Hjem Nyheter Sju biler testet, sju biler med 5 stjerner

Sju biler testet, sju biler med 5 stjerner

Euro NCAP har testet sju nye bilmodeller, og samtlige får full score med 5 stjerner.

Av de sju modellene som nå er kollisjonstestet finner vi også tre helt splitter nye modeller, og disse knytter det seg alltid litt ekstra spenning rundt.

Men både Audi e-tron, Volkswagen T-Cross og Lexus UX leverte varene og litt til, noe også de oppgraderte modellene av Toyota Corolla, Toyota Rav4, Mazda 3 og Renault Clio gjorde.

Av de sju var det en elbil og tre hybrider, så over halvparten av bilene var elektrifiserte.

‒ Det er oppmuntrende å se at alle produsentene gjør det bra, uansett hvilket drivverk eller klasse den hører hjemme i, sier generalsekretær Michiel van Ratingen, Secretary hos Euro NCAP.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Nye biler på markedet fortsetter å tilby avansert teknologi som standard, systemer som ikke en gang var ekstrautstyr for kun få år siden. Fabrikanter må svare på forbrukernes forventninger, men det å montere inn mer sikkerhetsutstyr er ofte markedsrelatert. Til tross for dette, ser vi nå at slikt utstyr blir standard i mange av de europeiske familiebilene.

Produsentene har fokusert mye på selvkjørende teknologi de siste årene, og ettersom forbrukerne nå forventer at biler hjelper til under kjøringen så må de sette slikt utstyr som standard.

En av bilene som ble testet i den siste runden til Euro NCAP er altså e-tron, Audis aller første rene elbilmodell.

Og det er ingen grunn til å frykte at elbiler er mindre trygge enn andre, for det ble 5 stjerner med god margin på den helelektriske bilen.

Den imponerte ganske så mye med 91 prosent i «voksen beskyttelse», 85 prosent i «barne-beskyttelse», 71 prosent i «myke trafikanter» og 76 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Audi e-tron:

Volkswagen har en ny potensiell salgsvinner på gang, nemlig lillesøsteren til T-Roc kalt T-Cross. Denne kompakte SUV-modellen viser med all tydelig det von Ratingen nevnte om standardutstyr, for vi har funnet ut hva T-Cross kommer med uten noe tillegg i prisen. Og det er ikke rent lite.

Front Assist overvåkning inkludert gående overvåkning, City Emergency Braking System, Lane Assist, Hill Start Assist og proaktiv beskyttelse av de i bilen. Dette inkluderer blant annet automatisk lukking av vinduer og takluke, belter med følsomhet og klargjøring for bremsing om det er fare for kollisjon.

I tillegg er det mulig å få utstyr som filbytteassistent, blindsonevarsler inkludert bakpartivarsler, førervarsler, parkeringsassistent og Adaptive Cruise Control (ACC), så denne er fullt på høyde teknologisk med langt dyrere modeller.

Vi snakker altså om Volkswagens aller billigste SUV her, som starter godt under 300.000 kroner.

At bilen er sikker viser Euro NCAP-testen, for den imponerte stort og scoret som en av få så langt over 80 prosent i alle kategoriene.

Det ble 97 prosent i «voksen beskyttelse», 86 prosent i «barne-beskyttelse», 81 prosent i «myke trafikanter» og 80 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Volkswagen T-Cross:

Den tredje helt nye modellen som nå er testet er hybriden Lexus UX, også en ganske kompakt SUV i størrelse med Volvo XC40.

Lexus har opplevd en veldig oppgang i salget de siste årene, og nå forsøker de å nå ut til et enda bredere publikum med UX som faktisk starter under 400.000 kroner.

Prisbomben er også en sikker bil, og som med e-tron og T-Cross ble det 5 stjerner på SUV-modellen.

Den fikk 96 prosent i «voksen beskyttelse», 85 prosent i «barne-beskyttelse», 82 prosent i «myke trafikanter» og 77 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Lexus UX:

Toyota har også god vind i seilene for tiden, og har kommet med eller har på gang en rekke nye biler. Euro NCAP har nå testet to av disse med hybrider.

Corolla som endelig gjør comeback i Europa hadde heller ikke noen problemer med å hanke inn 5 stjerner, og scoret ganske så bra i alle kategoriene.

95 prosent i «voksen beskyttelse», 84 prosent i «barne-beskyttelse», 86 prosent i «myke trafikanter» og 77 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Toyota Corolla:

Den andre Toyota-modellen testet er Rav4, med ganske like testresultater som sin kusine.

93 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 85 prosent i «myke trafikanter» og 77 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Toyota Rav4:

Den nye 5. generasjons Renault Clio er rett rundt hjørnet, og vi har vært litt spente hvordan denne kom til å gjøre i en Euro NCAP-test.

For alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi har nemlig introdusert en helt ny plattform som er kalt CMF-B, og denne er den nye Clio bygd på.

Og det er ingen grunn til å bekymre seg for at bilene fra denne plattformen blir mindre sikre, for også Clio innfridde så det holdt.

Det ble 96 prosent i «voksen beskyttelse», 89 prosent i «barne-beskyttelse», 72 prosent i «myke trafikanter» og 75 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Renault Clio:

Den 7. og siste bilen som ble testet i den seneste runden er den linjelekre Mazda 3, som heller ikke hadde noen problemer med å nå 5 stjerner i kollisjonssikkerhet.

Den scoret 98 prosent i «voksen beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 81 prosent i «myke trafikanter» og 73 prosent i «sikkerhetsassistenter».

Her krasjer Euro NCAP Mazda 3:

Så langt i 2019 har Euro NCAP testet 13 modeller, og 12 av de har fått 5 stjerner. Unntaket er Citroën C5 Aircross, som fikk 4 stjerner med standardutstyret (men 5 med sikkerhetspakken).

Her er alle resultatene etter at de introduserte tøffere krav i 2018:

Volkswagen T-Cross

Audi e-tron

Lexus UX

Toyota Rav4

Toyota Corolla

Renault Clio

Mazda 3

Range Rover Velar

Citroën C5 Aircross Safety+

Seat Tarraco

Honda CR-V

Mercedes-Benz G-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Lexus ES

Audi Q3

Volvo XC40

Audi A6

Volvo S60

Volvo V60

Peugeot 508

Mazda 6

Hyundai Nexo

Hyundai Santa Fe

Volkswagen Touareg

Jaguar I-Pace

BMW X5

Nissan Leaf

Ford Focus

Citroën C5 Aircross

Ford Tourneo Connect

Opel Combo

Citroën Berlingo

Peugeot Rifter

Suzuki Jimny

Jeep Wrangler

Fiat Panda

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse