- Annonse -
HjemNyheterBilene i Europa sikrere enn i USA

Bilene i Europa sikrere enn i USA

Mens bilene i Europa må ha avansert sikkerhetsutstyr som standard for å få 5 stjerner, slipper bilene i USA unna med å ha slikt som ekstrautstyr. Det gir store forskjeller på hvor trygge bilene faktisk er.

Vi kan først som sist sende en stor takk til Euro NCAP. Dette er organisasjonen som kollisjonstester bilene i Europa, og de har stadig hevet lista for hva som må til for å få 5 stjerner.

- Annonse -

Kort fortalt forlanger Euro NCAP nå at utstyret skal komme som standard, og det hjelper ikke å ha en ny bil med en masse sikkerhetsutstyr om forbrukeren må betale ekstra for å få det.

Euro NCAP tester altså standardbilene, noe som har resultert i at produsentene nå setter inn utstyr som for kort tid siden kun fantes i de aller dyreste.

Dette forlanger Euro NCAP av en enkel grunn. Forbrukerne skal være sikre på at bilen de kjøper faktisk har 5 stjerner, og ikke en som kanskje kun har 4 stjerner for at den mangler viktig ekstrautstyr.

Så når Volkswagen reklamerer med at den nye T-Cross har 5 stjerner, så snakker de altså om standardversjonen av denne bilen.

- Annonse -

Og dette har gitt store resultater.

Euro NCAP har akkurat gjort unna en ny testrunde med biler, og alle de sju bilene fikk 5 stjerner. Av de 12 bilene testet så langt i 2019 har 11 fått full score.

Unntaket er Citroën C5 Aircross, som måtte nøye seg med 4 stjerner ettersom noe av antikollisjonsutstyret sto på listen over ekstrautstyr. Euro NCAP gjorde unntak fra regelen, og testet også bilen med sikkerhetspakken Citroën tilbyr til bilen. Da ble det 5 stjerner.

Regelen er altså 5 stjerner her i Europa, og alt annet er unntaket.

- Annonse -

Ser vi over til bilnasjonen USA er situasjonen den motsatte.

CarsDirect har nemlig analysert testene gjennomført av Institute for Highway Safety (IIHS), som i utgangspunktet viser at bilene i USA er svært så sikre.

Nettsiden selger biler, og er bekymret for at forbrukerne blir lurt til å tro at de kjøper toppsikre biler, mens de i virkeligheten ikke gjør det.

IIHS kjører ikke stjernesystemet som vi kjenner her hjemme, men toppkategorien heter Top Safety Pick+ (TSP+). Per i dag teller vi 37 biler som har fått denne utmerkelsen i år, men hvor mange CarsDirect har sjekket er vi noe usikre på. Saken deres ble publisert i forrige uke, så den er iallfall ganske fersk.

Men 37 biler med toppscore høres jo veldig så imponerende ut, men det er en hake med det hele.

Noe analysen avslørte.

Av alle resultatene de analyserte var det faktisk bare to biler som ville fått toppscoren om de hadde blitt testet som standardbiler. To altså!

Resten av bilene må faktisk kjøpes med ekstrautstyr for at de skal bli TSP+-sikre.

Unntaket var Honda Insight og Genesis G90, som heldigvis har slikt livreddende utstyr som standard.

CarsDirect er også kritiske til rangeringssystemet IIHS bruker, og det skjønner vi godt. For de bruker nemlig også rangeringen «Top Safety Pick», men dette er altså ikke biler med toppscoren som har et lite + bak.

Så systemet til IIHS er ikke åpenbart ikke forbrukernes beste venn, noe som dessverre også fører til at mange av bilene også blir litt mindre sikre enn de kunne vært.

Slik som her i Europa.

Euro NCAP innførte før fjoråret enda strengere kriterier hvor biler også må ha utstyr som skal bremse opp for syklister og gående, noe de aller fleste bilene nå kommer med.

Av 36 modeller som er testet etter innskjerpingen er det kun 8 modeller som ikke har fått 5 stjerner, og da vet vi også at det er biler med standardutrustning det er snakk om.

Den siste testen med sju biler kan du lese om i en av lenkene nederst, men først må du få deg hvordan Euro NCAP faktisk tester bilene ‒ for det er brutalt!

Slik ser det ut når Euro NCAP kverner den tidligere nevnte Volkswagen T-Cross, som kom ut av det hele med 5 stjerner.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

2 KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her