Kostnader knyttet til eierskapet deretter inkluderer avskrivning/verditap, drivstoff/strøm/bompenger samt service og vedlikehold. Samlet utgjør disse løpende kostnadene ofte mange tusen kroner hver måned.
Selv for en moderat bil i mellomsegmentet er det snakk om minst kr. 5000 pr. måned. Nordmenn har av naturlige årsaker også lagt sin elsk på større SUV klasse biler med firehjulsdrift, og da snakker man fort om kostnader på minst kr. 10 000 i måneden.
Imidlertid er det mye den enkelte kan gjøre for å påvirke totaløkonomien i livsløpet til bilen man har kjøpt – altså de løpende kostnadene og verditapet. Jeg skal liste opp de viktigste under :
Kjøp bruktbil fremfor en helt ny
Kjøp en nyere bruktbil fremfor en helt ny. Det er både økonomisk og mer miljøvennlig.Verditapet fra nybil til 2 år gammel kan utgjøre fra 30-50 prosent. De pengene får man aldri igjen når man kjøper nytt.
Rent miljømessig er dette også noe av det mest effektive man kan gjøre for å redusere sitt ”klimaavtrykk”. Produksjon av en ny bil, fossil eller elektrisk, kan utgjøre like store utslipp som bilen genererer de først 5 årene av sin levetid.
Jeg er uenig med MDG i det meste, men at vi ikke lengre kan fortsette å forbruke som i dag er jeg helt enig i. Alle nye biler som selges i Norge er omfattet av minimum 5 års nybilgaranti. I noen tilfeller opptil 7 år. Ergo har man i praksis fremdeles 3-5 års ”risikofritt” bileierskap ved kjøp av en nyere bruktbil.
Har du fått med deg denne?:
10 rare spørsmål om elbiler
Ta vare på bilen - det lønner seg
Vedlikehold, vedlikehold, vedlikehold. Det kan ikke gjentas for ofte. Jeg har sett relativt mange nyere biler som simpelthen er mishandlet. Biler som knapt er vasket, med utslitte dekk og gått langt over serviceintervallene.
Jeg forstår at enkelte har for mye penger, men likevel. Vedlikehold omfatter service på godkjent bilverksted, som i mange tilfeller er inkludert for en periode på inntil 4 år ved nybilkjøp. Dette kommer som regel mot ett beskjedent prispåslag –
ta det tilbudet – det blir neppe billigere!
Følg for all del fabrikkens serviceintervaller – de påvirker bruktbilverdien dramatisk.
Les også:
Hvordan vedlikeholde bilen på vinteren
Se opp for leasingfelle
Her kan jeg nevne en felle som kan koste deg dyrt: ved privatleasing er det påkrevet at serviceintervaller følges. Les den lille skriften på kontrakten – går du over intervallene, kilometer eller tid så kan det vanke en ganske saftig økonomisk straff. Denne straffen komme fordi bilen ikke lengre har samme restverdi som bruktobjekt når det er hull i servicehistorikken.
Vask og lakkering av bil
Egeninnsats er viktig når man skal vedlikeholde en bil. Her slurves det også MYE. Vask bilen regelmessig !
Om du ikke har tilgang til egne vaskefasiliteter, bruk børsteløs vaskemaskin. Den vannbaserte miljølakken på bilen din er ikke noe glad i skitne bøster fulle av salt og sand, og blir fort matt og full av riper. Vask helst bilen
hver uke.
Bilens lakk må uansett behandles regelmessig for å være bedre rustet mot de harde kjemiske og mekaniske påvirkningene fra veisalt og oppmalt asfalt som suger seg fast i lakk og understell. En bil bør som hovedregel gjennomgå en lakkrens og påføring av polering/forsegling
2 ganger årlig – jeg anbefaler høst og vår – altså før og etter vinteren.
Det finnes ulike alternativer, fra profesjonell lakkforsegling til egeninnsats. Det viktigste er dog å få av skitten regelmessig og at understellet blir rengjort og lakken behandlet.
Husk antirust
Antirust etterbehandling. De fleste nyere biler er ganske godt behandlet mot rust fra fabrikken. Men det finnes dessverre fremdeles eksempler på at nyere biler ruster mye og raskt. Uten å virke forutinntatt kan det virke som dette rammer spesielt noen merker.
Som bilkjøper gjør du klokt i å undersøke fabrikkens anti-rust program grundig, samt hva uavhengige tester sier om det enkelte merke og modells rustbestandighet. En skikkelig anti-rust behandling kan vise seg å være en meget klok investering selv på en helt ny bil.
Bruk bremsene for å unngå rustskader
Ett siste lite tips : Rustskader på bilens bremser er en gjengangerfeil, selv på nesten nye biler. Elektriske biler er vesentlig mer utsatt enn fossildrevne. Simpelthen fordi regenerering av strøm når man slipper gassen i seg selv reduserer bruk av bremsene ganske betydelig. Resultatet blir rustdannelser på bremseskiver etter ganske kort tid, saltlaken er nådeløs.
Så bruk bremsene jevnlig, og bruk dem ordentlig ! Litt småbremsing hjelper ikke. Finn ett egnet sted og foreta noen skikkelige nedbremsinger – Bakbremsene er mest utsatt og derfor må det bremses slik at de blir brukt skikkelig, da holder det ikke med litt småbremsing.
Skikkelig bruk av bremsene ”brenner bort” salt og avleiringer som er grobunn for rust. Dette bør gjøres jevnlig – flere ganger i uken og kan spare deg som nybileier bytte av bremseskiver – jeg har sett omfattende rustangrep på biler med beskjeden kjørelengde som er inne til service eller EU kontroll etter 2 år.
Spar penger på verksted
Avslutningsvis og oppsummert. Du som bileier – enten det er ny eller brukt kan i stor grad påvirke økonomien selv. For mange er det fullt overkommelig å sørge for at service blir gjennomført regelmessig – og det er ganske store forskjeller i pris fra verksted til verksted – her er det
mye penger å spare for den som er bevisst og undersøker i forkant.
Kjør så du blir respektert !
Skrevet av: Frederick A. Mowinckel
(bilentusiast)