Den er kanskje ikke lenger den viktigste modellen, men 911 er fortsatt det aller største ikonet i Porsche-familien. Og modellen som ble introdusert i 1964 holder fortsatt koken.
Det tyske merket har som mange andre lagt bak seg et litt strevsomt halvår, hvor covid-19 fortsatt skaper mye trøbbel i Kina og det er til dels store forsinkelser i produksjonen grunnet mangel på viktige komponenter.
-->
Totalt levert Porsche ut 145.860 nye biler det første halvåret, ned -5 prosent i forhold til samme periode i fjor.
Det er SUV-modellene Cayenne og Macan som drar salget, med henholdsvis 41.947 og 38.039 leveringer. Men bak den litt mer høyreiste duoen følger legenden 911, og 21.616 heldige sjeler fikk levert sin nye 911 i løpet av første halvår.
Den ville nok vært passert av Taycan om alt hadde vært normalt, for elbilen er en av modellene som har fått føle komponentmanglene. Porsche klarte likevel å levere ut 18.877 Taycaner i løpet av første halvår.
Selv om 911 nå faller på listen over de mest populære Porsche-modellene, har ikke tyskerne noen planer om å nedskalere satstingen på ikonet som kom i 992-generasjonen i 2019.
Siden har Porsche fylt på med en masse nye utgaver, og hele 911-serien består nå av intet færre enn 23 forskjellige utgaver. Jepp, nesten to dusin Porsche 911-utgaver.
Innstegsmodellen heter 911 Carrera med alle sine versjoner, og opp et hakk finner vi 911 Turbo-versjonene. Og så har vi Porsche 911 GT3.
Dette er modellen som skal tette gapet mellom gatebilene og racerbilene. Disse er altså ekstra preppet for å dundre rundt racerbanen.
Den 7. generasjonen av 911 GT3 kom i fjor, og er utstyrt med en motor på 510 hk og 470 Nm som gjør den i stand til å sprinte til 100 km/t på rundt 3,4 sekunder.
911 GT3 er også tilgjengelig med en Touring-pakke, og dette er for de som syns det svære bakvingen blir litt vel mye. Denne utgaven har en skjult bakspoiler som kun dukker opp ved behov, og er altså litt mer diskre i utseende.
Men man kan iallfall ikke stemple den nye utgave som diskre, for nå har Porsche klar en ny 911 GT3 som er enda mer banefokusert. Nemlig en 911 GT3 RS.
Her har Porsche latt seg inspirere av suksessen til racerbilene 911 RSR og 911 GT3 R GT, så denne bør sitte som limt til underlaget gjennom svingene.
‒ Den nye 911 GT3 RS er enda mer optimalisert for banebruk enn sine forgjengere. Den spontant responsive, høyhastighets 4-liters, 6-sylindrede boksermotoren med omtrent 500 hk har vist seg ideell for bruk på banedager og klubbsportsarrangementer, sier Andreas Preuninger, direktør for GT Model Line.
‒ Derfor fokuserte vi først og fremst på aerodynamikk og chassiset i utviklingen av den nye 911 GT3 RS.
Og det er faktisk alt Porsche sier om den nye storebroren i 911-familien, for den er fortsatt litt hemmelig. Bildet over er faktisk det eneste vi har av den nye utgaven.
Men det varer heldigvis ikke så lenge, for 17. august får den nye utgaven premiere. Men inntil da er det fortsatt Porsche 911 GT3 som er familiens overhode, og slik ser de to utgavene av den ut:
Les også: