- Annonse -
HjemElbilerVolvo fikk rekordstor bestilling av el-lastebiler

Volvo fikk rekordstor bestilling av el-lastebiler

Ferge- og transportselskapet DFDS skal bli grønnere, noe som har ført til Volvos aller største ordre av elektriske lastebiler.

Mens det er full fart rundt elektriske biler i Europa, har tungtransporten hengt litt mer etter.

- Annonse -

Det er kanskje ikke så rart. Det er ikke like mange som produserer store lastebiler, og kombinasjonen begrenset rekkevidde og lang ladetid gjør ikke el-lastebiler spesielt godt egnet for mange av oppgavene.

Så langt i år er det ifølge Volvo registrert noen hundre elektriske lastebiler over 16 tonn i Europa, så disse utgjør en svært liten del av totalen.

Men også i lastebil-sektoren går utviklingen framover.

I likhet med Volvo Cars satser også Volvo Trucks hardt på elektriske kjøretøy, og står så langt i 2021 bak rundt 40 prosent av de elektriske nyregistrerte lastebilene.

- Annonse -

– Vårt klare mål er å lede overgangen til elektriske lastebiler, og vår markedsledende posisjon viser at vi definitivt er på rett spor. Målet vårt for 2030 er at halvparten av våre globale lastebilleveranser skal være elektriske, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Og det hjelper selvsagt på at store transports-aktører velger en grønnere linje, slik som DFDS.

Volvo har nemlig mottatt en ordre på 100 stykk Volvo FM Electric fra Nord-Europas største shipping- og logistikkselskap, og dette er den største kommersielle ordren for Volvo elektriske lastebiler. Og en av verdens største ordre av tunge elektriske lastebiler noensinne.

(Foto: Volvo)

– Dette er en viktig milepæl i vårt engasjement for fossilfri transport, og jeg er veldig stolt over partnerskapet vi har med DFDS. Sammen viser vi verden at elektrifisert tung lastebiltransport er en levedyktig løsning allerede i dag, sier Alm.

- Annonse -

Leveringene av de elektriske lastebilene starter i 4. kvartal neste år, og bilene skal brukes til distribusjon og langtransport i DFDS’ logistikksystem i Europa.

– I DFDS er vi fast bestemt på å spille en rolle i å redusere CO2-utslippene og skape en bærekraftig forsyningskjede, sier Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for logistikkavdelingen i DFDS.

‒ Vi vet hvor viktig elektrifisering er i reisen for å nå våre CO2-mål, og jeg håper vi kan inspirere andre når vi beveger oss framover i denne viktige overgangsfasen.

Vi nevnte altså rekkevidde, som er en utfordring grunnet den aerodynamiske utformingen av lastebiler og ikke minst den store vekten. Så hva kan Volvo FM Electric by på?

Jo, denne som veier 44 tonn (totalvekt) kan fås med seks batteripakker og totalt 540 kWh batterikapasitet, og da blir rekkevidden 300 kilometer.

Når det gjelder lading er det to løsninger.

Volvo byr på vekselstrømlading opptil 43 kW, noe som er smart om bilene lades om for eksempel natten eller til bruk som «landstrømfunksjon» når bilen står stille. Dette kan for eksempel skje under bruk av kran eller drift av kjøleaggregat.

Lastebilene åpner også for hurtiglading med likestrøm på opptil 250 kW, noe som kan være nyttig om bilene for eksempel brukes i to skift. Med 250 kW er det mulig å lade opptil 80 prosent av batterikapasiteten på mindre enn 90 minutter.

Volvo har nå seks elektriske lastebilmodeller, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL ‒ i tillegg til Volvo VNR som selges i Nord-Amerika.

‒ Vi er glade for å se at økende interesse blant våre kunder begynner å gjenspeile seg i ordrer, ikke minst med denne imponerende bestillingen fra DFDS, sier Roger Alm.

Transporten er et av områdene som skal redusere utslippene, et annet er de som kjører tunge kjøretøy innad i byene. Oslo har for eksempel som mål å bli tilnærmet nullutslippsby i 2030.

Franzefoss har nå gått til innkjøp av en Volvo FE Electric, mer bestemt en liftebil.

(Foto: Franzefoss)

Denne er den første av sitt slag i Norge, og markerer starten på en omfattende elektrifisering i Franzefoss Gjenvinning som har et mål om at halvparten av bil- og maskinparken skal være utslippsfri i løpet av 2024.

Den nye elektriske liftbilen har plass til to containere og en totalvekt på 27 tonn, og er utstyrt med en batteripakke på 265 kWh ‒ det tilsvarer tre Tesla Model S85-batterier. Dette gir kjøretøyet en rekkevidde på inntil 160 kilometer.

Bilen er så unik at den faktisk har fått et eget navn som spiller på el i nord.

‒ Med Elinor tar vi et lite skritt for miljøet i Oslo, men et stort skritt for klima, sier Ståle Nistov, daglig leder i Franzefoss Gjenvinning.

‒ Dette er vårt første bidrag til at Oslo skal nå et av målene i sin klimaplan om utslippsfrie byggeplasser, og at alle tunge kjøretøy skal være nullutslipp innenfor Ring 3 i løpet av 2024. Det sikrer vi nå, gjennom at vi blir den første som kan hente byggavfallet elektrisk.

Elinor får snart selskap av en søster i form av en elektrisk kranbil, og denne skal brukes til å hente avfallssekker i indre Oslo. Avfallssekkene brukes ofte som et komplement til containere for å øke sorteringsgraden på byggeplasser med lite plass.

Bilene skal gå i skytteltrafikk 8 timer i døgnet, og er dermed avhengig av rask lading. Oslo kommune har gitt støtte til å etablere en hurtigladestasjon på et gjenvinningsanlegg, noe som gjør det enklere for Franzefoss å satse elektrisk.

‒ Å bytte ut bil- og maskinparken innebærer enorme investeringer for transportørene. Elektriske biler er mye dyrere enn vanlige dieseldrevne, og den støtten som Enova og Oslo kommune gir er derfor svært viktig for å få opp tempoet i elektrifiseringen, påpeker Nistov.

Men det er ikke alt de skal gjøre.

Sorteringsmaskiner går generelt på diesel, men trenger ikke det. Franzefoss åpnet i 2019 et nytt sorteringsanlegg i Trondheim, og i løpet av denne måneden får det også en ny elektriske sorterings- og lastemaskin.

‒ Vi skal kjøpe flere elektriske sorteringsmaskiner framover. Selv om de koster cirka 300.000 kroner mer enn en dieselmaskin, er de enklere å vedlikeholde, billigere i drift og gir bedre inneklima i hallene våre. Dermed får vi både bedre arbeidsmiljø og mindre utslipp fra virksomheten, konkluderer Nistov.

Det skjer altså elektriske ting også utenfor bilsektoren, noe både Volvo, DFDS og Franzefoss nå er gode eksempler på.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her