Mini med 306 hk

Mini kommer nå med to skikkelige kruttønner med firehjulsdrift, John Cooper Works Clubman og Countryman.


For å skjønne hva «John Cooper» er må vi tilbake til starten
for Mini. Det britiske merket ble introdusert i 1959, og en som raskt la merke
til disse små bilene var racerføreren John Cooper.

I 1961 hadde Cooper også begynte å bygge racerbiler, og så et
uforløst potensial i Miniene. Han bestemte seg derfor å trimme disse, og dermed
så den aller første Mini Cooper dagens lys.

Og Cooper hadde helt rett angående potensialet, for allerede
i 1965 gikk en slik til topps i det mest prestigetunge rallyløpet som finnes. Den
originale «flyvende finnen» i rallysporten, Timo Mäkinen, vant i 1965 Rally
Monte Carlo nettopp med en Mini Cooper.

Nå er det BMW som eier merket, og de er som kjent glade i biler med litt mer futt i seg. Så ganske så kjapt blåste de støvet av Cooper-navnet, og per i dag er den sterkeste modellen en Mini John Cooper Works (JCW) med 231 hestekrefter.

Men allerede tilbake i 2017 avslørte Mini at de hadde noe
enda sterkere på gang. Da viste de nemlig fram en modell de kalte Mini John
Cooper Works GP Concept, og under panseret på den befant det seg en motor med
hele 306 hestekrefter.

Ytterligere halvannet år senere viser de endelig fram to produksjonsklare modeller med denne løsningen, Mini John Cooper Works Clubman og Mini John Cooper Works Countryman.

– Mens Clubman-modellen er en kompakt stasjonsvogn med sine
særegne seks dører, er Countryman en like kompakt crossover-SUV. Med de nye
John Cooper Works-versjonene, blir 60-åringen Minis to største og
firehjulsdrevne modeller sportsligere enn noen gang, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør
i BMW Group Norge.

Hjertet er altså motoren, og i de to nye modellene sitter det en ny 2.0-liters 4-sylindret motor med twin-turbo, og de 306 hestekreftene er koblet til en ny 8-trinns Steptronic-kasse. Med et dreiemoment på 450 Nm (mellom 1.750-4.500 r/min) sørger pakken for å sende de små kruttønnene fra 0 til 100 km/t ganske så kjapt. JCW Clubman bruker 4,9 sekunder på sprinten, mens JCW Countryman gjør det på 5,1 sekunder.

Med 75 hk og 100 Nm mer enn utgående modeller er dette henholdsvis
1,4 (Clubman) og 1,5 sekundere kjappere enn tidligere.

I tillegg har Mini oppgradert både chassis, støtdemperne,
bremsesystemet, eksosanlegget med ny lyd og firehjulsdriftsystemet, så det er
ganske så nye biler.

Av de utvendige nyhetene finner vi blant annet nye
LED-lykter foran, og hos Clubman er det LED-lys bak med Union Jack-design. Ja, Mini
er britisk.

Her er en litt morsom video rundt de nye JCW, og det er flere bilder nederst.

Produksjonen starter opp i juli, og når de ruller ut av samlebåndet
er familien igjen komplett. Mini oppgarderte både 3-dørs og kabriolet-versjonen
tidligere i år, men disse må ta til takke med motoren på 231 hk og kun
forhjulsdrift.

Norsk pris er ikke fastsatt, og det åpnes for bestillinger i
sommer en gang.

Senere i år kommer også den helelektriske Mini Cooper S E, og
konseptet John Cooper Works GP fra 2017. Sistnevnte får også 306 hk, og er en
ende mer racingspekket modell.

Her er flere bilder av de nye JCW:

Les også:

Les mer om:

Nyheter