Annonse
Hjem Nyheter Lanserer den tredje Cayenne Coupé

Lanserer den tredje Cayenne Coupé

Porsche tetter nå hullet mellom standardmodellen og turboversjonen av den nye Cayenne Coupé, og lanserer nå Cayenne S Coupé.

Tyskerne har så langt tilbydd to versjoner av Cayenne Coupé som har stått ganske langt fra hverandre i både ytelse og pris, men nå blir hullet tettet av en S-modell.

Standardversjonen av Cayenne Coupé kommer med 340 hestekrefter og har startpris på 1,4 millioner kroner, mens turboversjonen byr på hele 550 hk og en saftig pris på 2,25 millioner kroner.

S Coupé plasserer seg ganske så midt imellom, iallfall når det kommer til antall hestekrefter.

Den kommer med en 2.9-liters V6 biturbo med 440 hk og et dreiemoment på 550 Nm mellom 1.800 og 5.500 r/min, og den spreke SUV-modellen akselererer fra 0 til 100 km/t på 5,0 sekunder.

Saken fortsetter under Annonsen

Det finnes også en lettvektspakke som også tilbys basismodellen, og med denne kryper sprinten akkurat under 5 sekunder.

Det er ganske så eksakt ett sekund raskere enn Cayenne Coupé, som gjør 0-100 km/t på 6,0 sekunder uten lettvektspakken og 5,9 sekunder med.

Men det er langt bak turboversjonen med 550 hk og et dreiemoment på 770 Nm, som når 100 km/t i løpet av 3,9 sekunder.

Toppfarten til det mellomste medlemmet til Cayenne Coupé-familien er satt til 263 km/t.

I tillegg til at Sport Chrono-pakken er standard kommer også Cayenne S Coupé med utstyr som 20-tommers felger, Park Assist inkludert ryggekamera og Porsche Active Suspension Management (PASM) uten noe tillegg i prisen.

Hva den blir vet vi ikke, men det blir altså en plass mellom Cayenne Coupé og Cayenne Coupé Turbo.

Porsche kom med sin SUV-modell Cayenne allerede tilbake i 2002, og introduserte 3. generasjon i 2017.

Med den nye generasjonen har de også utvidet modellene med coupéversjoner som ser hakket mer sportslig ut.

Disse har også noe de «vanlige» ikke har, nemlig en adaptiv bakspoiler.

Denne er integrert i bilen design, men når du bikker 90 km/t kommer den til syne. Da vil den utvides 13,5 centimeter, og er del av en aerodynamisk pakke de har kalt Porsche Active Aerodynamics (PAA).

Bakspoileren vil dermed legge mer press på bakakslingen, mens PAA på samme tid skal gjøre bilen mer effektiv.

Porsche opplyser at den nye Cayenne S Coupé er leveringsklar i Tyskland i juli, så den nok ventes inn til Norge ganske så raskt etter det.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker