Verdens første mega-GT

Koenigsegg fornekter seg ikke. Nå har de laget historiens første mega-GT, som også er merkets aller første 4-seters modell.


Siden Koenigsegg ble etablert for over 25 år siden har de utelukkende fokusert på 2-seters sportsbiler, mange av disse i hyperbil-kategorien.

De har faktisk dratt ting så langt at de nå har noen av verdens aller raskeste serieproduserte biler, og det er litt av en prestasjon når vi vet hvilken kamp det er mellom disse hyperbil-produsentene.

-->
Men svenskene kan mer enn å lage rendyrkede racerbiler for
vanlige veier, noe de viser med den foreløpig siste modellen de har lansert ‒
Gemera.

Med den introduserer de en helt ny klasse ‒ mega-GT.

Det betyr at den skal være lynrask med vanvittige krefter, men også med plass til fire personer og et bagasjerom bakerst.

Slik ser den ut:

‒ Ultimate ytelser har tilhørt verden med 2-setere med
begrenset bagasjeplass ‒ til nå, sier grunnlegger Christian von Koenigsegg.

‒ Gemera er en helt ny kategori av biler hvor ekstreme megabiler
møter god innvendig plass og miljømessige hensyn. Vi kaller de mega-GT.

Selv om du kan ta med deg familien på en komfortabel tur med
en Gemera, så er det en helt vill sportsbil også. Faktisk parkerer den det
aller, aller meste som finnes, også nye helelektriske hyperbiler.

Grunnleggeren nevnte miljømessige hensyn, så her snakker vi
altså om en hybrid. Faktisk skal denne være minst like miljøvennlig som
en elbil, men det kommer vi tilbake til.

Først må vi ta motoren. Eller motorene.

Hjertet er en 2-liters 3-sylindret som går under navnet Tiny
Friendly Giant, og denne har gjengen hos Koenigsegg oppgitt i bhk. Og vi
skjønner hvorfor. Den er nemlig på 600 bhk, og da passer det bra når
dreiemomentet også er på 600 Nm.

Men dette er altså ikke den eneste motoren som vi finner i
Gemera. Den har faktisk tre til.

To av elmotorene befinner seg i forbindelse med hvert av bakhjulene, mens den tredje er koblet til veivakslingen i forbindelse med motoren.

Disse tre har totalt 1.400 bhk, men kombinert systemkraft lyder
på 1.100 bhk. Slår vi det tallet sammen med bensinmotoren får vi altså en bil
med 1.700 bhk, eller 1,27 megawatt om du vil. Ja, nevnte vi dreiemomentet på
3.700 Nm?

Hele pakken er altså ganske så vill.

Dette resulterer i en akselerasjon som selv ikke formel 1-bilene
kan matche, nemlig 0-100 km/t på 1,9 sekunder. Toppfarten er grei den også, og 400
km/t bør holde for de aller fleste som tar familien med på søndagstur.

Vi nevnte altså at den kan matche elbilene når det kommer
til utslipp, og det er noe Koenigsegg selv hevder.

Om det fylles for eksempel 2. generasjon etanol eller CO2-nøytral
metanol sier Koenigsegg at Gemera er «minst like CO2-nøytral som en ren elbil
som kjører på en «god» elektrisk kilde».

Før slike fornybare drivstoffer er bredt tilgjengelig kan
Gemera også kjøres på E85, og «i verste fall» vanlig bensin, melder svenskene.

Dette er altså en slags familiebil, så dermed bør den også komme med ting moderne biler nå kommer med. Og Koenigsegg skuffer ikke.

Dashbordet ser ut som en hvilken som helst eksklusiv bil, med
en stor skjerm i midten og to store sideskjermer som fungerer som sidespeil ‒
som er erstattet av kameraer på utsiden.

Den slår samtlige når det kommer til koppholdere, for denne
har fire for kalde drikker og fire for varme.

Det er infotainment også for de bak, den har trådløs
mobillading, Apple CarPlay, integrert Wi-Fi, 11 høyttalere, elektriske seter og
tre klimasoner.

Svenskene er nøye på sikkerhet, og Koenigsegg Gemera skal
være «ultimat» sikker og kommer også med flere sikkerhetssystemer og ADAS 2,5
førerassistsystem.

Koenigsegg har vært tro mot designet, for de er fortsatt en
hyperbil-produsent. Gemera er faktisk inspirert av den aller første prototypen
de kom med, Koenigsegg CC fra 1996.

Den har jagerfly-inspirert frontrute, skjulte A-stolper, enkle linjer, korte overheng og store luftinntak på sidene ‒ akkurat som ordentlige Koenigsegg-modeller.

Og som dere kan se av bildeserien under har den noen
spesielle dører.

Hva prisen lander på vet vi ikke, men at du må opp på tosifret antall millioner kroner er ganske så sikkert. Og du må også være rask, for Koenigsegg skal kun sette sammen 300 slike.

Og rikfolkene sier nok ikke nei takk til en hyperbil med
fire seter, så Koenigsegg kan nok forvente seg et ras av bestillinger.

For den ser vitterlig veldig bra ut, og her er flere bilder av verdens første mega-GT, Koenigsegg Gemera.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene