En Yaris med 261 hk

Toyota Yaris. Med firehjulstrekk. Og lettvekstmaterialer. Og 261 hestekrefter. Det hadde du ikke trodd.


Har du hørt om Tommi Mäkinen? Ja, han er finsk. Og litt av
en legende.

Før de franske førerne kuppet rally-VM herjet de finske førerne,
og en av disse var en flyvende finne ved navn Tommi Mäkinen.

Han så seg aldri i bakspeilet, gasset på og dundret inn til
fire VM-titler på 1990-tallet.

Det siste, i 1999, sikret han seg rett foran nesa på Toyota.

 

Da var han 35 år, og alderen begynte å tynge.

Bak kom det unge, sultne ulver, og det joviale finnen tok
blant annet en av disse under sine vinger ‒ Petter Solberg.

De kjørte sammen i Subaru i to år, og det hele endte som vi
vet med at Solberg ble verdensmester selv i 2003.

Mäkinen var også på en måte mannen som satte en stopper for
Toyotas satsing i rally-VM.

Det japanske merket sikret seg fire VM-titler på 1990-tallet,
men ingen med Corolla som var den siste modellen de prøvde seg med.

Den kom nær i 1999, men Toyota måtte nøye seg med lag-tittelen
‒ Mäkinen i en Mitsubishi Lancer Evolution VI tok nemlig førertittelen.

Da trakk de seg også ut av rally-VM.

Men i 2017 var de tilbake, og denne gang skulle de ikke la
Mäkinen stoppe dem.

De hentet han like godt inn som sjef for den nye satsingen.

Bilen var nå en Yaris, og hovedkvarteret ble plassert i Finland.

 

Og sluttresultatet kunne ikke vært bedre.

Etter å ha prøvd seg fram, knakk Tommi Mäkinen Racing og Toyota
Gazoo Racing (TGR) koden, og kronet det hele med en suveren seier med estlandske
Ott Tänak i fjor.

Dermed var også det franske hegemoniet over, for før Toyotas
seier hadde en franskmann tatt alle titlene siden Solbergs seier i 2003.

En slik prestasjon må selvsagt feires, og Toyota gjør det til
gangs.

For løsningene fra de finske skogene finner nå veien inn i en produksjonsmodell av Yaris, som passende nok har fått navnet GR Yaris.

 

Når de usedvanlig spreke Yarisene kommer over sommeren blir
det Toyotas andre GR-modell, hvor GR Supra er den første.

Og Toyota sparer ikke på kruttet.

De har utviklet en helt ny 3-sylindret 1.6-liters turbomotor,
og denne byr på 261 hk og et dreiemoment på 360 Nm. Heldigvis har de vært tro
mot rallysporten, så denne kommer med en 6-trinns manuell girkasse.

Motoren høres kanskje ikke så imponerende ut, men så har vi
dette med vekt og krefter da. Yaris er en liten bil, og GR Yaris er i tillegg
slanket ved bruk av lette materialer som aluminium og karbon.

Resultatet er en vekt på 1.280 kilo, og dermed en kraft-til-vekt-ratio
på kun 4,9 kilo per hk.

Det gjør at den sprinter opp til 100 km/t på under 5,5
sekunder, og har en toppfart som er begrenset til 230 km/t.

Og de som har kjørt en Yaris, spesielt de første, kunne
aldri drømt om noe sånt bak rattet på en slik bil.

GR Yaris har også fått det såkalte GR-Four-systemet som
sørger for drift på alle hjulene, og et spesielt understell og oppheng som støtter
dette systemet.

Og selvsagt større bremser, 356 mm store skiver foran, og dekk
med den voksne dimensjonen 225/40 R18.

Det skal være gøy å kjøre en slik bil, og det sørger en 4WD-bryter
for.

Normalmodusen gir en kraftfordeling på 60:40 foran/bak, men svitsj
den over til Sport-modus og moroa kan starte.

For da fordeles kreftene 30:70, så dermed kan du sladde
rundt i de finske skogene om du vil.

Det finnes også en bane-modus, og denne har en fordeling på
50:50.

Så hvor gøy er en Toyota GR Yaris?

Vi vet ikke, men ut fra denne videoen ser den jo ganske som morsomt
ut, eller?

Les også:

Bildeserie