Ny designpris for Pininfarinas elektriske hyperbil

Med en lakkfarge kalt paradis falt besøkende for Pininfarina Battista under en skjønnhetskonkurranse i Italia. Det er den tredje prisen den fortsatt ikke-lanserte elbilen hanker inn.


Det finnes en rekke skjønnhetskonkurranser for biler, og da spesielt for gamle biler. Disse er så velkjente at de har sitt eget begrep, Concours d'Elegance. Concours betyr konkurranse, og elegance som de fleste skjønner eleganse.

En av disse står faktisk BMW delvis bak, nemlig Concorso d'Eleganza Villa d'Este. Dette er en av to som arrangeres i Italia, og en av sju årlige skjønnhets-arrangementer i Europa.

Villa d'Este er et ultraluksuriøst hotell i byen Cernobbio som ligger ved Comosjøen, og en gang i året dukker det altså opp en masse svært så flotte og gamle biler.

Men ikke nok med det, bilprodusentene tar også med seg nye biler som de viser fram til publikummet ‒ som jo består av ganske mange som har ganske så mye penger.

Gjestene kan levere sin stemme for den bilen de mener fortjener design-prisen, og årets pris gikk til en fortsatt ikke lansert superbil.

Nemlig Pininfarinas Battista, et elektrisk fartsmonster nesten ut av en annen verden.

Pininfarina er kjent for å gjøre andre superbiler enda mer supre, men etter at indiske Mahindra kjøpte opp selskapet i 2015 har ambisjonene vokst voldsomt.

Nå skal de lage egne biler. Elbiler. Og de «verste» elbilene du kan tenke deg.

Automobili Pininfarina ble deretter etablert i 2018, og startet på jobben med å utvikle sin første bil.

Den heter altså Battista, og er intet mindre enn en hyper-GT. Det sørger deriblant 1.900 hestekrefter og et dreiemoment på 2.300 Nm for.

Dette gjør den til en latterlig rask elbil, som faktisk parkerer selv formel 1-biler på sprinten. For 0-100 km/t skal gå unna på under 2 sekunder, mens 0-300 km/t skal gå unna på under 12 sekunder ‒ renspikka galskap. Toppfart? Over 400 km/t.

Pininfarina, som får hjelp av Rimac til å lage dette monster-drivverket, skal utstyres med et batteri på voksne 120 kWh, og dette skal åpne for en rekkevidde på over 500 kilometer. Vel og merke ved normal kjøring.

Og ja, det er en elmotor til hver av de fire hjulene.

Pininfarina skal, selvsagt for hånd, sette sammen 150 eksemplarer, så vi snakker om en riktig så eksklusiv modell. Prisen har tidligere vært estimert til rundt 20 millioner kroner, så det er bare å begynne å spare.

Og selv om det første eksemplaret fortsatt ikke er på plass, har bilen hanket inn flere priser.

Den siste kom altså under Villa d'Este sist helg, et arrangement som normalt arrangeres på våren.

Tidligere har det elektriske mesterverket også dratt inn «Electric Hypercar»-prisen gitt av GQ, samt «Electric Dream»-prisen delt ut av Electrifying.com.

Den som dukket opp ved Comosjøen hadde fått nye spesifikasjoner som aldri tidligere var vist.

‒ Vi tok en unik Battista til Villa d’Este for å vise fram de forskjellige fargevalgene og materialvalgene våre kresne kunder kan velge mellom når de personliggjør bilen sin, forklarer sjefdesigner Luca Borgogno.

‒ Å motta designprisen er en fantastisk måte for oss å begynne nedtellingen til å gjøre våre første kundeleveranser senere i år. Det er alltid spennende for oss å vise nye skreddersydde kombinasjoner av Battista i forskjellige deler av verden, men spesielt i vårt hjemland sammen med andre legendariske klassiske Pininfarina-designede mesterverk.

Det fasjonable villaområdet ligger bare noen timers kjøretur unna produksjonslokalene til Pininfarina i Cambiano, og med seg til Comosjøen hadde de en Battista lakkert i en farge kalt Verde Paradiso.

Videre var den utstyrt med en rekke andre detaljer, inkludert ting fra tre pakker de tilbyr ‒ Carbon Accent Pack, Black Exposed Signature Carbon og Exterior Jewellery Pack.

Resultatet var altså så overveldende at mange av de fasjonable mente den var verd designprisen, og her kan du se grunnen til det valget:

Les også:

Bildeserie