Skal du virkelig få deg en utfordring bak rattet peker Dakar-rallyet
seg raskt ut. Da det startet tilbake i 1979 varte det nesten i tre uker,
og deltakerne måtte tilbakelegge solide 10.000 kilometer før de kunne krysse mållinjen.
i Senegal. Derav det tidligere navnet Paris-Dakar. Nå avvikles Dakar-rallyet i Sør-Amerika, og i år kjørte
deltakerne i Peru med start og mål i Lima. Det er fortsatt et steintøft løp, og de 10 etappene tok
knekken på nesten halve startfeltet i år. 334 stilte friske og opplagte til
start, mens kun 180 kom seg til mål. Den raskeste ble Nasser Al-Attiyah, som noterte seg for den voksne
tiden på 34 timer, 38 minutter og 14 sekunder. Det er ekstremt lenge å kjøre så
fort du klarer, så godt gjort til føreren fra Qatar. Dakar-rallyet er altså noe ville greier, men neste år
arrangeres det noe enda villere, iallfall om vi tenker villmarken. Extreme E er som navnet sier en ekstrem utfordring for elektriske biler, nærmere bestemt Dakar-lignende rallybiler.
snakker vi bokstavelig talt om ekstreme utfordringer. Bakgrunnen for Extreme E er å sette klimautfordringene på
kartet, og dermed finner de også veien til fem områder som har spesiell betydning
for klimautfordringen.
- Fjellet
- Isbreer
- Regnskogen
- Ørkenen
- Havet
og nå er den komplette kalenderen klar. Det hele starter med hav-etappen, og denne tar plass på den
vakre Lac Rose rundt 30 kilometer unna Dakar. Dette er en innsjø, og navnet har
den fått på grunn av sitt rosa vann.
skikkelige utfordringer med vann, sandbanker, steiner og bakker allerede på den
første etappen. I mars forflytter de seg til Saudi-Arabia og ørkenetappen i Sharaan.
Her møter de et spektakulært og variert terreng som er meget utilgivelig, så det
gjelder å unngå store tabber. Vel, når vi tenker oss om så gjelder det vel for det meste
innen motorsport. Deretter venter fjelletappen i mai, og de setter like godt
kurs for det verste de kan finne ‒ Himalaya. Det hele tar plass i Mustang-distriktet rundt 400 kilometer
fra Katmandu. Her får de ikke bare brynt seg på tynn luft på 2.750 meters
høyde, men også daler, søkk, grov grus og utfordrende steiner ‒ en masse
steiner. Så venter isbreen, nærmer bestemt på Grønland hvor de
opplever en voldsom smelting av sine breer. Extreme E skal kjøre på en isbre i nærheten av Kangerlussuaq/Søndre
Strømfjord i slutten av august, med de utfordringene det vil føre med seg. Dermed gjenstår kun regnskogen, og mot slutten av oktober
rundes det hele av med en etappe i Pará i Brasil. Man skulle kanskje tro at det å kjøre veldig fort i Amazonas
er helt umulig, men som vi vet blir den store regnskogen både hogd og brent ned
i stor skala. Så dessverre er det nå mulig å arrangere rally i regnskogen. Konseptet er slik at to førere kjører mot hverandre over tre
dager i et område som er maksimalt 10 kvadratmeter, og banedesignet blir laget
slik at det skal bli minimale skader på området de kjører i. Extreme E skal altså sette fokus på klimautfordringene i de fem
områdene, og initiativtaker og sjef Alejandro Agag har sjekket ut alle de fem
plassene som nå er valgt. Og det han har å si bør kanskje vekke skeptikerne. ‒ Jeg ante ikke hvordan denne reisen skulle bli da vi la ut
på den for noen måneder siden. Jeg har vært på fem av de mest spektakulære,
avsidesliggende stedene på planeten. ‒ Hvert møte står overfor klimaendringer og menneskelig
aktivitet. Det har vært en livslærdom. ‒ På seks måneder har jeg sett virkningene av
klimaendringene personlig, og har møtt mennesker som opplever effekten. ‒ For alle som benekter at den eksisterer eller ikke er klar
over problemene den forårsaker ‒ bare bli med oss på denne reisen. En slik serie møter noen utfordringer som ikke andre har. Et problem med slike konkurranser som det Extreme E skal
arrangere er at de ikke kan regne med noe publikum, og i tillegg blir vil det
være svært dyrt å produsere TV-bilder fra så fjerne strøk. Så Extreme E gjør det på sin egne måte, og filmer de fem
konkurransene som en dokumentar som deretter skal vises på TV-skjermer rundt om
i verden. Som vi nevnte til å begynne med kan vi også få et norsk
innslag i serien. Men det er også ekstrem interesse for dette blant førerne, så det er flere titalls toppfører som er
aktuell for de forskjellige rundene. Hvem som faktisk ender opp med å
kjøre er foreløpig ikke klart, men vi håper at Bakkerud også får muligheten i denne
meget ekstreme serien med helelektriske og høyreiste rallybiler. Som i tillegg byr på et flott budskap. Les også: