Lanserer den tredje Cayenne Coupé

Porsche tetter nå hullet mellom standardmodellen og turboversjonen av den nye Cayenne Coupé, og lanserer nå Cayenne S Coupé.


Tyskerne har så langt tilbydd to versjoner av Cayenne Coupé
som har stått ganske langt fra hverandre i både ytelse og pris, men nå blir
hullet tettet av en S-modell.

Standardversjonen av Cayenne Coupé kommer med 340
hestekrefter og har startpris på 1,4 millioner kroner, mens turboversjonen byr på
hele 550 hk og en saftig pris på 2,25 millioner kroner.

S Coupé plasserer seg ganske så midt imellom, iallfall når
det kommer til antall hestekrefter.

Den kommer med en 2.9-liters V6 biturbo med 440 hk og et
dreiemoment på 550 Nm mellom 1.800 og 5.500 r/min, og den spreke SUV-modellen akselererer
fra 0 til 100 km/t på 5,0 sekunder.

Det finnes også en lettvektspakke som også tilbys basismodellen,
og med denne kryper sprinten akkurat under 5 sekunder.

Det er ganske så eksakt ett sekund raskere enn Cayenne
Coupé, som gjør 0-100 km/t på 6,0 sekunder uten lettvektspakken og 5,9 sekunder
med.

Men det er langt bak turboversjonen med 550 hk og et
dreiemoment på 770 Nm, som når 100 km/t i løpet av 3,9 sekunder.

Toppfarten til det mellomste medlemmet til Cayenne Coupé-familien er satt til 263 km/t.

I tillegg til at Sport Chrono-pakken er standard kommer også
Cayenne S Coupé med utstyr som 20-tommers felger, Park Assist inkludert
ryggekamera og Porsche Active Suspension Management (PASM) uten noe tillegg i
prisen.

Hva den blir vet vi ikke, men det blir altså en plass mellom Cayenne Coupé og Cayenne Coupé Turbo.

Porsche kom med sin SUV-modell Cayenne allerede tilbake i
2002, og introduserte 3. generasjon i 2017.

Med den nye generasjonen har de også utvidet modellene med coupéversjoner
som ser hakket mer sportslig ut.

Disse har også noe de «vanlige» ikke har, nemlig en adaptiv
bakspoiler.

Denne er integrert i bilen design, men når du bikker 90 km/t
kommer den til syne. Da vil den utvides 13,5 centimeter, og er del av en
aerodynamisk pakke de har kalt Porsche Active Aerodynamics (PAA).

Bakspoileren vil dermed legge mer press på bakakslingen,
mens PAA på samme tid skal gjøre bilen mer effektiv.

Porsche opplyser at den nye Cayenne S Coupé er leveringsklar i Tyskland i juli, så den nok ventes inn til Norge ganske så raskt etter det.

Les også:

Les mer om:

Nyheter