen ID.4 2. plassen med 6.614 registreringer, viser tallene til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
En elbil som allerede har rukket å bli en liten veteran, Skoda Enyaq, tok 3. plassen på statistikken med 5.740 nyregistreringer i løpet av fjorårets 12 måneder. Dermed holdt den unna hardtspurtende Toyota bZ4X, som til tross for en god desembermåned med 792 nye registreringer endte året med 5.395 biler.
Slik ser topp-10 ut bilmodeller 2023:
- Tesla Model Y: 23.088 registreringer
- Volkswagen ID.4: 6.614
- Skoda Enyaq: 5.740
- Toyota bZ4X: 5 395
- Volvo XC40: 5.025
- Ford Mustang Mach-E: 3.792
- Toyota Yaris: 3.582
- Toyota Rav4: 3.457
- Volkswagen ID.3: 3.141
- Hyundai Kona: 2.991
*Kilde: OFV
Tesla solgte nesten ingen andre biler enn Model Y, og endte opp med 25.405 nyregistreringer totalt i 2023. Det holdt likevel til å bli årets mest populære merke, men her ble de mer presset.
Som du kan se av listen over så hadde Toyota hele tre modeller på topp-10, og totalt endte de opp med 15.754 registeringer, mens Volkswagen inntok den siste pallplassen med 13.704 nyregistreringer.
Dette er topp-10 bilmerker 2023:
- Tesla: 25.408 nyregistreringer
- Toyota: 15.754
- Volkswagen: 13.704
- Volvo: 8.882
- Skoda: 7.735
- BMW: 5.961
- Hyundai: 5.481
- Nissan: 5.185
- Mercedes-Benz: 5.159
- Audi: 4.661
* Kilde: OFV
Totalt viser tallene fra OFV at det ble nyregistrert 126.953 nye personbiler, noe som var 47.363 færre enn i 2022. I desember ble det registrert 12.183 personbiler, vanvittige 27.312 færre enn i desember 2022.
Ikke at akkurat det kom som et sjokk, for da fjorårets nyttårsraketter hadde slokket kom det nye avgifter på elbiler.
‒ Hovedårsaken til registreringsrekorden i desember 2022, var den varslede innføringen av moms på elbiler over en halv million kroner samt innføring av en ny vektavgift for alle personbiler fra 1. januar 2023,
forklarer direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV til eget nettsted.
‒ Samtidig fikk man virkelig fart i utlevering av nye biler. Ser vi på 2023, kom de nye avgiftene på toppen i et år med sterk prisstigning og flere rentehevinger. Samlet slo dette kraftig ut på nybilsalget i 2023.
Les også:
Totalt endte elbilene opp med en andel på 82,4 prosent i 2023, og det kom til 104.590 nye nullutslippsbiler i fjor. Det er ned fra 138.249 elektrisk drevne biler i 2022, og totalt har vi for lengst rundet 700.000 elbiler på norske veier.
Når det gjelder de tradisjonelle bilene utstyrt med kun en bensin- eller dieselmotor ligger disse nå på dødsleiet, og endte opp med marginale 4.610 biler og en markedsandel på fattige 3,7 prosent i 2023.
Statsminister Jonas Gahr Støre sier at det norske folket skal få bedre råd i 2024, men regjeringen har ikke hjulpet bilkjøperne i 2023. Det kom som sagt nye avgifter i fjor, og OFV mener at dette har bremset nybilsalget.
‒ 2023 ble et tydelig eksempel på hvordan endringer og økninger i bilavgiftene styrer nybilsalget. En utfordrende økonomi fikk mange til å avlyse eller sette nybilkjøpet på vent. Spørsmålet er om ikke politikerne tok en litt for krapp sving med sine nye elbilavgifter, for det skal holde hardt å nå målet om at alle nye personbiler skal være utslippsfrie fra 2025. Å ta igjen alle de siste 17-18 prosentene på under ett år, blir utfordrende, sier Solberg Thorsen.
Og den nedadgående kurven for nybilsalget vil mest sannsynlig fortsette inn i 2024.
‒ Mens desember 2022 ga «all time high», ga januar 2023 «all time low», og endte med under 1.900 nye personbiler. Det var det laveste januar-tallet for førstegangsregistrerte nye personbiler siden 1962. Og det har aldri noensinne vært så stort fall fra en måned til neste, sier Solberg Thorsen.
‒ Men det er grunn til å være bekymret over den lave interessen for å kjøpe ny bil som vi ser nå. Det høye rentenivået og innstramminger i låneforskriften påvirker nybilsalget kraftig, og det siste markedet trenger er enda høyere bilavgifter om vi skal få til det grønne skiftet.
Den gode nyheten for de som har utsatt bilkjøpet er at det stadig kommer til nye modeller, og kjente merker har også annonsert nye og enda rimeligere biler i løpet av året.
‒ De nye små elbilene vil trolig også vi ha et gunstig prisnivå for mange, og det blir spennende å se hvordan dette slår ut i forhold til merker og modeller i 2024, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.
Les også: