BMW viser tre nye konsepter

Framtiden er faktisk her. Eller mer eksakt; på CES-messen i Las Vegas. Der viser blant annet BMW fram tre konsepter vi muligens finner i kommende BMW-modeller.


Consumer Electronics Show er stedet du bør være om du er
interessert i nye teknologiske trender, siste nytt rundt utviklingen og teknologiske
framskritt.

Alle de store aktørene er på plass i Las Vegas, totalt utrolige
4.400 utstillere, og det inkluderer morsomt nok også mange av de store bilprodusentene.

 

Disse er blant de selskapene som forsker aller mest på ny
teknologi, for som vi vet skal bilene bli selvkjørende en gang i ganske nær framtid.

 

Akkurat det åpner opp for en rekke interessante muligheter,
og bilprodusentene kapper nå om å komme med de kuleste innvendige løsningene basert
på framtidig teknologi.

BMW er blant de virkelige tungvekterne i bilindustrien, og
det tyske premiumsmerket er selvsagt på plass på CES-messen.

I år har de med seg tre nye konsepter som kan finne veien
inn i framtidige BMW-modeller, og det er ganske spennende greier de presenterer.

 

«BMW i Interaction EASE»

Ja, det er en kryptisk benevnelse BMW har satt på dette, men
«BMW i Interaction EASE» er et konsept rundt samspillet mellom den framtidige
autonome bilen og passasjerene.

Dette er en videreutvikling av «BMW Gesture Control»
introdusert tilbake i 2015, en løsning som åpner opp for bruk av håndbevegelser
for ting som å justere lydvolumet og svare på oppringninger.

BMW har fulgt dette opp i BMW iDrive infotainmentsystem,
hvor bilen også registrerer førerens blikk. Dette er faktisk ganske så smart.

Om føreren for eksempel ser ut av sidevinduet mens bilen
står i ro vil ikke den adaptive cruise-kontrollen starte automatisk etter et
stopp. Men snur føreren hodet og ser framover, starter bilen igjen automatisk.

«BMW i Interaction EASE» løfter dette enda et hakk.

«Basert på hva passasjerene faktisk ser og peker på, kan
head-up displayet, som fyller hele frontruten, vise detaljer og informasjon om
bygninger, butikker, serveringssteder og så videre utenfor bilen – som et
digitalt filter på virkeligheten.

I et annet modus kan hele frontruten benyttes som filmlerret
og lyssettingen i kabinen endres og gjenskaper følelsen av å være i en kinosal»,
forklarer BMW.

Lignende løsninger som dette vil komme i framtidige
BMW-modeller, allerede med den kommende elbilen iNext i 2021.

Denne blir også den første fra BMW som har integrert SIM-kort som kan koble bilen opp til det kommende lynraske 5G-nettet, og dermed utnytte nettverkstilkoblinger på et helt nytt nivå.

 

«BMW X7 ZeroG Lounger»

Nok en litt vanskelig benevnelse, men ordet lounge røper hva dette handler om.

Her snakker BMW nemlig om stoler, og hvordan disse blir de
kommende årene.

Denne hører hjemme i X7 og har seter som kan tiltes hele 60
grader, og dermed blir det nesten som å sitte i en stressless.

BMW har integrert setebeltet i selve stolen, slik at
sikkerheten blir ivaretatt uansett hvilken posisjon setet har.

Det er også et spesielt airbagsystem som nærmest pakker inn
passasjeren som sitter i stolen i tilfelle en ulykke.

«En nedfellbar skjerm fra taket sørger for å løfte infotainment-opplevelsen til nye høyder og gjennom ulike animasjoner på skjermen, i for eksempel en sving, vil den berømte reisesyken kunne reduseres», melder BMW.

 

«BMW i3 Urban Suite»

Nok en noe kryptisk benevnelse.

Her er det elbilmodellen i3 det handler om, og urban
suite
betyr at dette er en slags suite ‒ ja, slike du finner på hotell.

Den tyske produsenten har bygd om 20 i3-modeller, og gjort
de om til rullende oppholdsrom.

Disse 20 fungerer som shuttle-biler i Las Vegas, og besøkende
til og fra CES-messen kan bestille biler gjennom en egen app. På denne måten vil
BMW vise at framtidens luksuriøse reiser ikke nødvendigvis har noe å gjøre med
bilens størrelse.

«Passasjeren kan nyte turen i det «rullende oppholdsrommet» med et stort komfortabelt sete med egen fothviler, en egen infotainmentskjerm som felles ned fra taket og en dempet lydsone. Kun førerstolen og dashbordet er likt som i en vanlig i3, mens resten av interiøret skiller seg betraktelig ut», opplyser BMW.

 

BMW akter altså å bruke alle de tre konseptene på en eller
annen måte i framtidige modeller, så framtiden er faktisk allerede her.

Eller i det minste i Las Vegas, hvor dette blir unntaket fra regelen om hva som skjer i Las Vegas, forblir der.  

Les også:

Bildeserie