Den uberegnelige Tesla-aksjen har fått seg et løft den siste måneden. For den kommende amerikanske presidenten, også kjent for å være litt uberegnelig, Donald Trump, har fått en ny bestevenn gjennom Elon Musk. Tesla-sjefen har på kort tid blitt en viktig rådgiver og dermed også en påvirker.
Det viskes nå om at Trump vil slakke på de selvkjørende restriksjonene når han inntar sjefsstolen, og dermed bane mer vei for biler uten en fysisk person i førersetet. Det er godt nytt for Tesla og aksjen som følger bilmerket, for elbilmerket har nylig avduket to nye kjøretøy.
Dette er en selvkjørende 2-seters Robotaxi og en langt større søster gjennom en Robovan som åpner for 20 passasjerer, og du skal selvsagt få se bilder av dem begge litt lengre ned. Så heng for all del med videre.
Et stort poeng med selvkjørende biler, taxier og busser at de ikke skal trenge fysisk personell, og da blir åpenbart ladingen en utfordring. Men det finnes en ganske enkel løsning på dette ‒ trådløs lading. Ja, som for eksempel mobiler allerede har.
Dette er kalt induktiv lading, og åpner for at et kjøretøy enkelt kan parkere på et punkt og deretter kan ladingen iverksettes uten behov for kabler. Ja, ganske genialt.
En utfordring på dette feltet finner vi igjen hos de vanlige elbilladerne, nemlig en felles standard som åpner for å lade opp alle uavhengig av merke. Men det vil Enrx gjøre noe med.
Induksjonseksperten har nå inngått en avtale med amerikanske InductEV om et samarbeid rundt kompatibilitet og tekniske standarder for trådløs lading av elektriske kjøretøy, som altså er et raskt voksende felt.
I tillegg til å være pådrivere for å utvikle globale systemer som går overens med hverandre fokuserer de også spesielt på standarder som åpner for å lade med høy effekt. Ja, lynlading.
De håper at samarbeidet skal stimulere til innovasjon og ikke minst fremskynde innføringen av trådløs ladeteknologi i transportsektoren.
‒ Vi ser frem til å samarbeide med Enrx om en global standard for trådløs ladeteknologi, sier John Rizzo, administrerende direktør i InductEV.
‒ Vi står ved et veiskille når det gjelder innføring av trådløs induktiv lading, så dette samarbeidet er veldig viktig. Både sluttbrukere og bilprodusenter ønsker trygghet for at man får gode og varige løsninger.
Enrx som er et resultat av en sammenslåing av selskapene EFD Induction og IPT Technology er eid av investeringsselskapet Arendals Fossekompani, og har blitt en global tungvekter med over 1.100 ansatte.
‒ Vi har fulgt med på den kommersielle innføringen av InductEVs trådløse ladeløsninger og funnet mange tekniske fellestrekk mellom våre selskaper, sier salgsdirektør Magnus Vold.
‒ Med 20 års erfaring innen høyeffekt trådløs lading ser vi et sterkt behov for økt standardisering av teknologien i transportsektoren. Vi er derfor svært glade for å samarbeide med InductEV om å etablere industristandarder.
Både for innfasingen av elektriske kjøretøy og rent kostnadsmessig er felles standarder selvsagt viktig, noe også Nils-Gunnar Vågstedt understreker. Han er seniorekspert innen elektromobilitet hos Scania Group, og en av lederne for komiteen rundt standarden SAE J2954-2 for tungbil-lading.
‒ Takket være standardisering og interoperabilitet har moderne tungtransport blitt svært effektiv, samtidig som den er sikker og kostnadseffektiv i drift, sier han.
InductEVs trådløse ladesystem består ganske enkelt av to induktive ladeplater ‒ en i bakken og en montert på undersiden av kjøretøyet. Og dette er overraskende effektivt.
Løsningen kan nemlig levere systemer fra 75 kW og helt opptil 450 kW, og teknologien åpner også for å erstatte energikrevende nattlading med kortere ladeøkter i løpet av dagen.
Ifølge Enrx vil dette maksimerer bruken av tilgjengelig fornybar energi og reduserer elektrifiseringsutfordringene for både kraftselskaper og transport-operatører.
Enrx har lang erfaring med trådløse induksjonsløsninger, og har levert slike både for ferger, industrielle kjøretøy og busser i flere større europeiske byer.
Et eksempel er et prosjekt i Braunschweig, og der har en 12 kilometer lang bussrute med et 200 kW trådløst ladesystem vært i kontinuerlig drift i mer enn 10 år.
De jobber også med et ganske så svært og spennende pilotprosjekt på verdens første elektrifiserte motorvei i Florida, og dette åpner for den ultimate løsningen for kjøretøy som må lades ‒ lading i høy effekt mens man kjører.
Trådløs lading er altså godt nytt for Teslas siste krumspring, de robotiserte kjøretøyene. Og vi lovet jo bilder av både Robotaxi og Robovan, og det skal vi holde.
Slik ser Tesla Robotaxi ut:
Og slik ser Tesla Robovan ut:
Les også: