Antall lynladere økte med 804 prosent!

Det går fortsatt for tregt med utbygningen av hurtigladere, og svært mange opplever ladekø. Men nå kommer iallfall de enda raskere lynladerne for fullt.


Elbilistene, og selvsagt Norsk elbilforening, er opptatt av at
infrastrukturen rundt de elektriske bilene er på plass.

Og 2020 er som kjent det første året vi ser en stor utrulling
av nye elbil-modeller, så ladeutfordringene vil ikke bli mindre i tiden framover
i elbil-landet Norge.

Så hvordan er ståa rundt ladestasjonene, og ikke minst rundt
de litt raskere?

Jo, i 2019 kom det satt opp 713 nye hurtigladere, ifølge tall
fra den nasjonale ladestasjonsbasen Nobil som driftes av elbilforeningen.

Dermed var det totalt 2.362 hurtigladere i utgangen av 2019,
hvorav det nye storfylket Viken har 586 av disse. Dårligst stilt er Troms og
Finnmark med 46 hurtigladere, hvor de aller fleste befinner seg i Troms.

Det kommer altså stadig flere elbiler på veiene, og vi har for lengst rundt 200.000 helelektriske biler.

Infrastrukturen har dessverre ikke holdt tritt, og dermed
har det kommet til et nytt moteord i det norske språket ‒ ladeangst.

I en undersøkelse gjort av elbilforeningen i fjor svarte da
også 64 prosent av de som benyttet hurtigladere at de har opplevd kø, en økning
på 10 prosent fra 2018 og 25 prosent fra 2017.

‒ Vi mener det må bygges over 1.000 hurtigladere i året for
å holde tritt med elbilsalget og unngå at hurtigladekøene vokser, sier
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Begrepet hurtigladere inkluderer ladere som leverer 50 kW eller mer effekt, og Teslas eget ladenetterk samt lynladere som kan levere 150 kW eller mer er inkludert.

Flere kommende elbiler vil også kunne lade med mer enn 150
kW, deriblant Porsche Taycan som åpner for formidable 350 kW, og slike elbiler kommer
med en slags vinn-vinn-situasjon.

Elbilisten slipper for det første en lang stopp, og en
Taycan med full ladehastighet svelger unna 100 kilometer rekkevidde på kun 5
minutter.

Men det kommer ikke bare Taycan-føreren til gode, for de bak i køen rykker dermed raskere fram.

Og med et stort slipp av nye elbiler pusher nå bilprodusentene
på for å sette opp lynladere, også i Norge.

Her hjemme viser tall fra Nobil at det i 2018 var stusselige
25 lynladere i Norge, men dette vokste til 226 i 2019. Det er en formidabel
økning på 804 prosent.

Tesla, som fikk registrert 18.798 nye biler med norske skilt
i fjor, setter også opp egne ladestasjoner, og er den største aktøren på dette området.

 

Her er tallene ved årsskiftet:

  • Tesla: 770 hurtigladere
  • Fortum: 653 hurtigladere
  • Grønn kontakt: 529 hurtigladere
  • BKK og Lyse: 232 hurtigladere
  • Circle K: 66 hurtigladere
  • Ionity: 66 hurtigladere

Elbilforeningen har også laget et kart med oversikt over ladestasjonene, så om du kjører elbil eller går med planer om å kjøpe en slik kan du sjekke hvor du finner hurtigladere på denne siden.

Les også: