Denne har en robot som advarer medtrafikantene

Mercedes viser fram en ekstremt sikker og framtidsrettet GLE-modell kalt ESF 2019.


Med selvkjørende biler rundt hjørnet har bilprodusentene
hevet aktiviteten rundt sikkerhet, for krasjer slike blir det overskrifter ‒ som
jo Tesla har opplevd noe ganger allerede.

Så de bilene vi tror er sikre i dag, blir usikre i forhold til teknologien morgendagens biler vil ha. Slike biler vil aktivt passe på både de på innsiden og utsiden, og bidra til at antall ulykker går ned.

Vi har allerede sett hva dette betyr. Euro NCAP som tester
alle nye modeller på det europeiske markedet, hevet i fjor lista på hva som
skal til for å få 5 stjerner. Biler uten teknologi som gjør at bilen bremser
automatisk for gående og syklende kan bare glemme full score.

Dette førte igjen til at tilnærmet alle nye biler her i
Europa nå faktisk har en slik teknologi, noe som kommer alle til gode.

Selvkjørende biler må altså hevet dette nivået ytterligere,
for her skal jo bilen selv stå for kjøringen. Dette vil føre til mange nye
automatiske sikkerhetsfunksjoner i årene som kommer, og nå får vi en sniktitt.

For en av produsentene som gjerne er tidlig ute med nytt
utstyr er Mercedes, som tilbyr alt fra kompakte bybiler til digre luksusflak.

‒ Sikkerhet er en del av DNA’et til Mercedes-Benz, sier styremedlem
Ola Källenius.

‒ Vi har gjentatte ganger siden 1970-årene vist at vi har mange
ideer på dette feltet, ikke minst gjennom våre Experimental Safety Vehicles
(eksperimentelle sikkerhetsbiler).

En ny slik bil viser de nå fram.

En GLE har blitt til ESF 2019, og denne har fått en masse nytt
utstyr som kan ende opp i framtidens biler. Faktisk lover Källenius at noen av disse
allerede nærmer seg produksjon.

‒ Den nye ESF 2019 gjenspeiler framtidens mobilitet, og
presenterer et bredt utvalg av innovasjoner som vi for tiden forsker på og
utvikler. Og jeg kan si så mye: Noen av funksjonene er svært nær
serieproduksjon, sier svensken som også er ansvarlig for personbilutviklingen
hos Mercedes.

Glem det at ESF 2019 ser ganske så bedrøvelig ut, for dette er i virkeligheten en av de mest imponerende bilene som finnes ‒ spesielt sett fra et sikkerhets-perspektiv.

Her er noen av tingene man finner i ESF, og mange av disse
tingene har du sikkert ikke en gang tenkt på.

Generell førersikkerhet: Når ESF 2019 kjører i automatisk modus trekkes rattet og pedalene seg tilbake for å unngå at noen skader seg i disse. For å gjøre interiøret mer fleksibelt har de utviklet nye løsninger rundt sikkerhetsutstyret (beltene er integrert i setene) og plassert kollisjonsputene alternativt (i rattet er for eksempel ikke lenger et alternativ).

I manuell modus kan dagslyset via solbeskyttelsen vitaliserende innvendig lys som igjen kan bidra til å gjøre sjåføren mer oppmerksom.

Kommunikasjon med nærmiljøet: For at folk skal kunne stole på det automatiserte kjøretøyet må de umiddelbart og intuitivt kunne gjenkjenne hva den har til hensikt å gjøre. Dette tar ESF 2019 hensyn til. Sensorene holder ikke bare øye med trafikken, men kommuniserer i alle retninger og kan også advare andre trafikanter. ESF 2019 er også utstyrt med den nye lyskildeteknologien digital light, som byr på tilnærmet blendefri fjernlys i HD-kvalitet og en oppløsning på mer enn to millioner piksler.

Barnesikkerhet: Med barnesete-konseptet Pre-Safe Child strammes sikkerhetsbeltet og
sidebeskyttelsen blir iverksatt før en kollisjon. Barnet blir dermed sittende fastspent
i en mer korrekt posisjon, og beltet strammer også mer korrekt. Det igjen skal
gjøre belastningen på barnet betydelig mindre.

Også barnesetet og barnet overvåkes via funksjoner som er integrert i setet.

Sikre skadeområdet: Glemt varseltrekanten. ESF 2019 viser nå hvordan det i framtiden kan fungere.
Den har nemlig en liten robot som automatisk kommer ut fra bilens bakside etter
en hendelse, og posisjonerer seg på veien som en varseltrekant.

Andre ideer er en varseltrekant på taket som foldes ut på samme tid som uhellet er ute, og bakruten kan brukes som en kommunikasjonsoverflate for å advare medtrafikanter.

Nye Pre-Safe-funksjoner: Pre-Safe Curve (som bruker beltestrammeren til å varsle føreren om at vedkommende
muligens har undervurdert en nærliggende sving) og Pre-Safe sidelys med
elektrolysende maling som kan avdekke potensielle farlige situasjoner. Pre-Safe
Impulse Rear kan gi passasjerer og andre som er involvert i en ulykke bakover
bedre beskyttelse.

Sikkerhet bak: En ny type kollisjonspute bak bruker et spesielt nytt inflasjonskonsept for å utløse og styre oppblåsingen. Den har en spesiell rørformet struktur for dette.

Med nye beltematere, beltebelysning, USB beltespenner og
belteoppvarmere kommer ESF 2019 med en rekke nye ideer for å motivere de i
baksetet til å bruke beltene.

Aktiv sikkerhet: Aktiv bremseassistent med utvidede funksjoner i ESF 2019 gir ekstra beskyttelse, spesielt i potensielt farlige trafikksituasjoner med ubeskyttede veibrukere. Når det svinges registrerer den nå også fotgjengere og syklister som beveger seg parallelt med den opprinnelige kjøreretningen. Om en fotgjenger er på vei til det området bilen svinger mot og det er fare for sammenstøt, mottar førere en visuell og hørbar advarsel. Bilen starter å bremse om føreren ikke reagerer.

Det samme gjelder også om det er syklister i blindsonen når du svinger til høyre. Hvis det er fare for kollisjon med tverrgående trafikk når du svinger av eller krysser en vei, forhindrer systemet nå føreren fra å flytte bilen og stopper om nødvendig kjøretøyet, inkludert i gangfart.

360 graders fotgjengerbeskyttelsessystemet advarer og assisterer under parkering og manøvrering hvis det er fare for kollisjon med myke trafikanter, og bremser selv om det nødvendig.

Om du ikke forstod alt vi prøvde å forklare må du gjerne sjekke ut bildeserien nederst, hvor mange av disse tingene er illustrert.

Dette er altså noen av tingene Mercedes nå viser fram i ESF 2019,
og noen av systemene i ESF  2019 har vi
allerede sett versjoner av i nye og moderne biler.

Men i framtiden vil altså bilene bremse selv og advare andre
via lys, symboler og tekst i grillen, taket og bakvinduet, ja til og med på
bakken, slik som den meget imponerende ESF 2019 allerede kan.

Og vi gleder oss allerede til en USB-kontakt i setebeltet bak, og ikke minst prøve å lokke roboten ut uten å måtte krasje bilen.

Mon tro om det er mulig?

Les også:

Les mer om:

Nyheter