Hjem / Elbiler / 10 bisarre spørsmål om elbil
Er det farlig å kjøre elbil når det lyner? (Begge foto: DrivingElectric)
Er det farlig å kjøre elbil når det lyner? (Begge foto: DrivingElectric)

10 bisarre spørsmål om elbil

Å gå over til elbil er ikke alltid like enkelt, noe som kan resultere i noen svært så sære spørsmål. Her er en topp-10-liste.

I Norge begynner vi nå å bli ganske så vant med elbiler, og mange har enten kjørt en slik bil eller sittet på en. Så de fleste vet at slike er ganske så like eksosbiler, men vi skal ikke så mange år tilbake før elbiler var noe for spesielt interesserte.

Annonse

Og slik er det fortsatt i de fleste andre europeiske landene. Der er elbilene noe nytt og eksotisk, og de er kanskje litt farlige også?

I England skal du lete lenge etter en elbil, og i oktober ble det for eksempel kun registrert 1.256 nye elbiler i Storbritannia. Legger vi til at det totale salget var på over 153.000 biler så skjønner vi at de har en vei å kjøre rundt de helelektriske bilene.

Men også der er politikerne opptatt av luftkvaliteten, og elbilene vil tvinge seg fram før eller senere.

For å hjelpe britene til å manøvrere fram i elbiljungelen finnes det flere nettsider, og en av disse heter DrivingElectric.com.

Denne nettsiden tester elbiler, gir gode tips om alt som innen det å eie og kjøre en elbil, og svarer på spørsmål. Mange spørsmål.

Annonse

Og for oss elbilkjente nordmenn; en del dumme spørsmål.

‒ I tillegg til de forutsigbare praktiske spørsmålene, ser vi noen ganger de bisarre bekymringene folk har, inkludert hva som skjer hvis elektrisk bil blir rammet av lyn eller om du risikerer et støt hvis du tar i en elbil når det er regn, sier Vicky Parrott, en av redaktørene til DrivingElectric.com.

Nå er det noe som heter at det ikke finnes dumme spørsmål, kun dumme svar, så vi skal ikke hovere altfor mye.

Men å smile litt over noen av disse må vel være lov?

Så her har du 10 spørsmål, og etter å ha tenkt oss om er kanskje ikke alle like blåøyde?

Så det er kanskje ikke så dumt at vi også har svarene…

  1. Hva skjer hvis min elbil rammes av lyn?

Vicky Parrott svarer: «Det er beskyttende sikringer som forhindrer skade på bilen eller batteriet om det usannsynlige skjer og bilen treffes av lynet. På samme måte som med hvilken som helst bil, vil lynet strømme rundt «buret» av det ytre karosseriet og trygt ned i bakken. Hvis du er i ferd med å lade bilen din, er det mulig at det blir skade, både på ladepunktet og i bilens interne kretser. En Tesla-eier rapporterte feilmeldinger som oppstod da bilen ble truffet under lading, men det forårsaket ikke noen alvorlig skade.»

  1. Kan jeg kjøre en elbil gjennom en bilvask?

«Dette er en overraskende vanlig bekymring. En undersøkelse avdekte at 42 prosent av folket trodde at det å ta et elektrisk kjøretøy gjennom bilvask kunne være farlig. Selvfølgelig er det helt trygt, takket være «våttest» som produsenter kjører alle typer bil gjennom. Dette kopiere de tyngste regn- og oversvømmelsesforholdene for å sikre at bilen er helt vanntett. Du kan vaske en elektrisk bil på samme måte som du kan med hvilken som helst bil.»

  1. Har elbiler behov for spesielle dekk?

«Noen mennesker bekymrer seg om at de trenger spesielle øko-dekk, og selvfølgelig kommer elektriske biler generelt med dekk med lav rullemotstand. Men du trenger ikke å gå tilbake til forhandleren for nye dekk, du kan handle gode erstatninger akkurat som med hvilken som helst annen bil.

  1. Kan du koble til laderen når det regner?

«Svaret er ja. Bare ta samme forholdsreglene som du vil med annet elektrisk utstyr. Det betyr at du unngår at det regner rett inn i enden av tilkoblingskabelen eller ladelåsen. Dedikerte innenlandske og offentlige biloppladingspunkter er utformet for å være værbestandige, det samme er kontakten i bilen, så det er helt trygt å la bilen lade i regnet.»

  1. Hva er den typiske avstanden mellom ladepunkter?

«Den gjennomsnittlige avstanden mellom ladepunkter i England er overraskende lav, på under fire miles (6,4 km). Ifølge ladepunktdatabasen Zap-Map er det nå nesten 19.000 tilkoblingspunkter på mer enn 6.500 steder over hele landet.»

  1. Kan du lage en elektrisk billyd som en annen bil ‒ som en Lamborghini?

«Fordi elektriske biler er så stille, spesielt ved lave hastigheter, kommer nye regler i neste år for å sikre at fotgjengere og synshemmede kan høre dem. Det er enighet om en ny standard, noe som betyr at elbilene vil lage lyd ved lavere hastigheter. De tillatte lydene er begrenset til en blanding av «tonelyder og hvit støy» som ligner på en vanlig motor. Så nei. Dessverre vil du ikke kunne gi din elektriske bil et lydspor av en superbil.»

  1. Hvordan påvirker hastigheten rekkevidden?

Elektriske biler er legendariske for deres akselerasjon, og i sommer viste Audi en modell som vil gå fra 0 til 60 (miles) på to sekunder. Og ja, å akselerere hardt bruker mer strøm enn om du kjører mer jevnt. Dette er blant annet grunnen til at det er en forskjell mellom den maksimale rekkevidde du ser i produsentens brosjyrer og realistiske brukstall vi foretrekker å snakke om på DrivingElectric.com (og som teststandarden WLTP legger til grunn). Men det er ikke bare fordi motoren naturlig bruker mer kraft til å opprettholde, si, 100 km/t sammenlignet med 50 km/t. Noen tester har vist at du får lenger rekkevidde ved å øke tempoet jevnt opp til hastigheten istedenfor for å akselerere raskt. Hvis du insisterer på å trykke pedalen i gulvet hver gang så kan du forvente omtrent 20 prosent mindre rekkevidde på en tur ‒ akkurat som alle andre biler som bruker drivstoff.»

  1. Blir batteriet slitt?

«Vi er alle vant til de oppladbare batteriene i ting som telefoner «blir slitt» over tid. Dette skyldes at alle batterier taper kapasitet jo flere ganger de blir ladet og utladet, som er kjent som en «syklus», inkludert de du finner i elbiler og hybridbiler. Undersøkelser så langt viser at forverringen går veldig tregt, så selv etter 160.000 kilometer og mer vil du sannsynligvis fortsatt ha minst 75 prosent eller mer av bilens opprinnelige batterilevetid. Noen produsenter tilbyr også garantier for å bytte ut batteriene dersom de faller under et visst ytelsesnivå innen en angitt periode, og det er også retningslinjer for hvordan du opprettholder batteripakken, så ikke la det gå helt ned til null. Selvfølgelig, hvis du kjøper en brukt elektrisk bil, er det verd å teste bilen med fullt batteri slik at du selv kan teste rekkevidden. Uansett, elbiler viser seg mer pålitelig ‒ inkludert batterier ‒ enn komplekse biler med forbrenningsmotorer.»

  1. Kan du slepe en campingvogn med en elektrisk bil?

«Du kan ‒ men det vil være begrenset til å velge visse modeller, hvis dette er viktig for deg. Dette er ikke fordi elektriske biler ikke er velegnet til tauing, det er fordi produsentene ikke vanligvis sertifiserer dem for tauing. Det har alt å gjøre med bilens samlede vekt og hva som blir trukket. Elektriske biler har en tendens til å være tyngre enn konvensjonelle modeller, på grunn av de store batteriene, så den kombinerte vekten av bilen og en campingvogn vil påvirke bremseeffektiviteten. Men det er en annen historie for plug-in hybridbiler, og det er et godt utvalg av modeller fra produsenter som Mitsubishi, Volvo og Audi som lett kan dra en campingvogn.»

  1. Kan du gi startkabelhjelp til en elektrisk bil?

«Du kan hjelpestarte en plug-in hybrid (PHEV) eller en vanlig hybridbil, men en ren elektrisk bil kan ikke hjelpestartes og må være riktig ladet. Du kan være i stand til å koble startkabler til en elektrisk bils 12V-batteri, for å koble til noen av de elektriske systemene, som skjermer og datamaskiner. Men det kommer ikke til å få deg tilbake på veien om du er tom for strøm. Det er også verdt å merke seg at mange produsenter anbefaler at du ikke hjelpestarter et annet kjøretøy fra en hybrid eller en elektrisk bil, så sjekk din brukerhåndbok før du prøver å koble til noen startkabler.»

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *