Annonse
Hjem Ikoner og legender Denne legenden ble funnet etter 50 år

Denne legenden ble funnet etter 50 år

I 1969 kom det en film som tok publikum med storm, ikke minst takket være de heseblesende biljaktene. En av stjernene, en Lamborghini Miura P400, har dog vært sporløst forsvunnet. Til nå.

Om du har noen år på baken, eller er usedvanlig filminteressert, så husker du filmen «The Italian Job». Denne lyder kanskje kjent også for de litt yngre, for det er nemlig slik at den ble spilt inn på nytt igjen i 2003 med stjerner som Ed Norton, Mark Wahlberg og Charlize Theron i hovedrollene.

Men den originale kom tilbake i 1969, og Michael Caine var den store stjernen.

Sammen med noen biler.

Filmen huskes best aller best for Miniene og en vill biljakt gjennom Torino, men det var også noen andre biler som ikke var lette å glemme.

Saken fortsetter under Annonsen

For eksempel en Aston Martin DB4 og Jaguar E-Type (ja, det var en engelsk film), og ikke minst en italiensk lekkerbisken.

En oransje Lamborghini Arancio Miura, bedre kjent som Miura P400.

Paramount Picture så for seg en skikkelig sportsbil til åpningsscenen gjennom Store Sankt Bernhard-passet mellom Sveits og Italia, og kontaktet Lamborghini.

Problemet var at sportsbilen skulle vrakes i filmen, noe ingen var veldig hypp på.

Det løste seg da Paramount fant en allerede krasjet oransjefarget Miura, og dermed kunne Lamborghini levere en lignende bil som de kunne bruke til kjørescenen.

Så mens skuespilleren Rossano Brazzi rattet en oransje Miura P400 gjennom passet, ødela filmstudioet en allerede ødelagt Miura under selve krasjscenen.

Noen år senere ble det klart at bilen som ble vraket ikke var den samme som Brazzi kjørte, og en vill biljakt på stjernen fra åpningsscenen startet.

De fem neste tiårene jaktet entusiaster og samlere over hele verden på bilen, men sporene var få og ofte motstridende.

Kaiser Collection of Vaduz (Liechtenstein) eier en identisk Miura P400, og bestemte seg for å sjekke ut om dette faktisk kunne være den forvunnede bilen.

De kontaktet Lamborghini Polo Storico, som satte i gang et detektivarbeid som politifolkene i «The Italian Job» helt sikkert kunne tatt lærdom av.

Bilen ble sendt til Lamborghinis historikksenter i Bologna, hvor Polo Storico gikk grundig til verks. De sjekket bilen, snakket med entusiaster og tidligere medarbeidere, som for eksempel Enzo Moruzzi som leverte bilen og kjørte stuntscenene i filmen.

Til slutt pekte alle bevisene på at bilen, med chassisnummer #3586, var den eksakt samme som ble brukt i filmen.

Og, for de som kan regne, skjer det altså akkurat når den legendariske filmen runder 50 år. Den hadde for øvrig premiere i juni 1969.

Det var altså Moruzzi som leverte bilen til settet, noe han gjorde mange ganger til viktige klienter.

− Det var en Miura P400 nesten klar på produksjonsbåndet, i riktig farge, venstre-kjøring og med hvit skinninnredning, husker Moruzzi.

− Den var estetisk identisk med den skadde, og vi bestemte oss for å bruke den til filmen. Det eneste som bekymret oss var de elegante hvite skinnsetene, gitt at bilen måtte komme tilbake til Sant’Agata i perfekt stand. Så, jeg ba om at de ble tatt ut, erstattet dem med et sett med svarte skinnseter som vi brukte til testing. Avsløringen kom med nakkestøttene, som på Miura er festet til glasset som skiller førerhuset og motorrommet, som ikke kunne erstattes i tide. I filmen kan du se de originale hvite nakkestøttene.

Etter at bilen returnerte fra filmsettet, ble den solgt til en italiener i Roma. Etter 50 år, og eid av både italienske og internasjonale entusiaster, har den altså havnet i bilsamlingen til Fritz Kaiser, som også er grunnlegger av «The Classic Car Trust».

Kaiser kjøpte bilen i 2018, og det skulle altså vise seg å være en ekte legende.

Her er traileren til «The Italian Job», som passende nok het «Den ville biljakten» på norsk. Den jakten er altså over nå.

3 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker