Nye BMW M8 får noe helt nytt

Om du skal kjøre fort rundt en bane er det tre hovedting som gjelder, nemlig å gasse, svinge og bremse. Alle de tre tingene kan du selv stille inne på kommende BMW M8-modellene.


Skal du lage en «skikkelig» baneracer bør du jaggu også
legge inn ting som føreren selv kan stille inn, akkurat som de ekte
racerføreren kan med sine biler. Det har BMW, selvsagt, gjort i lang tid.

Du kan stille inn ting som motor, oppheng, styring og xDrive, og dermed gjøre bilen om fra en luksusdoning som sluker mil på motorveien til en skikkelig baneracer som fyker gjennom svingene.

Men en ting som aldri har vært mulig, nemlig å stille inne bremsene.

Før nå.

De nye M8 Coupé og M8 Convertible får nemlig den muligheten, og entusiaster over hele verden tar bølgen. Dette sender nemlig M8 enda et hakk nærmere de rendyrkete baneracerne.

For det å «føle på» bremsepedalen er viktig om du skal
barbere ytterligere tiendedeler av rundetidene, og denne følelsen skal du kunne
finne enda enklere på de kommende M8-modellene.

BMW har smeltet sammen bremse-aktiveringen, bremsekontrollen
og bremsekraften inn i en modul, som har slanket systemet med rundt to kilo.

Ut av dette kommer det to bremsemoduser som føreren kan velge
mellom ‒ Comfort og Sport.

Disse justerer presset bremsepedalen trenger for å ta ned farten, enten den litt mer kontrollerte og komfortabele Comfort og en mer dirkete Sport-bremsing som sikkert hugger til med en gang.

Tyskerne opplyser at dette vil gjelde både standardbremsene
og de bilene med karbonkermaikk-bremser.

Som med de andre innstillingene befinner også bremseoppsettet seg via M-innstillingene, som nå altså går fra fire til fem hovedområder.

Der kan du i framtiden bla deg igjennom oppsettet for motor,
oppheng, styring, bremser og xDrive, enten via berøringsskjermen eller iDrive-kontrollen.

Vi tar mer enn gjerne enn gjennom av valgene du har, og vi
bruker de engelske benevnelsene.

  • Motoren: Efficient, Sport og Sport Plus
  • Chassis: Comfort, Sport og Sport Plus
  • Styring: Comfort og Sport
  • Bremsing: Comfort og Sport
  • xDrive: Når DSC (Dynamic Stability Control) er
    deaktivert, 4WD, 4WD Sport og 2WD (kun bakhjulsdrift)

Det er altså 13 valg som det er mulig å leke seg med.

Det er mulig å lagre to individuelle oppsett av dette, med dine
preferanser rundt motorlyd, girskifte-karakteristikk, stabilitetskontroll og Auto
Start Stop-funksjoner, opplyser BMW.

De nye M8-modellene kommer med to hovedmoduser, Road og Sport,
og disse kan enkelt velges via å trykke på M-knappen i senterkonsollen.

Noen vil helt sikkert juble over de nye mulighetene som nå åpner seg, men vi mistenker vel litt at de aller fleste knapt nok kommer til å vite at de eksiterer. Dem om det!

BMW annonserte i fjor at de kommer med helt nye M8-modeller, og i tillegg til Coupé og Convertible kommer de med en firedørsversjon kalt M8 Gran Coupé.

Les også:

Les mer om:

Nyheter