Brabus, disse tyske tunerne, har kastet seg over en i
utgangspunktet vill terrengkonge ‒ Mercedes-AMG G 63. Men Brabus var ikke interessert i en vanlig terrengbil, nei,
de ville ha en pickup. Og det er lettere
sagt enn gjort, det er nå ganske sikkert.
og gjort AMG G 63 om til en pickup kalt Brabus 800 Adventure XLP. For å få denne med stort nok lasteplan bak har tyskerne
måtte forlenge bilen, og den har vokst med solide 68,9 centimeter i forhold til
originalen. Totalt måler en Brabus Adventure XLP 5,31 meter, og har dermed fått
en seng som er stor nok til å huse en diger og livreddende drone. Widestar-settet som den er utstyrt med gjør også at den har
est ut i sidene, og er 11,6 cm bredere enn produksjonsmodellen. På bildene som du kan se mange av helt nederst i saken ser du at det er en stor drone sammen med den voldsomme pickupen, og denne kommer fra det tyske selskapet Wingcopter og er virkelig en smart greie. Dronen kan nå hastigheter opp i formidable 240 km/t, og har rekkevidde
nok til å fly 120 kilometer. Den kan bære med seg utstyr med en totalvekt på 6 kilo,
og er autonom. Wingcopter er designet for å bringe mat, utstyr og medisiner til
skadde folk, og kan også frakte utstyr til redningspersonell. På norske vinterfjell kan altså en Brabus Adventure XLP og
Wingcopter tråkke til der andre må gi opp, og bør være den ultimate redningsmaskinen
når snøstormen herjer og noen ikke har fulgt rådet med å snu i tide.
trekker 4,5 tonn? For ja, det er mulig.
Bøttevis av muskler
De som kjenner Brabus vet at de bygger om sterke biler tilultrasterke versjoner, og dette inkluderer både motor og andre deler. På AMG G 63 har de for eksempel hevet bilen så mye at bakkeklaringen er på utrolige 49 centimeter, og bygd om det meste som er mulig å bygge om for å gjøre den lettest og sterkest mulig. Under panseret på en AMG G63 sitter det en 4-liters V8 turbomotor,
og denne har også fått kjørt seg hos Brabus. De har tunet denne opp til 800 hk
(derav navnet), med et dreiemoment på ville 1.000 Nm.
Lynrask pickup
Kreftene gjør den nesten til en sportsbil også. For 0-100 km/t gjøre unna på raske 4,8 sekunder, mens de åtte trinnene i automatkassen gir den en toppfart på 210 km/t. Denne har Brabus elektronisk begrenset ettersom pickupen jo er utstyrt med terrengdekk. Disse har den voksne profilen 325/55 R 22, så vi snakker omnoen digre sko.
Røverkjøp
Den totale pakken koster ‒ faktisk hele skjorta og litt til. Brabus 800 Adventure XLP «First Edition» nærmere seg raskt 6 millioner kroner før avgifter, mens den versjonen som er avbildet på bildene under med drone-dekket ligger på rundt 7 millioner. De byr også på en Brabus 700 Adventure XLP (700 hk) som errene røverkjøpet, for denne starter «kun» på rundt 4 millioner kroner. Og nei, da er ikke dronen inkludert. Her er flere bilder av verdens villeste redningsbil: Les også: