HjemElbilerVolvo fikk rekordstor bestilling av el-lastebiler

Volvo fikk rekordstor bestilling av el-lastebiler

Ferge- og transportselskapet DFDS skal bli grønnere, noe som har ført til Volvos aller største ordre av elektriske lastebiler.

Mens det er full fart rundt elektriske biler i Europa, har tungtransporten hengt litt mer etter.

- Annonse -

Det er kanskje ikke så rart. Det er ikke like mange som produserer store lastebiler, og kombinasjonen begrenset rekkevidde og lang ladetid gjør ikke el-lastebiler spesielt godt egnet for mange av oppgavene.

Så langt i år er det ifølge Volvo registrert noen hundre elektriske lastebiler over 16 tonn i Europa, så disse utgjør en svært liten del av totalen.

Men også i lastebil-sektoren går utviklingen framover.

I likhet med Volvo Cars satser også Volvo Trucks hardt på elektriske kjøretøy, og står så langt i 2021 bak rundt 40 prosent av de elektriske nyregistrerte lastebilene.

- Annonse -

– Vårt klare mål er å lede overgangen til elektriske lastebiler, og vår markedsledende posisjon viser at vi definitivt er på rett spor. Målet vårt for 2030 er at halvparten av våre globale lastebilleveranser skal være elektriske, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Og det hjelper selvsagt på at store transports-aktører velger en grønnere linje, slik som DFDS.

Volvo har nemlig mottatt en ordre på 100 stykk Volvo FM Electric fra Nord-Europas største shipping- og logistikkselskap, og dette er den største kommersielle ordren for Volvo elektriske lastebiler. Og en av verdens største ordre av tunge elektriske lastebiler noensinne.

(Foto: Volvo)

– Dette er en viktig milepæl i vårt engasjement for fossilfri transport, og jeg er veldig stolt over partnerskapet vi har med DFDS. Sammen viser vi verden at elektrifisert tung lastebiltransport er en levedyktig løsning allerede i dag, sier Alm.

- Annonse -

Leveringene av de elektriske lastebilene starter i 4. kvartal neste år, og bilene skal brukes til distribusjon og langtransport i DFDS’ logistikksystem i Europa.

– I DFDS er vi fast bestemt på å spille en rolle i å redusere CO2-utslippene og skape en bærekraftig forsyningskjede, sier Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for logistikkavdelingen i DFDS.

‒ Vi vet hvor viktig elektrifisering er i reisen for å nå våre CO2-mål, og jeg håper vi kan inspirere andre når vi beveger oss framover i denne viktige overgangsfasen.

Vi nevnte altså rekkevidde, som er en utfordring grunnet den aerodynamiske utformingen av lastebiler og ikke minst den store vekten. Så hva kan Volvo FM Electric by på?

Jo, denne som veier 44 tonn (totalvekt) kan fås med seks batteripakker og totalt 540 kWh batterikapasitet, og da blir rekkevidden 300 kilometer.

Når det gjelder lading er det to løsninger.

Volvo byr på vekselstrømlading opptil 43 kW, noe som er smart om bilene lades om for eksempel natten eller til bruk som «landstrømfunksjon» når bilen står stille. Dette kan for eksempel skje under bruk av kran eller drift av kjøleaggregat.

Lastebilene åpner også for hurtiglading med likestrøm på opptil 250 kW, noe som kan være nyttig om bilene for eksempel brukes i to skift. Med 250 kW er det mulig å lade opptil 80 prosent av batterikapasiteten på mindre enn 90 minutter.

Volvo har nå seks elektriske lastebilmodeller, Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL ‒ i tillegg til Volvo VNR som selges i Nord-Amerika.

‒ Vi er glade for å se at økende interesse blant våre kunder begynner å gjenspeile seg i ordrer, ikke minst med denne imponerende bestillingen fra DFDS, sier Roger Alm.

Transporten er et av områdene som skal redusere utslippene, et annet er de som kjører tunge kjøretøy innad i byene. Oslo har for eksempel som mål å bli tilnærmet nullutslippsby i 2030.

Franzefoss har nå gått til innkjøp av en Volvo FE Electric, mer bestemt en liftebil.

(Foto: Franzefoss)

Denne er den første av sitt slag i Norge, og markerer starten på en omfattende elektrifisering i Franzefoss Gjenvinning som har et mål om at halvparten av bil- og maskinparken skal være utslippsfri i løpet av 2024.

Den nye elektriske liftbilen har plass til to containere og en totalvekt på 27 tonn, og er utstyrt med en batteripakke på 265 kWh ‒ det tilsvarer tre Tesla Model S85-batterier. Dette gir kjøretøyet en rekkevidde på inntil 160 kilometer.

Bilen er så unik at den faktisk har fått et eget navn som spiller på el i nord.

‒ Med Elinor tar vi et lite skritt for miljøet i Oslo, men et stort skritt for klima, sier Ståle Nistov, daglig leder i Franzefoss Gjenvinning.

‒ Dette er vårt første bidrag til at Oslo skal nå et av målene i sin klimaplan om utslippsfrie byggeplasser, og at alle tunge kjøretøy skal være nullutslipp innenfor Ring 3 i løpet av 2024. Det sikrer vi nå, gjennom at vi blir den første som kan hente byggavfallet elektrisk.

Elinor får snart selskap av en søster i form av en elektrisk kranbil, og denne skal brukes til å hente avfallssekker i indre Oslo. Avfallssekkene brukes ofte som et komplement til containere for å øke sorteringsgraden på byggeplasser med lite plass.

Bilene skal gå i skytteltrafikk 8 timer i døgnet, og er dermed avhengig av rask lading. Oslo kommune har gitt støtte til å etablere en hurtigladestasjon på et gjenvinningsanlegg, noe som gjør det enklere for Franzefoss å satse elektrisk.

‒ Å bytte ut bil- og maskinparken innebærer enorme investeringer for transportørene. Elektriske biler er mye dyrere enn vanlige dieseldrevne, og den støtten som Enova og Oslo kommune gir er derfor svært viktig for å få opp tempoet i elektrifiseringen, påpeker Nistov.

Men det er ikke alt de skal gjøre.

Sorteringsmaskiner går generelt på diesel, men trenger ikke det. Franzefoss åpnet i 2019 et nytt sorteringsanlegg i Trondheim, og i løpet av denne måneden får det også en ny elektriske sorterings- og lastemaskin.

‒ Vi skal kjøpe flere elektriske sorteringsmaskiner framover. Selv om de koster cirka 300.000 kroner mer enn en dieselmaskin, er de enklere å vedlikeholde, billigere i drift og gir bedre inneklima i hallene våre. Dermed får vi både bedre arbeidsmiljø og mindre utslipp fra virksomheten, konkluderer Nistov.

Det skjer altså elektriske ting også utenfor bilsektoren, noe både Volvo, DFDS og Franzefoss nå er gode eksempler på.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her