Krangler om elbiler etter storbrannen

Norges-historiens største bilbrann startet i en Opel Zafira, men bidro elbiler til at mange hundre biler ble skadet? Bare to dager etter storbrannen hadde If fått inn 240 skademeldinger.


Tirsdag skjedde det katastrofale på et parkeringsanlegg tilknyttet
Sola flyplass ved Stavanger med 1.600 biler. En eldre Opel Zafira tok først fyr,
og brannen spredte seg deretter lynrask.

Brannvesenet var sjanseløse, og kjempet en umulig kamp mot
flammene som stadig slukte stadig flere biler på sin ville ferd gjennom det
store parkeringshuset.

Så sent som torsdag kveld blusset brannen plutselig opp
igjen da en bil startet å brenne, men heldigvis fikk brannvesenet raskt kontroll
på denne.

Ingen vet foreløpig hva resultatet av storbrannen blir, men
forsikringsselskapene har startet skadebehandlingen.

If hadde allerede to dager etter brannen mottatt 240 skademeldinger,
men de forventer at dette tallet øker betraktelig.

‒ Det er også flere biler som er blitt skadet i forskjellig
grad på parkeringsområdet P7 rett utenfor P-huset, opplyser informasjonssjef
Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

If har siden tidlig onsdag formiddag hatt tekniske skadeinspektører
og skadebehandlere til stede på flyplassen for å svare på spørsmål fra kundene,
starte skadebehandling og bidra til praktisk hjelp.

‒ På parkeringsområdene som er utendørs har mange biler fått sot på bilen. Vi blir med ut og gjør en nøye vurdering av om bilen kan starte trygt. Er det sot på bilen, kan nemlig soten bli dratt inn i friskluftanlegget ‒ hvis dette begynner å gå ‒ og gi luktskader inni kupeen. Denne lukten er vanskelig å fjerne. Hvis bilen ikke kan brukes med én gang, sørger vi for at bilen blir sendt til forsvarlig og fagmessig rens, vask og polering, sier Clementz.

Det er allerede klart at brannen startet i en Opel Zafira, en
modell som er tilbakekalt tre ganger etter flere hundre påståtte bilbranner.

Brannen spredde seg deretter så raskt at da brannvesenet kom
var hele parkeringshuset overtent, og kraftig vind bidro også til brannen spredte
seg i det åpne parkeringshuset og gjorde at slokningsarbeidet ble ekstra vanskelig.

 

I ettertid har debatten rundt brannsikkerhet i parkeringshus
blusset opp, hvor det ofte er trangt, mørkt og liten mulighet for utlufting av
røyk og giftige gasser.

Parkeringshus er altså et aldri så lite mareritt for brannvesenet.

 

Det er også elbiler.

For når slike tar fyr i batteripakken hjelper det lite å pøse
på med vann på grunn av at de store litium-ion-batteriene er godt tildekt i
bunnen av bilen, og i mange tilfeller må brannvesenet rett og slett la elbilene
brenne opp. Det er også utviklet et slags slukningsteppe som kan kvele en slik
brann, men da må man selvsagt komme nær bilen.

Slike branner kan også slukkes med vann, man da trenger man
enorme mengder. Batteriene kan også bli så varme at de selvantenner, og dermed kan
brannen blusse opp igjen.

Som det ikke er nok kan også brann i batteripakker spre
giftige gasser.

Heldigvis brenner elbiler sjeldnere enn bensin- og
dieselbiler, og det er fortsatt ikke klart om det faktisk brant i noen batteripakker
på Sola.

Det vil videre etterforskning avdekke.

Uansett var kommunikasjonssjef i Gjensidige skadeforsikring
raskt ute og sa onsdag at brann i elbiler i et parkeringshus var noe de hadde
fryktet i lang tid.

‒ Generelt i parkeringshus så er det trangt og små flater. Særlig hvor det er mange elbiler har vi fryktet dette. Ofte har du lange rekker med ladestasjoner hvor brannvesenet ikke kommer inn, i hvert fall ikke med bil, og da har du det gående, sa Bjarne Aani Rysstad til TV 2.

‒ Begynner de (elbilene) å brenne, klarer selv ikke
brannvesenet å slukke det. Hvis det først tar fyr, vil det bare fortsette å
brenne. Det tar lang tid og spredningsfaren er stor. Og hvis brannvesenet ikke
kommer til, kan det få katastrofale følger, la han til.

Denne uttalelsen likte elbilforeningen dårlig.

‒ At Gjensidige slår mynt på den tragiske brannen ved Sola flyplass er trist, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Årsaken til at brannen spredte seg og var vanskelig å få kontroll på er altså fortsatt ikke kjent.

‒ Det er svært sjelden at det brenner i elbil-batterier, noe
som også er bekreftet av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap,
legger hun til.

Bu sier at det er uheldig at man prøver å skape et inntrykk
av at elbiler er utrygge brannbomber.

‒ Tvert om er det vanskelig å starte brann i et elbil-batteri
med ytre varmekilder. Eventuelle branner i batterier utvikler seg også saktere
og brannenergien er mindre. Men elbiler brenner annerledes. Derfor er det
viktig at brannvesenet har kompetanse på elbiler, fastslår Bu.

Men en ting er iallfall alle enige om.

Brannsikkerheten i parkeringshus og store fellesgarasjer må
tas på alvor.

For alle typer biler kan ta fyr.

Les også: