Annonse
Hjem Nyheter Hjelp, tre nye Golf GT-versjoner

Hjelp, tre nye Golf GT-versjoner

Volkswagen gleder seg ikke bare til elbilmodellen ID. 3 når markedet, de ser og fram til den nye generasjonen Golf. Faktisk så mye at de like godt slår til med tre GT-versjoner.

Golfen har kommet til 8. generasjonen, og denne vil by på det meste av oppdaterte løsninger og teknologi slik en ekte folkebil også skal.

Men i likhet med de tidligere generasjonen akter også Volkswagen å komme med litt sprekere versjoner av Golfen, og ja, da tenker vi på GT-modellene.

Og så mye gleder det tyske merket seg til den nye Golfen at de like godt tråkker til med tre GT-versjoner nesten rett fra start av.

Ja, det handler om GTE, GTD og den sagnomsuste GTI. Sistnevnte kom allerede i 1976, GTD ble introdusert i 1982, mens den ladbare GTE entret scenen i 2014.

Saken fortsetter under Annonsen

Her er det altså snakk om både bensin, diesel og hybrid. GTI og den delvis elektriske GTE har samme antall hestekrefter, mens GTD blir langdistansekonge med et gjerrig forbruk.

Bilene er ganske så identiske i utseende, men om du ikke ser versjonsbokstavene så kan du identifisere dem via grillen. GTI har rød ramme, GTE kommer med blå ramme, mens GTD har en grill med en sølv ramme rundt seg.

Det er også mulig å skille dem bakfra, men det kommer vi tilbake til.

I tillegg til et sporty design byr selvsagt alle de tre i GT-familien på moderne løsninger og teknologi på innsiden, men de har også gitt et nikk tilbake til gårsdagens biler. Sportsrattet har fortsatt det samme designet, men selvsagt i en moderne drakt med moderne berøringskontroll og en integrert Travel Assist (ekstrautstyr) som fungerer helt opp i 210 km/t.

Også grillrammefargene følger bilene på innsiden, hvor GTI har en touch av rødt, GTE blått og GTD sølv.

De tre modellene kommer også med ting som elektronisk difflås og adaptiv chassis-kontroll, så de bør fungere godt rundt en bane.

All teknologi som følger med Golf 8 har selvsagt også funnet veien til de mer potente versjonene, så disse har blant annet Car2X-teknologi som betyr at de kan kommunisere med andre biler og eksterne kilder.

Så hva skal man velge?

Ja, det er et godt spørsmål, men den ladbare hybriden kan nok raskt bli en favoritt av disse tre.

Men la oss ta dem bil for bil, og ikke minst vise bilder av de tre potente familiemedlemmene.

Volkswagen Golf GTE

Denne har en 1.4-liters turbomotor på 150 hk, og denne er koblet sammen med en elmotor på 114 hk, og kombinert effekt blir på 245 hk med et dreiemoment på 400 Nm.

Bilen har et batteri på 13 kWh, og har en oppgitt elektrisk rekkevidde på gavmilde 60 kilometer.

GTE kan kjøres på ren elektrisk modus, og har da en toppfart på 130 km/t, mens den totale toppfarten er på 210 km/t i likhet med de to andre versjonene.

Og denne har et spesielt kjennetegn. GTE har nemlig ingen synlige eksosstusser, mens GTI har en stuss både til høyre og venstre bak. GTD har doble stusser på venstre side bak.

Så da vet du hvordan man enkelt skiller de tre bakfra også.

Her er bilder av GTE:

Volkswagen Golf GTD

Nå snakker vi altså om diesel, og motoren til GTD er en 2-liters 4-sylindret turbo med 200 hk. Også denne har et dreiemoment på 400 Nm, så både GTE og GTD er skikkelige arbeidshester.

GTD er utstyrt med en 7-trinns DSG automatkasse som standard, og leverer et høyt dreiemoment allerede fra lavt turtall.

Her er bilder av GTD:

Volkswagen Golf GTI

Dronningen i familien, og en ekte legende.

GTI har en 2-liters turbomotor som yter 245 hk og 370 Nm, og har som en ekte sportsbil manuelle gir.

Som standard kommer GTI med en 6-trinns manuell kasse, men det er også mulig å få den med en 7-trinns DSG automatkasse for de som foretrekker det.

Men kom igjen, om du vil ha DSG-kassen så velger du GTE, så lar vi GTI’en få være med manuelle gir. Ok?

Her er flere bilder av GTI:

Alle de tre modellene har premiere under Genève Motor Show, og vi mistenker at all info som nå er ute egentlig skulle ha kommet neste uke. For på pressemeldingen står det nemlig «Wolfsburg, March 2020» (vi som uthevet måneden).

Men GT-modellene er åpenbart for raske selv for Volkswagen.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker