Lambo har restaurert en kjendis-bil

Lamborghini elsker sine gamle biler, og gjør det meste når et slitent eksemplar dukker opp. Slik som med denne Miura P400 S fra 1971.


I 1966 kom det store gjennombruddet for italienske Lamborghini,
og herre min hatt for en bil som ga de umiddelbar legendestatus. En Miura.

Bilen er en av de kuleste noensinne designet, og siden den gang
har det kommet et utall sportsbiler med linjer som er ganske så inspirert av
Miura.

Ikke minst er løsningen sportsbilen presenterte som aller
første sportsbil kopiert ‒ midtstilt motor og to seter.

Nevnte vi at den også var den raskeste serieproduserte av
dem alle når den kom i 1966?

Miura ble produsert til 1973, før en annen legende overtok stafettpinnen
‒ selveste Countach.

Mange av de 764 Miura-modellene som ble laget begynner
selvsagt å bli slitne, mens noen rett og slett er forsvunnet.

Det var også skjebnen til en Miura P400 som var en av stjernene
i filmen «The Italian Job» som kom i 1969, og den kom nylig til rette igjen.
Les den lykkelige historien om den bilen i en av lenkene nederst.

Ettersom Miura regjerte på toppen av næringskjeden på slutten
av 60-tallet, var det selvsagt mange stjerner som også vil bli fotografert i en
slik.

En av disse var Little Tony, en av de største rockestjernene
og filmstjernene i Italia på den tiden.

Little Tony var en sportsbilentusiast på sin hals, og kjøpte ikke mindre enn tre Miuraer. En av disse var en lakkert i blå Azzurro Mexico, og ble kjøpt 2. mars 1971 av Antonio Ciacci ‒ bedre kjent som Little Tony.

Han tok sikkert godt vare på den, men det spørs om de neste
eierne var like flinke.

Bilen ble solgt fra San Marino hvor Little Tony var født og
bodde, og endte opp med Roma-skilt i mars 1973. Den videre historikken vet vi
ikke, men den har iallfall nå havnet i eierskap til en italiensk samler. Dessverre
hadde alderen innhentet bilen, men en ekte samler kan jo ikke la et slikt
viktig smykke ruste sammen.

Og heldigvis er den nye eieren er ekte samler.

Så han tok kontakt med Lamborghinis klassiske avdeling som hjelper
til å pusse opp gamle biler, og med støtte fra Polo Storico har Little Tonys P400
S fått et nytt liv.

Takk og pris! Eller skal vi kanskje si grazie!

Polo Storico har aldri hatt det så travelt som nå, og bare i
fjor lagde de 200 nye deler som kan brukes av Lambo-veteranene. Underavdelingen
ble stiftet i 2015, og hjelper til med å gi Lamborghini-modeller opp til 2001 et
nytt liv.

Og nå til det viktigste ‒ bildene! Her har du dem:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Ikoner