Verdens første helelektriske stasjonsvogn nærmer seg

For få år siden hadde ingen trodd at MG skulle bli det første merket med en helelektrisk stasjonsvogn. Men det blir de.


Det har vært en god uke for britiske MG.

De har lansert flaggskipet Marvel R Electric og annonsert en ganske så oppgradert ZS EV, den første elbilen til merket. Denne har blant annet fått en kraftig økning i rekkevidden, fra 263 kilometer til ganske gavmilde 440 kilometer rekkevidde i henhold til WLTP-standarden.

-->
På toppen har de også bekreftet at verdens første elektriske stasjonsvogn, MG5, ligger på skjema.

MG forsvant fra radaren på begynnelsen av 2000-tallet, men da de til slutt fikk noen eiere som faktisk ville satse på det britiske merket tilbake i 2007 har de sakte, men sikkert, gjort seg klart for et comeback.

Med kinesiske SAIC i ryggen kunne de i 2011 presentere sin første nye modell på 16 år, MG6, og et nytt og viktig steg tok de med SUV-modellen ZS i 2017.

For denne skulle også komme som elbil, og bli den modellen som sørget for det endelige comebacket.

Elbilversjonen kalt ZS EV var på plass i Norge i fjor, og siden har 6.000 slike fått norske skilt. Og det nye mantraet i bilverden er nå; kan du lykkes i Norge, kan du lykkes over alt.

Og her hjemme solgte MG altså flere biler i fjor enn for eksempel en gigant som Ford. Hvem hadde trodd det?

Så MG gir altså elektrisk gass, og det resulterer at de slår alle andre i kampen om verdens første helelektriske stasjonsvogn.

Tidligere i år annonserte MG at de hadde på gang en ny elbil kalt MG5 Electric, og det oppsiktsvekkende med denne var altså at det var en stasjonsvogn. MG ville tette et digert elektrisk hull, for i iveren på elektriske SUV-modeller har de etablerte bilmerkene helt glemt av el-stasjonsvogner.

Med MG5 Electric vil britene lage en modell som er romslig, praktisk og med et funksjonelt interiør.

Det kanskje aller viktigste for en stasjonsvogn er bagasjerommet, men MG5 er ikke en veldig diger bil. Den måler kun 4,60 meter i lengden, og kan dermed sammenlignes med Volkswagen Golf stasjonsvogn med sine 4,63 meter.

Uansett, MG har klart å rydde plass til et bagasjerom som rommer 479 liter, og legges setene ned økes dette 1.367 liter.

Og ja, det er mulig å få den med hengerfeste, og da er maks hengervekt 500 kilo.

Batteriet er selvsagt viktig for en elbil, og MG5 er utstyrt med et på 61,1 kWh. Det åpner for en oppgitt rekkevidde på 400 kilometer, og via en 100 kW lader går fyllingen opp til 80 prosent på 40 minutter. Den er også utstyrt med en 11 kW ombordlader, og 9,5 timers nattlading skal gi 100 prosent batteri.

Som nye Marvel R er også MG5 utstyrt med det nettbaserte MG iSmart-systemet som også fungerer med mobil-appen, og MG Pilot som åpner for delvis selvkjørende egenskaper.

Den har også det smarte V2L-systemet, som åpner for å bruke elbilen som en ekstern kraftkilde. Så MG5 kan altså lade opp batteriet til for eksempel elsykkelen.

MG5 Electric blir tilgjengelig i utstyrsnivåene Comfort og Luxury, og skal etter planen dukke opp hos norske MG-forhandlerne i løpet av 1. kvartal 2022. De første kundebilene skal være klar i 2. kvartal.

MG Norge har fortsatt ikke satt noe pris på MG5, men det har britene. Så vi kan om ikke annet danne oss et lite bilde av hva den elektriske stasjonsvognen kommer til å ende på.

I England har nemlig MG5 fått en startpris på 28.995 pund, så vi kan dermed forvente oss en pris en plass i overkant av 300.000 kroner ‒ kanskje rundt 330.000 kroner?

Hva den eksakt blir får vi nok vite om ikke altfor lenge, for MG5 Electric nærmer seg nå Norge.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter