Hvert år blir mer enn 600 mennesker drept eller hardt skadd i trafikken, og rundt 40 prosent av dødsulykkene skyldes ekstrem atferd og alvorlige brudd på veitrafikkloven, ifølge Trygg Trafikk, som kaller dette for trafikkriminalitet.
Og med inntoget av digitale tjenester som varsler trafikkontroller er de enda mer bekymret, og sier at slike også åpner for at både ruskjørere og fartssyndere kan leke gjemsel med politiet.
– Forskningen er tydelig på at det er sjansen for at det står en politipatrulje rundt neste sving som gjør at mange holder seg innenfor lovens grenser, sier direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen.
– Kontroller som varsles mister mye av effekten. Dette er unødvendig sløsing med politiets og vegvesenets ressurser og bidrar ikke til å redde liv i trafikken.
Han trenger ikke å lete lenge etter støtte, for dette sier Rune Elvik hos Transportøkonomisk institutt (TØI).
– Det er gode argumenter for et forbud. Varslingen gjør det mulig å bryte loven uten å bli straffet for dette, sier forskeren.
– Vi vet at all fartsovertredelse øker ulykkesrisikoen. Slike varslinger har en kortvarig og lokal effekt. Altså at man forholder seg til fartsgrensene der hvor kontrollen er, men ikke nødvendigvis rett i etterkant hvor det ikke er varslet noen kontroll.
Elvik er tydelig på at varslinger kan få negative følger.
– Dette kan i ytterste konsekvens få negative følger for trafikksikkerheten hvis tjenesten er tilnærmet 100 prosent pålitelig og mange nok bruker den. Når vi jobber for å redusere antall drepte og hardt skadde, er ikke varsling av trafikkontroller et steg i riktig retning.
Trygg Trafikk sier at de er redd for at varslingen går ut over trafikanter som faktisk følger lover og regler.
– Ruskjørere og fartssyndere må miste muligheten til å leke gjemsel med politiet på norske veier, sier Johansen.
– Folk flest trenger ikke løsninger som varsler om kontroller. Men de som bevisst utnytter muligheten, bryter loven og slipper unna politiet, er en fare for oss andre. Det er ikke akseptabelt. Verktøyet kan også brukes av andre kriminelle for å utnytte informasjon om hvor politiet befinner seg. Derfor er det helt på sin plass med et forbud mot varsling av trafikkontroller.
Tjenestene argumenterer med at disse er laget for å varsle om dyr og andre uforutsette og farlige ting i veibanen, og Trygg Trafikk er klar på at et forbud ikke bør inkludere slike ting og heller ikke varsling av fartsgrenser og fotobokser.
De sier at også internasjonale leverandører som Google og Apple vil måtte tilpasse sine tjenester i det norske markedet.
– Det blir påstått at regjeringen skal forby selskapene i seg selv, og det stemmer heller ikke. Det er kun funksjonen som varsler trafikkontroller, som blir rammet. Hindringer i veibanen, fotobokser og dyr i området kan man fortsatt varsle om, understreker Johansen.
Les også: