Volvo med ny bestenotering

Volvo ruller videre i et stadig høyere tempo, og 2019 ble nok et jubelår for svenskene.


Vi vet at Volvo er populære hjemme i Sverige, hvor de har toppet
salgslistene i formidable 62 år nå. Men stadig flere utenfor de svenske
grensene får også øynene opp for det svenske merket, og de bryter stadig nye
drømmegrenser.

Faktisk ruller Volvo nå så fort at de vokser mer enn markedet
generelt, noe som betyr at de stadig kniper markedsandeler. Dette skjedde i
alle tre hovedområdene i fjor, både i Europa, USA og Kina.

Ikke overraskende er det SUV-modellene som drar salget, og XC40,
XC60 og XC90 bidro sterk til at Volvo satte ny bestenotering med 705.452 solgte
biler på verdensbasis i løpet av 2019.

– Jeg er veldig godt fornøyd med at vi for første gang i
historien har solgt mer enn 700.000 biler på ett år, samtidig som vi tar
markedsandeler i alle salgsregionene. Vårt mål er å bygge videre på denne
positive trenden i 2020 når vi nå ruller ut flere ladbare biler i
Recharge-porteføljen, sier Håkan Samuelsson, administrerende direktør og
president i Volvo Cars.

Salget økte med 9,8 prosent i forhold til 2018, og det svenske merket har dermed satt nye bestenoteringer seks år på rad.

Volvo var det første store merket som sa at de ville
elektrifisere alle modellene, noe som skjer til neste år. Da blir de den første
store produsenten som kan tilby ladbare hybrider av alle modellene.

Og de har truffet godt med timingen.

Salget av ladbare hybrider har nå doblet seg siden 2017, og
med 45.933 ladbare hybrider i 2019 økte denne gruppen med 22,9 prosent i forhold
til 2018.

Den aller mest populære Volvo-modellen i 2019 var XC60 med 204.965
solgte biler, etterfulgt av XC40 med 139.847 og XC90 med 100.729 eksemplarer.

I Norge endte Volvo opp som det 5. mest populære merket med
et salg på 10.056 biler, en liste som ble toppet av Volkswagen med 18.949 registrerte
biler.

Ikke overraskende satte også Volvo ny historisk månedsrekord
i desember, slik mange andre merker også har gjort.

Årsaken er enkel.

EU har strammet til utslippsskruen ytterligere i 2020, og nå
kan ikke utslipps-snittet av det totale salget overstige 95 gram CO2 per
kilometer. Om det skjer vanker det digre bøter.

Dermed registrerte mange merker et hav av biler i desember
for å unngå de strengere kravene. Ja, litt sleipt ‒ men fullt lovlig.

For Volvos del resulterte dette i den beste salgsmåneden i
bilmerkets 93 år lange historie, og det ble registrert 23,4 prosent flere biler
enn i desember 2018.

Men svenskene hadde uansett satt ny årsrekord, for de
passerte 2018-salget på 642.253 biler allerede helt i starten av desember.

Og svenskene trenger kanskje ikke å bekymre seg altfor mye
over 95 CO2-grensen som nå er innført, for snart kommer de også med en helt ny elbil.

 

Volvo har nemlig på gang en elbilversjon av XC40 kalt Recharge,
og leveransen av elbilmodellen skal etter planen starte fjerde kvartal i år.

Den rekker altså å bidra til salget i 2020, så får tiden
vise om Volvo klarer å sette nok en ny salgsrekord.

Les også: