Audi tar livet av kultbilen

Audi går en voldsom travel tid i møte, og skal bare i 2019 lansere 20 nye modeller, enten nye eller oppgraderte. Og det går utover stakkars TT.


Audi holdt sin 130. generalforsamling i forrige uke, hvor
den enorme satsingen i årene framover selvsagt var hovedtema.

Bare i SUV-segmentet vil Audi komme med sju nye modellvarianter
i år, hvorav to er sportslige utgaver av flaggskipet Q8. Også Sportback-versjonene
kommer nå til de høyreiste bilene, blant annet med en Q3 Sportback og elbilen
e-tron Sportback.

Men dette er altså bare starten, og innen 2025 skal
porteføljen inkludere flere enn 30 elektrifiserte modeller ‒ hvorav 20 skal
være rene elbiler.

Det sier seg selv at dette må gå utover noen av de
inneværende modellene, noe også Audis styreleder Bram Schot bekreftet under generalforsamlingen.

Schot sa at de i flere år har vært involvert i for mange prosjekter,
og at dette ikke kan fortsette.

Og til tross for at Audi kommer med en ny spesialversjon av TT kalt Quantum Gray Edition i kun 99 eksemplarer, får den altså nådestøtet.

Spesialversjonen blir en slags testpilot når Audi nå åpner for nettsalg, noe som skjer i neste måned.

Og det er kanskje en slags takk for lang service, for modellen skal ut av modellprogrammet og erstattet av en annen modell ‒ muligens en eldrevet bil.

Audi TT er en av de mest gjenkjennelige bilmodellene, og den
litt rare tassen skapte mye bruduljer da den ble introdusert i 1998. Det var
selvsagt på grunn av bilen form, og det runde designet var et nikk til de gamle
dagene. Både som en hyllest til racerbilene før krigen, samt Auto Union som var
forløperen til det Audi vi kjenner i dag. Faktisk ble Auto Union dannet av fire
produsenter som smeltet sammen i 1932, og derfor er Audis logo i dag fire
ringer.

At Audi tenkte på racingdelen da de lagde TT viser navnet,
som stammer fra det britiske motorsykkelløpet Isle of Man TT (Tourist Trophy) ‒
kanskje verdens farligste roadracingkonkurranse.

TT ble altså en umiddelbar kulthelt, og har blitt brukt i en
rekke filmer opp gjennom årene. Men stjernestatusen har dessverre ikke hjulpet
noe særlig på salget, som har vært dalende selv om Audi introduserte 3.
generasjon i 2014.

Men den er ikke den eneste Audi nå vurdere å ta livet av.

Audi har flere ganger hintet sportsbilen R8 ikke har noe framtid, så det er mulig at den slår følge med TT inn i skyggenes dal. Det vil tiden vise.

Les også:

Les mer om:

Nyheter