- Annonse -
HjemElbilerPumpeprisene går mest utover de med minst

Pumpeprisene går mest utover de med minst

Mens de mer bemidlede av oss planlegger å gå over til elbil, sitter de med mindre på kontoen igjen med rekordhøye drivstoffpriser.

«Nå er det vanlige folks tur». Slagordet tilhører Arbeiderpartiets valgstrategi, og var ment å være en slags motsetning til den forrige Høyre-styrte regjeringen.

- Annonse -

Det andre regjeringspartiet, Senterpartiet, gikk til valg på «Nær folk i hele landet», og lovte blant annet å holde drivstoffprisene under 20 kroner.

Begge slagordene virker nå, tja, litt banale, for mens AS Norge drar inn milliarder på milliarder gjennom høye strøm- og drivstoffpriser blør «vanlige folk» i «hele landet». Og Ap og Sp virker lite lystne på å gjøre noe med akkurat det.

Som vi vet lønner det seg å være rik, og det har vi blant annet sett med elbil-politikken. Det var de mer bemidlede av oss som først gikk over til elbil, og til å begynne hadde disse gjerne to biler ‒ en til hytta og en som de brukte gjennom bommen.

Nå som også «vanlige folk» i «hele landet» skal over til elbiler, vasker regjeringen ut fordelene. Det skal for eksempel bli moms på elbiler over en halv million kroner, og det er gjerne de bilene med mest rekkevidde ‒ noe som er viktig for de ute i distriktene. Det er også innført avgifter på brukte elbiler.

- Annonse -

De høye drivstoffprisene fører nå de med litt mer penger på konto over til elbiler, viser en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for NAF i forrige måned.

‒ De høye drivstoffprisene forsterker forskjellene, slår Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, fast.

I undersøkelsen svarer 1 av 3 at de kjører mindre grunnet de høye pumpeprisene, og andelen er ikke overraskende størst i gruppene med lav inntekt.

Av de som befinner seg i de tre laveste inntektsgruppene svarer mellom 40 og 45 prosent at de har kuttet ned på kjøringen, mens i gruppene med inntekt fra 600.000 kroner og oppover er det mellom 14 og 21 prosent som svarer at de har kjørt mindre.

- Annonse -

I tillegg er det klart flest av de lavlønte som sier at de ikke har noen planer om å gå over til elbil.

‒ For mange er en elbil rett og slett ikke innen rekkevidde, selv om de gjerne skulle byttet, sier Handagard.

‒ De med lavest inntekter er mindre grad sikre på at de får byttet til elbil. Fordi de høye prisene på bensin og diesel skaper press i økonomien, blir det enda mindre handlingsrom til å ta kostnaden ved å kjøpe ny bil.

En utfordring når det kommer til kjøp av elbiler er at de litt eldre raskt bli utdatert ettersom utviklingen går i lynende tempo, og dermed er brukte elbiler mindre attraktive enn andre typer bruktbiler. Så overgang til elbil betyr for mange kjøp av en helt ny bil.

‒ Det er flere grep som kan tas for å hjelpe folk gjennom denne skvisen. Et grep er å komme bensin- og dieselbilistene i møte med støtteordninger eller kutt i drivstoffavgiftene, mener Handagard.

‒ Et annet grep er å skrote avgifter som gjør det dyrere å kjøpe brukt elbil. Vi mener omregistreringsavgiften på brukte elbiler er en slik avgift som bør fjernes.

Undersøkelsen viser at 26 prosent, rundt 1 av 4, enten har bestemt seg eller vurdere å bytte til elbil. Av de som tjener mer enn 700.000 kroner er andelen betydelig høyere, 34 prosent, og av de som runder millionen i året svarer 37 prosent at de planlegger en overgang.

‒ Fra før vet vi at det er flere som eier elbil i gruppene med høyere inntekt. Vi frykter at det blir enda vanskeligere for folk å bytte til en bil som er billigere i drift og med lavere utslipp med de ukontrollerte energiprisene vi nå ser, sier Handagard.

‒ Det haster å få på plass tiltak mot de høye drivstoffprisene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her