Den totale oversikten over salget til produsentene er fortsatt ikke helt klart, men stadig flere kommer nå med sine oversikter.
Av de to største, Volkswagen-gruppen (VAG) og Toyota-gruppen,er det kun førstnevnte som har kommet med sitt resultat.
gruppen er den aller største i verden. Toyota estimerte i midten av desember at leveringene i 2019 ville
ende på 10,72 millioner, og dermed er de et lite stykke bak VAG. Den store europeiske gruppen har nemlig levert ut 10.974.600
million biler i 2019, og var dermed kun 25.400 biler unna å bryte drømmegrensen
på 11 millioner. For selv om bilmarkedet generelt stagnerer, kan VAG bokføre
en økning av leveringene på 1,3 prosent i 2019. Og det var på hjemmebane de leverte best, med en oppgang på
3,9 prosent i Europa. I 2018 leverte de ut 4.380.700 kjøretøy i Europa, mens
dette økte til 4.552.800 i 2019. De kan også bokføre et godt år i Sør-Amerika, hvor salget
gikk opp 3,2 prosent til totalt 608.600 kjøretøy. Men de har en jobb å gjøre i sitt nest største marked, Asia.
med 6.278.300 leveringer, Audi spratt opp 1,8 prosent med 1.845.600 biler, mens
Skoda fikk en nedgang på -0,9 prosent med 1.242.800 biler.
biler, mens Seat er i den såkalte flytsonen med en oppgang på 10,9 prosent med 574.100
utleverte biler i 2019. Et annen tysk gruppe har også all grunn til å feire 2019. BMW-gruppen satte for 9. året på rad rekord i antall leveringer, og gruppen endte med en oppgang på 1,2 prosent med 2.520.307 kjøretøy. Rolls-Royce hører hjemme i denne gruppen, og de satte en
solid ny rekord i 2019. Det britiske merket hadde nemlig en oppgang på saftige 25,4
prosent, men som vi vet er dette ekstra dyre biler for et smalt marked. Så totalt ble sluttsummen ganske så beskjeden med 5.152
biler, men det er altså en fjerdedel mer enn de klarte i 2018. Godt gjort! Den tredje store tyske gruppen, Daimler, har ikke kommet med
sine tall ennå. Men et av merkene, Mercedes-Benz, har offentliggjort sine tall. Og stjernen skinner stadig sterkere. For 9. året på rad har de en oppgang, og med 1,3 prosent
flere utleverte kjøretøy endte de opp med 2.339.562 biler i fjor. Mercedes brøt også grensen på 600.000 biler fra oktober til
desember, noe de aldri tidligere har gjort. Alle de tre store tyske gruppene gjør seg nå klar for en helelektrisk offensiv, og vil by på flere nye elbil-modeller i tiden som kommer. Les også: