HjemNyheterDenne har en robot som advarer medtrafikantene

Denne har en robot som advarer medtrafikantene

Mercedes viser fram en ekstremt sikker og framtidsrettet GLE-modell kalt ESF 2019.

Med selvkjørende biler rundt hjørnet har bilprodusentene hevet aktiviteten rundt sikkerhet, for krasjer slike blir det overskrifter ‒ som jo Tesla har opplevd noe ganger allerede.

- Annonse -

Så de bilene vi tror er sikre i dag, blir usikre i forhold til teknologien morgendagens biler vil ha. Slike biler vil aktivt passe på både de på innsiden og utsiden, og bidra til at antall ulykker går ned.

Vi har allerede sett hva dette betyr. Euro NCAP som tester alle nye modeller på det europeiske markedet, hevet i fjor lista på hva som skal til for å få 5 stjerner. Biler uten teknologi som gjør at bilen bremser automatisk for gående og syklende kan bare glemme full score.

Dette førte igjen til at tilnærmet alle nye biler her i Europa nå faktisk har en slik teknologi, noe som kommer alle til gode.

Selvkjørende biler må altså hevet dette nivået ytterligere, for her skal jo bilen selv stå for kjøringen. Dette vil føre til mange nye automatiske sikkerhetsfunksjoner i årene som kommer, og nå får vi en sniktitt.

- Annonse -

For en av produsentene som gjerne er tidlig ute med nytt utstyr er Mercedes, som tilbyr alt fra kompakte bybiler til digre luksusflak.

‒ Sikkerhet er en del av DNA’et til Mercedes-Benz, sier styremedlem Ola Källenius.

‒ Vi har gjentatte ganger siden 1970-årene vist at vi har mange ideer på dette feltet, ikke minst gjennom våre Experimental Safety Vehicles (eksperimentelle sikkerhetsbiler).

En ny slik bil viser de nå fram.

- Annonse -

En GLE har blitt til ESF 2019, og denne har fått en masse nytt utstyr som kan ende opp i framtidens biler. Faktisk lover Källenius at noen av disse allerede nærmer seg produksjon.

‒ Den nye ESF 2019 gjenspeiler framtidens mobilitet, og presenterer et bredt utvalg av innovasjoner som vi for tiden forsker på og utvikler. Og jeg kan si så mye: Noen av funksjonene er svært nær serieproduksjon, sier svensken som også er ansvarlig for personbilutviklingen hos Mercedes.

Glem det at ESF 2019 ser ganske så bedrøvelig ut, for dette er i virkeligheten en av de mest imponerende bilene som finnes ‒ spesielt sett fra et sikkerhets-perspektiv.

Her er noen av tingene man finner i ESF, og mange av disse tingene har du sikkert ikke en gang tenkt på.

Generell førersikkerhet: Når ESF 2019 kjører i automatisk modus trekkes rattet og pedalene seg tilbake for å unngå at noen skader seg i disse. For å gjøre interiøret mer fleksibelt har de utviklet nye løsninger rundt sikkerhetsutstyret (beltene er integrert i setene) og plassert kollisjonsputene alternativt (i rattet er for eksempel ikke lenger et alternativ).

I manuell modus kan dagslyset via solbeskyttelsen vitaliserende innvendig lys som igjen kan bidra til å gjøre sjåføren mer oppmerksom.

Kommunikasjon med nærmiljøet: For at folk skal kunne stole på det automatiserte kjøretøyet må de umiddelbart og intuitivt kunne gjenkjenne hva den har til hensikt å gjøre. Dette tar ESF 2019 hensyn til. Sensorene holder ikke bare øye med trafikken, men kommuniserer i alle retninger og kan også advare andre trafikanter. ESF 2019 er også utstyrt med den nye lyskildeteknologien digital light, som byr på tilnærmet blendefri fjernlys i HD-kvalitet og en oppløsning på mer enn to millioner piksler.

Barnesikkerhet: Med barnesete-konseptet Pre-Safe Child strammes sikkerhetsbeltet og sidebeskyttelsen blir iverksatt før en kollisjon. Barnet blir dermed sittende fastspent i en mer korrekt posisjon, og beltet strammer også mer korrekt. Det igjen skal gjøre belastningen på barnet betydelig mindre.

Også barnesetet og barnet overvåkes via funksjoner som er integrert i setet.

Sikre skadeområdet: Glemt varseltrekanten. ESF 2019 viser nå hvordan det i framtiden kan fungere. Den har nemlig en liten robot som automatisk kommer ut fra bilens bakside etter en hendelse, og posisjonerer seg på veien som en varseltrekant.

Andre ideer er en varseltrekant på taket som foldes ut på samme tid som uhellet er ute, og bakruten kan brukes som en kommunikasjonsoverflate for å advare medtrafikanter.

Nye Pre-Safe-funksjoner: Pre-Safe Curve (som bruker beltestrammeren til å varsle føreren om at vedkommende muligens har undervurdert en nærliggende sving) og Pre-Safe sidelys med elektrolysende maling som kan avdekke potensielle farlige situasjoner. Pre-Safe Impulse Rear kan gi passasjerer og andre som er involvert i en ulykke bakover bedre beskyttelse.

Sikkerhet bak: En ny type kollisjonspute bak bruker et spesielt nytt inflasjonskonsept for å utløse og styre oppblåsingen. Den har en spesiell rørformet struktur for dette.

Med nye beltematere, beltebelysning, USB beltespenner og belteoppvarmere kommer ESF 2019 med en rekke nye ideer for å motivere de i baksetet til å bruke beltene.

Aktiv sikkerhet: Aktiv bremseassistent med utvidede funksjoner i ESF 2019 gir ekstra beskyttelse, spesielt i potensielt farlige trafikksituasjoner med ubeskyttede veibrukere. Når det svinges registrerer den nå også fotgjengere og syklister som beveger seg parallelt med den opprinnelige kjøreretningen. Om en fotgjenger er på vei til det området bilen svinger mot og det er fare for sammenstøt, mottar førere en visuell og hørbar advarsel. Bilen starter å bremse om føreren ikke reagerer.

Det samme gjelder også om det er syklister i blindsonen når du svinger til høyre. Hvis det er fare for kollisjon med tverrgående trafikk når du svinger av eller krysser en vei, forhindrer systemet nå føreren fra å flytte bilen og stopper om nødvendig kjøretøyet, inkludert i gangfart.

360 graders fotgjengerbeskyttelsessystemet advarer og assisterer under parkering og manøvrering hvis det er fare for kollisjon med myke trafikanter, og bremser selv om det nødvendig.

Om du ikke forstod alt vi prøvde å forklare må du gjerne sjekke ut bildeserien nederst, hvor mange av disse tingene er illustrert.

Dette er altså noen av tingene Mercedes nå viser fram i ESF 2019, og noen av systemene i ESF  2019 har vi allerede sett versjoner av i nye og moderne biler.

Men i framtiden vil altså bilene bremse selv og advare andre via lys, symboler og tekst i grillen, taket og bakvinduet, ja til og med på bakken, slik som den meget imponerende ESF 2019 allerede kan.

Og vi gleder oss allerede til en USB-kontakt i setebeltet bak, og ikke minst prøve å lokke roboten ut uten å måtte krasje bilen.

Mon tro om det er mulig?

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her