Annonse
Hjem Nyheter Store nyheter fra Skoda

Store nyheter fra Skoda

Skoda slo på den aller største trommen da kvartfinalene i hockey-VM ble avviklet. En splitter ny Superb-modell og en helt ny elbil var de største nyhetene.

Det tsjekkiske merket er sponsor av ishockey-VM, som torsdag var kommet til kvartfinalene. Det ble feiret med en regelrett slippfest ‒ fire store nyheter:

  • Oppdatert versjon av flaggskipet Superb
  • Introduserte Superb iV: Ny plug-in hybrid med 55 km rekkevidde
  • Introduserte Citigoe iV – Skodas første helelektriske bil
  • Splitter nye Superb Scout: Ny spesialmodell godt tilpasset norske forhold

Skoda varmer altså opp til det store 2020, året da merket runder 125 år.

– Nå entrer Skoda e-mobilitetens epoke, sier Skoda-sjef Bernhard Maier.

‒ To modeller starter det hele: Vår første helelektriske bil, Citigoe iV, og Superb iV, vår første ladbare hybrid, legger han til.

Saken fortsetter under Annonsen

La oss ta de fire nyhetene punkt for punkt, og se bilder av alle.

Oppgradert Superb

Nordmenn har for lengst fått opp øynene for Skoda, mye på grunn av Superb. Denne er nå i sin 3. generasjon som ble introdusert i 2015, og mer enn én million slike ruller nå rundt på veiene.

Folkefavoritten blir nå ny i form av et oppdatert interiør, litt skarpere design og mer teknologi.

På utsiden får nå Skoda for aller første gang en modell tilgjengelig med hovedlysene kalt Full LED Matrix, og den får også en ny grill, nye støtfangere og en chrome-list mellom LED-baklysene.

På grunn av nye støtfangere vokser også modellen ørlite, sedanen med 8 mm til 4.869 mm og stasjonsvognen med 6 mm til 4.862 mm.

På innsiden oppgraderes den med en flere av funksjonen kalt Simply Clever, eksempelvis en ny og større «Phone Box» med trådløs lading og trådløs antennetilkobling. Infotaiment-systemene oppgraderes også, og nå blir digitalt dashbord også tilgjengelig.

Av ny teknologi nevnes blant annet Predictive Cruise Control og Side Assist som fungerer på avstander opptil 70 meter.

Ladbar hybrid kalt Superb iV

Dette er en potensiell salgsvinner, Skoda Superb iV.

Dette er den ladbare Superb iV.

Skoda lanserer nå merkenavnet iV for alle de elektrifiserte modellene, og det er kanskje ikke så rart at de skiller ut e-bilene. For Skoda skal satse hele 2 milliarder euro de neste fem årene på e-mobilitet, noe som skal resultere i mer enn 10 elektrifiserte modeller i den nye iV-familien.

Flaggskipet får nå en smak av dette med modellversjonen som bare heter iV.

Superb blir tilgjengelig med tre bensinmotorer og tre dieselmotorer fra 120 til 272 hestekrefter, og på toppen av dette en hybrid i den nye Superb iV.

Denne er nemlig en ladbar hybrid som kombinerer en 156 hk 1.4-liters TSI bensinmotor med en 85 kW elektrisk motor, og den maksimale systemeffekten blir på 218 hk.

Batteriet på 13 kWh som åpner for en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer, og et CO2-utslipp på under 40 g/km.

Batteriet er plassert under gulvet, og går dermed ikke altfor hardt utover bagasjerommet ‒ som i stasjonsvognen er på gode 510 liter.

Denne versjonen kan raskt bli en vinner.

Skodas første elbil kalt Citigoe iV

Den tsjekkiske produsenten som hører hjemme i Volkswagen-gruppen lanserer nå også sin første elbil. Ikke overraskende blir det den urbane modellen Citigo, som nå får en e som siste bokstav i navnet.

Skoda har valgt å skrive navnet Citigoᵉ iV, og blir en kompakt elbil som er 3.597 mm lang og 1.645 mm bred.

Citigoe får et batteri på 36,8 kWh, og har en oppgitt rekkevidde på 265 kilometer. Batteriet kan lades fra 0 til 80 prosent på en time med 40 kW hurtiglader, mens med en 7,2 kW veggmontert ladeboks blir ladetiden til 80 prosent på litt over fire timer.

Elmotoren yter 82 hk, greit nok med åpenbart ikke noen el-racer. 0 til 100 km/t går på 12,5 sekunder, mens toppfarten er på 130 km/t.

Kanskje det viktigste er forbikjøringer, og Skoda opplyser at en typisk forbikjøringsakselerasjon fra 60 til 100 km/h gjøres på 7,6 sekunder.

Skoda skiller denne fra Citigo med å lakkere grillen i bilen farge og med en ny frontstøtfanger, og bilen kommer med tåkelys og LED-kjørelys som standard og et revidert interiør.

Scout nå også til flaggskipet

Skoda pleier å lage noen terrenglignende versjoner av utvalgte modeller, og disse blir kalt Scout. De byr blant annet på Karoq Scout, Kodiaq Scout og Octavia Scout.

Og nå også Superb Scout.

Den får en pakke Skoda kaller «RoughRoad», og byr på beskyttelsesplater under og øker bakkeklaringen med 15 mm.

Dette får igjen støtte av en «Off-Road»-modus og «Dynamic Chassis Control», som begge blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

Som de andre Scout-modellene får også denne et røffere ytre, med blant annet støtfangere foran og bak, og plastbeskyttere over hjulbuene, kanalene og nedre del av dørene.

Scout-versjonen kommer kun med de sterkeste motorene som Superb byr på, enten en 2.0 TDI med 190 hk og 400 Nm eller bensinutgaven 2.0 TSI med 272 hk og 350 Nm.

Citigoe først i køen

Det var altså fire store nyheter fra Skoda, som åpenbart går en veldig travel tid i møte.

– Citigo i elektrisk utgave er den første bilen ut, og allerede i juni åpner vi også reservasjonsløsningen for Skoda Vision iV, sier Skoda-sjef Bernhard Maier.

‒ I tillegg er vi veldige glade for få norgesbilen Superb som ladbar hybrid med 55 kilometers elektrisk rekkevidde etter WLTP-standarden. Dette er en bil som er skapt for norske forhold, med klasseledende plassutnyttelse, smarte løsninger, dynamisk og attraktivt design, samt et særdeles konkurransedyktig prispunkt. Vi gleder oss veldig, og 2019 blir et spennende år, sier Meiner.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker