Annonse
Hjem Nyheter Dette er kunst!

Dette er kunst!

Ord blir overflødig, så bruk noen sekunder på bildet over. Og ja, vi har flere bilder med de samme motivene.

Det er flere superbiler på gang, men de skal jaggu være supre om de har planer om å parkere det neste kunstverket fra de svenske skogene.

Der, nærmere bestemt i holmen hvor englene befinner seg, Ängelholm, finner vi nemlig de som lager de aller råeste superbilene.

Ja, de som er kjent som Koenigsegg.

Det har svenskene svart på hvitt.

Saken fortsetter under Annonsen

Modellen Agera RS innehar nemlig en rekke fartsrekorder for produksjonsbiler, mer bestemt fem rekorder.

  • Høyst hastighet (fram og tilbake): 447,19 km/t
  • 0-400-0: 33,29 sek
  • Flyvende kilometer offentlig vei: 445,63 km/t
  • Flyvende «mile» offentlig vei: 444,76 km/t
  • Høyst hastighet (én retning): 457,94 km/t

De har altså laget tidenes raskeste bil, og nå har de en ny en på tur.

Jesko, navngitt etter Christian von Koenigseggs far Jesko, blir intet mindre enn verdens raskeste bil.

Motoren er en 5-liters V8 twinturbo som yter intet mindre enn 1.280 hestekrefter om du fyller på standard bensin. Tar du deg råd til E85 biodrivstoff får du ufattelige 1.600 hestekrefter tilgjengelig, og da går bør det rekordfort unna.

Dreiemomentet befinner seg godt over 1.000 Nm mellom 2.700 og 6.170 r/min, mens motoren leverer ufattelig 1.500 Nm ved 5.100 r/min.

Den sitter ganske greit på veien også, for marktrykket lyder på ganske så ville 1.000 kilo.

Koenigsegg har i tillegg utviklet en ny lynhurtig girkasse som ikke er enkelt å forklare, så heng med her.

Den er kalt Light Speed Transmission (LST), og bygd av englene selv hjemme på Ängelholm. Og denne er smart som ingen andre, for den lar deg bytte til hvilket som helst gir uavhengig av utvekslingen du faktisk befinner deg i.

For eksempel kan du gire fra 7. gir til 4. gir lynrask og uten å måtte vente på at girkassen skal synkroniseres som for eksempel med en DCT-kasse som må gjennom alle girene før den når 4. gir.

Nevnte vi at kassen også er betydelig lettere enn en DCT-kasse, og vekt betyr jo som kjent litt når en bil skal bevege seg raskt.

Jesko er kort sagt et hakk opp på lista i forhold til Agera RS ‒ verdens raskeste bil i dag.

Men vi vanlig dødelige må nøye oss med bilder av denne.

For det første koster den litt mer enn de fleste av oss har råd til ‒ en eller plass rundt 30 millioner kroner.

For det andre har de solgt ut alle de 125 bilene som skal lages.

Faktisk hadde de solgt 83 av bilene før Jesko ble lansert under Genève Motor Show, og resten av bilene forsvant under uka bilutstillingen varte.

Så det så.

Men vi klager ikke, for vi har noen helt nye bilder vi kan beundre.

Svenskene har nemlig luftet sin kommende superbil i svært flotte omgivelser i Sveits, og heldigvis tok de også med seg en fotograf.

Så her har du vakker natur og en vill bil i skjønn forening.

Og nå snakker vi virkelig kunst, folkens!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,062FansLik
37FølgereFølg
72FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker