Annonse
Hjem Nyheter Tror tre av fire biler blir ladbare

Tror tre av fire biler blir ladbare

Bilimportørene tror på et voldsomt salg av ladbare biler i 2020.

– Våre medlemmer tror at reisen mot en utslippsfri bilpark vil skyte ytterligere fart i år. Omtrent tre av fire nye biler vil være ladbare, og opp mot seks av ti vil være helelektriske. Dette skyldes ikke minst at mange nye helelektriske og familievennlige modeller kommer på markedet, sier Erik Andresen, direktør i BIL.

Det høres voldsomt ut, men det er faktisk ikke en så veldig stor oppgang i forhold til 2019.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken som går til 15. desember viser at 43 prosent av bilene som ble solgt i fjor var elektriske, mens 13,2 prosent var ladbare hybrider. 56,2 prosent av bilene som ble solgt i fjor kom altså med ladekontakt, og i tillegg var 12,5 prosent hybrider.

Dermed sto de tradisjonelle bilene med bensin- og dieseldrift kun for 31,3 prosent av det totale salget.

Saken fortsetter under Annonsen

I år blir det prosenttallet på kun 15-20 prosent, tror bilimportørene.

– Vi er nå midt i det største teknologiskiftet bilbransjen har gått igjennom på mange år. Norge er fortsatt langt foran resten av Europa når det kommer til salg av elbiler, men vi ser tendenser til at det begynner å ta seg opp også i andre land og markeder på kontinentet og på verdensbasis, sier Andresen.

EU stadig strammer utslippsskruen rundt kjøretøy, og nyheten i år er hvert bilmerke i snitt kun kan slippe ut 95 gram CO2. De merkene som overstiger dette får potensielt store bøter.

Det betyr at bilmerkene må bøte på biler som slipper ut mer enn 95 gram CO2 med biler som slipper ut langt mindre.

Dermed kommer det også et lite skred av nye elbiler i år.

ID. 3 er den elektriske arvtakeren til Golf, og Volkswagen har store forventninger til bilen som kommer til sommer.

Heldigvis for norske forbrukere teller også Norge inn i EU-kvoten, og det betyr at vi kan forvente nye elbiler relativt raskt etter at de er lansert.

– Norge vil derfor fortsatt være et prioritert marked å levere elbiler til, forklarer Andresen.

Bilimportørene er som flere andre organisasjoner opptatt av at infrastrukturen er på plass, og vil at antall ladeplasser blir på det samme nivå som tilgangen til bensin og diesel.

– Elbiler har jo den fordelen at de kan starte hver dag med full «tank» hvis man har lademulighet hjemme, men til gjengjeld tar det lenger tid å lade enn å fylle drivstoff når man først må stoppe. Derfor mener vi antall ladepukter raskt må opp på et vesentlig høyere nivå enn i dag, og her har myndighetene også et ansvar for å tilrettelegge, mener Andresen.

BIL tror det totale salget i 2020 vil ligge på nivå med 2019, og anslår et salg på rundt 150.000 biler i 2020.

Her er bilimportørenes salgsprognoser for 2020:

Totalmarked Prognose 2020
Personbiler 150.000
Varebiler (<3,5 tonn) 37.000, hvorav ca. 10 % elektrisk
Lastebiler (>16 tonn) 5.000
Busser 700-800
Drivlinjeandeler for personbil Prognose 2020 Faktisk salg 2019*
Bensin/diesel 15-20 % 31,3 %
Elektrisk 55-60 % 43 %
Hybrid (ikke-ladbar) 10 % 12,5 %
Ladbar hybrid 10-15 % 13,2 %

*Basert på salgsdata for 1.1.-15.12.19. Kilde: OFV.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker