Veibys bil tok fyr

Ole Christian Veiby hadde fryktelig uflaks under Rally Portugal, og måtte bryte fra tet da bilen rett og slett tok fyr.


I og med at Andreas Mikkelsen mistet startplassen sin i Hyundai til Sébastien Loeb under Rally Portugal, må vi til WRC 2-klassen for å finne de norske førerne under helgens VM-runde.

Mads Østberg kjører i klassen rett under de raskeste VM-bilene
kalt WRC 2 Pro, en utviklingsklasse hvor Citroën, Ford og Skoda stiller med
biler.

VM-runden ble ødelagt før den var kommet skikkelig i gang
for den norske Citroën C3-føreren, som både hadde tekniske problemer og fikk en
rekke punkteringer allerede fredag. Han fullførte rallyet, men havnet langt bak
de beste. Finske Kalle Rovanperä i en oppgradert Skoda Fabia R5 vant klassen
foran lagkamerat Jan Kopecky.

Den tredje klassen er også den klart største målt i antall
biler, og en ung nordmann førte an i WRC 2-klassen.

Ole Christian Veiby bak rattet på en ny Volkswagen Polo GTI R5 fikk så stor fart på bilen at han faktisk var raskere enn de fabrikkstøttede Pro-bilene etter fredagens fartsprøver.

Etter ni av de totalt 20 fartsprøvene var han kun 4,2 sekunder bak Rovanperä i klassen over, og var selvsagt beste private bil og klart i ledelsen i WRC 2-klassen.

Alt gikk altså på skinner.

Men så skjedde det fatale under lørdagens tredje fartsprøve,
SS10.

– Vi hadde kjørt ett lite stykke inn på prøva da jeg lurte
på om jeg kjente at det luktet røyk inne i bilen. Jeg spurte Jonas (Andersson,
kartleser) om han kjente røyklukt, og han bekreftet det. Plutselig ser jeg i
speilet at flammene står ut bak bilen, og da er det bare å stoppe. Heldigvis
var det brannbiler og brannmannskap stasjonert akkurat der vi stoppet, og de
fikk raskt kontroll over brannen, forteller 22-åringen.

Veiby som vant klassen under Rally Sverige tidligere i år måtte
selvsagt bryte rallyet etter dette.

– Dette var kjedelig, forteller han.

– Alt fungerte perfekt, vi kjørte smart og kontrollert og
allikevel gikk det fort. Det var fortsatt mye igjen av løpet, men det kjentes
litt som om vi hadde denne seieren inne. Vi var «on fire», bokstavelig talt, så
dette var kjipt! Nå får vi analysere og gå igjennom med fabrikken hva som har
skjedd, før vi bestemmer veien videre.

Den foreløpige planen er at Veiby skal kjøre Rally Sardinia som starter 13. juni.

I WRC-klassen var det lenge svært jevnt mellom Ott Tänak og Kris Meeke i Toyota Yaris WRC og Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, belgiske Thierry Neuville.

Meeke, som etter Rally Portugal for ganske eksakt ett år siden fikk sparken fra Citroën etter en rekke krasjer, klarte å krasje under den avsluttende Power Stage-prøven og måtte bryte.

Dermed var det ganske enkelt for estlandske Tänak, vinneren av Rally Chile for tre uker siden, som tok seieren foran Neuville og den regjerende mester Sébastien Ogier hos Citroën.

Henning Solberg var tredjemann fra Norge som deltok i Portugal, og ble også vår beste på totalt 11. plass og 3. plass i WRC 2-klassen snaue kvarteret bak Tänak.

I VM-sammendraget har tre førere skilt seg ut, og Ogier er i ledelse med 142 poeng, fulgt av Tänak med 140 poeng og Neuville med 132 poeng.

Det er kjørt 7 av 14 VM-runder denne sesongen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport