For de som ikke enda har fått det med seg, ærverdige Aston
Martin skal også satse på elbiler i framtiden. De har opprettet en ny avdeling
kalt Lagonda som skal utvikle helt nye drivlinjer og elbiler, og den første
luksuriøse Lagonda-modellen er ventet rundt 2021. Men før den tid «trener» gjengen på å lage elbiler med en
nåværende modell, nemlig modellen Rapide. Mer eksakt Rapide AMR.
med en elektrisk firedørs Rapide som vi kjenner fra Rapide S. Elbil-versjonen heter Rapide E, og kommer i et begrenset antall
på kun 155 eksemplarer. De som klarer å få fatt i en slik kan forvente seg noe
ganske så sportslig. Den har 800-volts arkitektur for mer effektiv lading, og
kapasiteten på batteriet er på 65 kWh via mer enn 5.600 lituim-ion-celler.
Batteripakken tar plassen til V12-motoren, girkassen og bensintanken, og to
bakhjulmonterte elmotorer gir en effekt med over 612 hestekrefter og et
dreiemoment på 950 Nm. Dette er en elektrisk sportsbil, så 0-100 km/t fyker unna på
4,2 sekunder og 80 til 112 km/t på 1,5 sekunder. Toppfarten er elektrisk
begrenset til 250 km/t, noe som bør holde for de fleste. Rekkevidden er opplyst til en plass «over 321 kilometer», uten
at Aston Martin har spesifisert det mer eksakt. Bilen ble vist fram for første gang under bilmessa i Shanghai i april, men nå har også den britiske produsenten gitt den en såkalt dynamisk debut ‒ altså vist den fram kjørende.
testfører og tre ganger Le Mans-vinner Darren Turner fikk æren av å kjøre bilen
rundt den legendariske banen i fyrstedømmet. ‒ Ytelsene er enorme, sier Turner, som altså har vært med på
å utvikle elbilen. ‒ Bilen har et slags dreiemoment og en punch som du kan forvente fra en elbil, men de har virkelig jobbet
hardt for å beholde de dynamiske egenskapene som gjør en Aston Martin så spesiell.
I dag føles det som at selskapet har passert en milepæl i sin historie, og for
meg å være den første personen som kjører en helelektrisk Aston Martin offentlig
er en absolutt ære ‒ spesielt her i Monaco, sier han. Aston Martin opplyser at det faktisk fortsatt er noen biler
som ikke er solgt, så det er bare å kaste seg rundt og kontakte produsenten. Rapide
E går i produksjon i 4. kvartal, og skal settes sammen på den nye fabrikken i
walisiske St Athan som også skal produsere kommende Lagonda-modeller. Her er flere bilder med en kjørende Rapide E rundt den berømte
formel 1-banen i Monaco: