Annonse
Hjem Elbiler Lærer elbiler via VR-briller

Lærer elbiler via VR-briller

Bølgen av elbiler som nå er på vei gir også en noe spesiell utfordring ‒ for hvordan fikser man slike biler?

Bilindustrien er nå på vei inn i upløyd mark hvor bilene kommer med en masse ny teknologi og miljøvennlige drivlinjer. Løsningene er ikke testet ut i en rekke tiår som på eksosbilene, og risikoen er nok litt større for at disse nye biltypene må inn og fikses på.

Ja, vi snakker om de berømte barnesykdommene.

Det har vi blant annet sett hos Tesla, som i BI’s ferske kundebarometer over fornøyde kunder endte sist av de 12 bilmerkene som var med på undersøkelsen. I fjor var de også det 4. mest innklagede selskapet hos Forbrukerrådet, noe lange verkstedkøer og dermed misfornøyde forbrukere fikk skylda for.

Nå skal det være sagt at er det betydelig færre bevegelige deler som kan gå i stykker på elbiler, som jo ikke har den tradisjonelle motoren eller girkassen med sine mange deler. Tesla har tidligere sagt at deres drivverk har under 20 bevegelige deler, noe som er under ti prosent av det en vanlig bensinbil har.

Saken fortsetter under Annonsen

Men når elbilene svikter må de jo repareres, og det har nok vært mange mekanikere fra for eksempel Nissan, Jaguar, Kia, Hyundai, Renault, Opel og Volkswagen på kurs den siste tiden. To bilmerker som helt sikkert har folk på kurs akkurat nå er Mercedes og Audi, de to neste merkene ut med rene elbilmodeller.

For Audis del er utleveringene av den helt nye e-tron akkurat startet, og de første bilene ruller allerede rundt med norske skilt.

Det betyr at i teorien kan de få inn elbiler på verkstedet, og da bør jo helst mekanikerne skjønne litt av de nye løsningene.

Og det gjør de hos Audi takket være VR-briller.

Dette er altså briller som viser kunstig virkelighet, og mekanikere og andre kan ta på seg slike og trå rett inn i hjertet av en e-tron, altså batteriet. Via slike VR-briller kan de åpne batteripakken, bytte brytere og kontakter og til med skifte ut batterimoduler.

Ettersom dette gjøres i en digital verden er det heller ikke noe fare for at de ødelegger noe av sensitiv teknologi som ofte slike biler har, de kan lære i sitt eget tempo og Audi har lagt inn morsomme ting som skal gi enda mer motivasjon.

Foreløpig må mekanikerne behersket ett av fire språk for å få noe uttelling, tysk, engelsk, spansk og fransk.

Den tyske produsenten sier at de jobber med andre løsninger også, som at en kursleder kan møte elevene i et virtuelt rom akkurat som om de er i et klasserom.

Audi utvikler også en helt ny løsning for karosserifolket som skal jobbe med e-tron, og dette er en fullskala 3D-modell som vises via et nettbrett. De som skal fikse bulker og andre ting kan sjekke hvordan det ytre laget av en e-tron er bygd opp, og få steg-for-steg-instruksjoner via 3D-modellen.

Alle instruksjoner og lærebøker til Audi-ansatte er tilgjengelig via nettskyen, så forhåpentlig gjør alt dette til at de som er uheldig og må få fikset sin nye e-tron får gjort dette ganske så kjapt.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker