911’eren for kjøreglade nostalgikere

Det er alltid kult å vise fram konseptmodeller, men noen ganger får det uante konsekvenser. Slik som Porsche 911 Speedster.


I fjor, mer eksakt 8. juni, markerte Porsche en stor dag. Da
var det nemlig ganske så eksakt 70 år siden de fikk typegodkjent den første
bilen som skulle ta den tyske produsenten dit de er i dag ‒ 356 «Nr. 1»
Roadster.

Porsche markerte dette med å vise fram en ny 911 Speedster
Concept under en feiring i tyske Zuffenhausen, og deretter ble konseptet vist
fram under Goodwood-festivalen i England, Rennsport i amerikanske Laguna Seca
og til slutt under Paris Motor Show i oktober.

Konseptet var basert på 911 R (2016) og 911 GT3, men med en
rekke Speedster-detaljer og elementer fra biler på 1950- og 60-tallet og lakkert
i en nostalgisk sølvfarge gjorde at den tok den publikum med storm.

Med sine klassiske linjer, slanke vekt og lave profil skrek den
av kjøreglede, og Porsche klarte å kombinere både det gamle og det nye med 911 Speedster
Concept.

Det gikk som det måtte. Trykket bygde seg raskt opp, for
denne måtte de jaggu få inn i produksjon.

Til slutt bukket Porsche under for presset, og i oktober i
fjor kom bekreftelsen som alle ventet på ‒ de ville serieprodusere modellen.

Og nå er den klar.

Dette skal være en eksklusiv modell, så de som skal ha tak i
en slik bør være kjappe. Porsche skal nemlig lage 1.948 eksemplarer, selvsagt myntet
på det året 356 «Nr. 1» kom.

Hjertet av bilen er hentet fra 911 GT3, og er en 6-sylindret
boxer på 4.0-liter med 510 hestekrefter. Disse er tilgjengelig ved 8.400 r/min,
mens et dreiemoment på 470 Nm nås ved 6.250 r/min.

911 Speedster når 100 km/t i løpet av 4,0 sekunder, mens
toppfarten er satt til 310 km/t. 0-160 km/t går forøvrig på 8.0 sekunder, mens den
bruker 12,0 sekunder på 0-200 km/t.

Og ja, det er kun en 6-trinns manuell girkasse.

Ellers har den fått en rekke moderne løsninger, og byr blant
annet på Porsches PASM (Porsche Active Suspension Management) og en mekanisk diff-lås
bak.

De har også fokusert på vekt, og den 4,56 meter lange bilen
veier 1.465 kilo og bør dermed bli en morsom kjøremaskin.

En speedsterversjon av sportsbiler skal kombinere åpen
kjøreglede med utpreget kjøreegenskaper, og Porsche startet med disse i 1952 da
de kom med 356 1500 America Roadster som hadde håndlaget aluminiumskarosseri.

Den bilen veide 60 kilo mindre enn 356 Coupé, og den 70-hestekrefters(!) sterke 4-sylindrede boxermotoren nådde den imponerende hastigheten av 175 km/t. Det ble kun laget 16 eksemplarer av den meget eksklusive varianten.

Denne ble fulgt opp av 356 Speedster i 1954 og en 356 A 1500
GS Carrera GT Speedster i 1957, og fram til 2010 hadde Porsche serieprodusert
åtte modeller med navnet Speedster.

Den aller første 911 som også fikk benevnelsen Speedster kom
i 1988, mens den foreløpig siste er 911 Speedster fra modellserien 997 i 2010.
Og hvor mange av de ble så produsert? Jo, selvsagt 356 stykker.

Og nå kommer det altså en helt ny to-seters versjon, som går
inn i produksjon til sommeren. Det forlangte publikum, og Porsche hørte
heldigvis etter.

Så her er flere bilder av den produksjonsklare 911
Speedster:

Les også:

Les mer om:

Nyheter