Sportsbilen som går mot strømmen

Pagani er slettes ikke som alle andre. Faktisk går de ganske mot strømmen.


Pagani er merket alle har hørt om, men som ingen har sett i
virkeligheten. Grunnen er selvsagt antall biler de lager. Kun et lite stykke
over 100 biler så langt.

Bak det sagnomsuste italienske merket står argentinske Horacio
Pagani, som før han satset på sitt eget merke i 1992 jobbet for Renault og
Lamborghini.

Som vi skrev til å begynne med er ikke Pagani som alle
andre. Mens andre merker knaller til med modell etter modell, står faktisk
Pagani igjen med kun to hovedmodeller i løpet av sine 27 år ‒ Zonda og
etterfølgeren Huayra.

Men det tar de igjen på spesialmodeller.

Zonda har kommet i en rekke versjoner, og modellvariantene
teller faktisk en plass godt opp på 20-tallet.

Huayra, oppkalt etter en gammel vind-gud kalt Huayra-tata,
kom i 2011, og har ikke rukket å få så mange versjoner. Men også den får du i
en rekke varianter, men de tre hovedversjonene er Huayra, Huayra BC og Huayra
Roadster.

La oss for eksempel ta den i midten, BC. Og det står ikke for tidsregningen before christ, eller før år 0 om du vil.

Nei, BC-modellen, som ifølge Pagani var en helt ny modell i
forhold til den originale Huayra Coupé, har fått navn etter Benny Caiol. Han
var så imponert over innsatsen Horacio la ned for å bygge opp et nytt merke, at
han like godt bestemte seg for å kjøpe den første bilen Horacio klarte å sette
sammen.

Så Pagani hedret like godt merkets aller første kunde med
denne modellen.

Det har neppe noen av de andre sportsbilprodusentene gjort.

Som sagt, Pagani går gjerne mot strømmen.

Før de begynte på Huayra BC (kom i 2016) diskuterte de om
hva de skulle gjøre med drivverket. De fleste konkurrentene hadde for lengst
kastet seg over elektrifiseringen, og i framtiden vil storparten tilby enten rene
elbiler eller hybridvarianter av sine sportsbiler.

Men ikke Pagani.

De falt ned på at de heller vi kjøre på med tradisjonelt
drivverk, og heller rette fokus på de tingene de kunne gjøre enda bedre.

Første punkt på «to do»-lista ‒ lage den letteste hyperbilen
verden har sett.

Punkt 2 var å lage en bil som var morsommere, raskere og mer
komfortabel enn den forrige, mens punkt 3 var å utvikle en ATM-kasse, altså en
automatisk manuell girkasse ‒ uten at det gikk på bekostning av vekta.

Huayra BC fikk som de andre Huayraene en V12-motor fra
Mercedes spesielt utviklet for Pagani, og byr på et antall hestekrefter en
plass over 750 hk.

Og vekta på ATM-kassa ble som lovet betraktelig mindre enn dobbelclutch-kassa, og den var utviklet helt fra grunnen av. Dette er en 7-trinns kasse, og de brukte til og med karbonfiber for å holde vekta nede.

Opphenget ble også nytt, og vektbesparelsen endte på 25
prosent i forhold til den som sitter i Huayra Coupé.

De flikket også på ting som bremser og hjul, så Pagani overdrev
ikke når de sa at dette var en helt ny modell.

At de går mot strømmen kan vi også på designet til Huayra BC.

For mens de fleste superbilene har ganske så flate og rene
former, ser Huayra BC ut som den reneste skulpturen.

Det er linjer, muskler og former som en italiensk
steinskulptør ville jublet for, og en Pagani har uten tvil mer sjel enn mange
av de moderne sportsbilene fra betraktelig større produsenter.

Se på dette da!

Men ikke tro at formene går utover de aerodynamiske
egenskapene. Det første Horatio gjorde da han begynte å utvikle Zonda var å
teste den i en vindtunnel, og Huayra BC har logget like mange timer i vinden
som en olympisk seiler.

Målet var å utligne «løftet» som slike superbiler kan få i
ekstreme hastigheter, minimere draget og på samme tid maksimere marktrykket ‒
og dette kunne ikke gå utover designet Pagani er kjent for.

En formidabel oppgave der, altså.

På innsiden får vi nok et eksempel på at Pagani ikke er som de andre. Det er bare å se på girspaken, for en slik ser du ikke i en Ferrari. Wow!

De sparte også vekt så det holdt på innsiden, for vi husker
jo at målet var den letteste hyperbilen i verden.

Så hva veier den inn til da?

Jo, en Huayra BC veier 1.218 kilo, og med over 750 hestekrefter som sparker fra bør dette flytte på seg ganske så ok.

Vi har ikke noen offisielle tall å vise til, men en
vekt-til-hk-ratio rundt 1,62 kg befinner vi oss godt inne i det ekstreme
landskapet.

Fastestlap.net viser dog til noen tall, og der hevder de at 0-100 km/t går på 3,3 sekunder, 0-150 km/t på 5,6 sekunder og 0-200 km/t på småpene 8,1 sekunder. Men hvor mye vi kan stole på disse tallene er ikke så godt å si, ettersom de også opplyser at den har 657 hk. Pagani selv sier altså at motoren yter mer enn 750 hk.

Men uansett så forflytter den seg garantert raskt nok for de
fleste, for akkurat når det kommer til ytelse er Pagani akkurat som de andre
sportsbilprodusentene ‒ jo fortere jo bedre.

Noen ting forandrer seg aldri.

Her kan du nyte flere bilder av Pagani Huayra BC:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene