Ny ladehybrid fra BMW med lang elektrisk rekkevidde

BMW fornyer nå sin 2-serie Active Tourer, og det betyr ikke bare xDrive firehjulsdrift ‒ men også ladehybrid med en ganske så generøs elektrisk rekkevidde.


BMW 2-serie Active Tourer er en historisk modell. Ja, intet mindre.

For da tyskerne kom med bilen i 2014 hadde den forhjulsdrift. Den var nemlig basert på en ny utgave av UKL-plattformen utviklet for Mini, og var den første på UKL2-plattformen. Det gjorde sitt til at den ble den aller første BMW-modellen utstyrt med drift på forhjulene.

Det kunne gitt fatale følger for salget, for man bør helst ikke kødde altfor mye etablerte sannheter som at en BMW skal ha bakhjulsdrift.

Men det skjedde ikke.

For kjøperne brydde seg ikke om slike barnsligheter, og modellen som var en slektning av Mini Countryman ble en enorm suksess.

Nye kunder strømmet til BMW-merket, og salget av 2-serie Active Tourer har nå passert 430.000. Og det gjelder som kjent å smi mens jernet er varmt.

Så nå slår BMW til med en ny generasjon, og her hjemme gjelder versjonene som også skrev norsk historie.

For i 2015 kunne BMW tilby den første firehjulsdrevne plug-in hybriden i kompaktsegmentet med 2-serie Active Tourer, og siden er det solgt over 7.000 slike i Norge.

Det er altså xDrive kombinert med et ladbart hybridsystem som gjelder her, og da i to forskjellige utgaver. 225e xDrive Active Tourer og 230e xDrive Active Tourer.

225e-utgaven har en bensinmotor som leverer 136 hk til forhjulene og en elmotor som leverer 109 hk til bakhjulene. Samlet effekt er 245 hk.

Storesøster 230e har en bensinmotor med 150 hk og en elmotor med 176 hk, og totalt blir denne kraftpakken på hele 326 hk.

Begge har et bagasjeromsvolum fra 406 til 1.370 liter, samt en godkjent tilhengervekt på opptil 1.400 kilo.

Når det gjelder batteriet har BMW vært ganske så spandabel, for dette er på 14,9 kWh netto for begge. Det betyr også en elektrisk rekkevidde som gjør at bilen fungerer som en elbil i hverdagen, nemlig hele 80 kilometer.

Men da må batteriene selvsagt være oppladet, og denne hastigheten økes fra 3,7 kW for forrige generasjon til 7,4 kW for 2. generasjon. Dermed kan batteriet lades helt opp fra null prosent på rundt 2,5 timer, mens de som bruker en 220V husholdningskontakt bruker under åtte timer på å fylle opp batteriet.

– I en tid hvor mye av fokuset ligger på BMW iX og BMW i4, så viser vi med den nye 2-serie Active Tourer at BMW Groups sterke satsning på elektrifisering også kommer plug-in hybridene til gode, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ Når våre ladbare modeller i stor grad framover kan dele komponenter, er det mulig å by på plug-in hybrider med solid elektrisk rekkevidde i hverdagen.

Tegneby nevnte de nye elbilene iX og i4, og den nye generasjonen av 2-serie Active Tourer arver egenskaper fra nettopp disse.

Den nye utgaven blir nemlig den første kompaktmodellen som tar i bruk BMW Curved Display, den store infotainment-skjermen med det nye operativsystemet iDrive 8 som også iX og i4 bruker.

BMW tar grepet Mercedes har gjort med sine mer kompakte modeller, nemlig å gi disse løsninger og teknologier fra de langt dyrere bilene.

Så 2-serie Active Tourer tilbyr en rekke førerassistenter kjent fra langt dyrere modeller, som cruisekontroll med bremsefunksjon, frontkollisjons-varsling, parkeringsassistent med ryggekamera og ryggeassistent ‒ alt som standard.

Utvendig vokser 2-serie Active Tourer i alle retninger. Den er 32 mm lengre og måler 4.386 mm, 24 mm bredere og måler 1.824 mm, og 21 mm høyere som tar den nye generasjonen opp til 1.576 mm.

Akselavstanden er dog den samme, 2.670 mm, mens sporvidden har økt med 25 mm på forakselen til 1.586 mm og 26 mm på bakakselen til 1.588 mm.

Alt dette sørger selvsagt for enda litt bedre innvendig plass, men bilen er fortsatt ganske så kompakt med sin totale lengde under 4,4 meter.

Den nye generasjonen kommer på forsommeren neste år, og prisene blir klare når forhandlerne etter hvert åpner for bestillinger.

Her er bildene av 2. generasjon av den historiske modellen BMW 2-serie Active Tourer:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter