Annonse
Hjem Nyheter Mini med 306 hk

Mini med 306 hk

Mini kommer nå med to skikkelige kruttønner med firehjulsdrift, John Cooper Works Clubman og Countryman.

For å skjønne hva «John Cooper» er må vi tilbake til starten for Mini. Det britiske merket ble introdusert i 1959, og en som raskt la merke til disse små bilene var racerføreren John Cooper.

I 1961 hadde Cooper også begynte å bygge racerbiler, og så et uforløst potensial i Miniene. Han bestemte seg derfor å trimme disse, og dermed så den aller første Mini Cooper dagens lys.

Og Cooper hadde helt rett angående potensialet, for allerede i 1965 gikk en slik til topps i det mest prestigetunge rallyløpet som finnes. Den originale «flyvende finnen» i rallysporten, Timo Mäkinen, vant i 1965 Rally Monte Carlo nettopp med en Mini Cooper.

Nå er det BMW som eier merket, og de er som kjent glade i biler med litt mer futt i seg. Så ganske så kjapt blåste de støvet av Cooper-navnet, og per i dag er den sterkeste modellen en Mini John Cooper Works (JCW) med 231 hestekrefter.

Saken fortsetter under Annonsen

Men allerede tilbake i 2017 avslørte Mini at de hadde noe enda sterkere på gang. Da viste de nemlig fram en modell de kalte Mini John Cooper Works GP Concept, og under panseret på den befant det seg en motor med hele 306 hestekrefter.

Ytterligere halvannet år senere viser de endelig fram to produksjonsklare modeller med denne løsningen, Mini John Cooper Works Clubman og Mini John Cooper Works Countryman.

– Mens Clubman-modellen er en kompakt stasjonsvogn med sine særegne seks dører, er Countryman en like kompakt crossover-SUV. Med de nye John Cooper Works-versjonene, blir 60-åringen Minis to største og firehjulsdrevne modeller sportsligere enn noen gang, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Hjertet er altså motoren, og i de to nye modellene sitter det en ny 2.0-liters 4-sylindret motor med twin-turbo, og de 306 hestekreftene er koblet til en ny 8-trinns Steptronic-kasse. Med et dreiemoment på 450 Nm (mellom 1.750-4.500 r/min) sørger pakken for å sende de små kruttønnene fra 0 til 100 km/t ganske så kjapt. JCW Clubman bruker 4,9 sekunder på sprinten, mens JCW Countryman gjør det på 5,1 sekunder.

Med 75 hk og 100 Nm mer enn utgående modeller er dette henholdsvis 1,4 (Clubman) og 1,5 sekundere kjappere enn tidligere.

I tillegg har Mini oppgradert både chassis, støtdemperne, bremsesystemet, eksosanlegget med ny lyd og firehjulsdriftsystemet, så det er ganske så nye biler.

Av de utvendige nyhetene finner vi blant annet nye LED-lykter foran, og hos Clubman er det LED-lys bak med Union Jack-design. Ja, Mini er britisk.

Her er en litt morsom video rundt de nye JCW, og det er flere bilder nederst.

Produksjonen starter opp i juli, og når de ruller ut av samlebåndet er familien igjen komplett. Mini oppgarderte både 3-dørs og kabriolet-versjonen tidligere i år, men disse må ta til takke med motoren på 231 hk og kun forhjulsdrift.

Norsk pris er ikke fastsatt, og det åpnes for bestillinger i sommer en gang.

Senere i år kommer også den helelektriske Mini Cooper S E, og konseptet John Cooper Works GP fra 2017. Sistnevnte får også 306 hk, og er en ende mer racingspekket modell.

Her er flere bilder av de nye JCW:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker