- Annonse -
HjemBiltesterPrøvekjørt Kia Niro EV

Prøvekjørt Kia Niro EV

En helt ny Kia Niro kommer til Norge, både som elbil og som ladbar hybrid. Men her er det elbilen vi har vårt fokus på.

Når en bil er laget på en helt ny plattform så definerer man den som helt ny, og Kia Niro EV er laget på en ny plattform, men navnet er velkjent, selv om den het e-Niro i forrige versjon.

- Annonse -

Man ser forskjell på elbilen og den ladbare hybriden når man ser på ladelukas plassering, som er midt i fronten på Niro EV og på venstre side like foran døra på den ladbare hybriden.

Den ladbare hybriden har naturlig nok også et lokk til bensin lenger bak på venstre side av bilen. Om lag 65 kilometer elektrisk skal den kunne gå, men vi kommer sterkere tilbake med en sak om den ladbare hybriden når vi ganske snart kan teste den i Norge.

Kia Niro EV har vokst, noe vi merket da vi satte oss inn i bilen. Her er plassen foran, i baksetet og til og med i bagasjerommet blitt større i forhold til forgjengeren.

For salgstallene sin del er det nesten litt synd den ikke kommer med mulighet for 4×4 her i Norge, for da kunne den fungert helt ypperlig som familiebil for mange flere enn den får til med forhjulsdrift.

- Annonse -

Prismessig får den også litt mange konkurrenter – noe vi skal komme mer tilbake til senere.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Vi synes designet på nye Niro EV er langt mer moderne enn den forrige e-Niro, og det er ikke bare utenpå, men inni vil de som har sett inn i en Kia EV6 kjenne igjen mange designelementer.

En skikkelig oppgradering også innvendig.

Setene, rattet, skjermene, girvelgeren ‒ alt her inne har fått en solid oppgradering.

- Annonse -

Rattet er det samme som man finner i storesøster Kia EV6, det samme er girvelgeren og mest sannsynlig også to skjermene på 10,25 tommer og det gode head-up displayet.

To-funksjons knapperaden fra Kia EV6 er også med inn i Niro.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Summen av alt det nye fra Kia EV6 som er med inn i interiøret til nye Niro EV gjør at det oppleves som en langt mer moderne bil innvendig også. Her er det veldig lett å like det aller meste, kanskje bortsett fra en ting.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Det er lettest å se fra denne vinkelen at deler av designet i døra er laget i en relativt bratt oppoverbakke, som etter min mening ikke akkurat gir armlenekomforten jeg ønsker meg fra en bildør.

Mulig linjene er kule eller stilige, men for meg spiller det praktiske en større rolle enn det visuelle. Nå er det ikke alle som har så lange armer som meg, og dermed vil ikke alle komme fram til denne oppoverbakken, så det vil være litt individuelt hvordan man opplever armlenet i døra.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Ladeplaten leverte 5W før i forrige e-Niro, men nå leverer den 15W lading.

Girvelgeren som man kjenner fra Kia EV6 er med, og det er forbilledlig enkelt å justere på setevarme eller ventilasjon – som i forsetene er helt fantastisk deilig og komfortabelt når det er skikkelig varmt ute!

Det undrer oss at ikke flere biler leveres med dette.

I e-Niro var skjermen integrert, og den var ganske mye mindre enn den 10,25 tommer skjermen man får nå, og det er ikke langt unna at den i det minste oppleves integrert.

Knapperaden over ladepluggene og ladeplata har to valg, enten klimafunksjoner eller navigasjon og stereofunksjoner. Genial måte å sørge for at de mest brukte funksjoner er lett tilgjengelige som knapper.

Selv om førermiljøet neppe vil defineres som veldig eksklusivt, så er det langt mer moderne enn det man fant i e-Niro i sin tid.

Forsetene opplevde jeg at jeg ikke fikk langt nok ned i forrige e-Niro, men den følelsen får jeg ikke på samme måte i nye Niro EV.

Det kan jo ha noe med at bilen har vokst, og at jeg har masse luft over hodet her. Min bakende er så stor og min rygg så lang at jeg tar like mye plass som en normal fyr på 190 cm, men her har jeg nå god plass i førersetet. Føler også jeg sitter hakket mer komfortabelt enn jeg gjorde i den forrige e-Niro.

Rent visuelt synes jeg nok de nye setene ser en god del finere ut også. Passasjersetets chilleknapp, som kan gi passasjeren hvileposisjon ble ikke testet, for jeg satt bare i førersetet denne gangen.

Baksetene har i Niro EV fått et helt flatt gulv, og som du kanskje kan skimte på siden av passasjersetet er det USB-C lading i seteryggen – på begge forsetene, slik at de som sitter bak nå får ladet det de måtte ønske å lade på turen.

I armlenet i døren er det knapp for setevarme i yttersetene bak.

I forrige utgave hadde jeg så vidt plass baki her, men nå som bilen har vokst har jeg luft over hodet mitt når jeg sitter i baksetet. Dette er med i videoklippet du finner rett nedenfor her.

Svært få av konkurrentene til Niro EV tilbyr såpass med plass i baksetet i høyden. Kneplassen er også god. Dette baksetet er som mange andre bakseter designet for to personer, men man kan være 3 på kortere turer dersom den som sitter i midten er litt smal.

Vi testet ikke forbruk, rekkevidde eller ladehastighet i Tyskland, det får vi ta når vi kan få teste Niro EV i Norge, men det ble nevnt at ladingen skal gå noe raskere enn før på grunn av muligheten for forvarming av batteriet.

Her må man bruke bilens navigasjon til en ladestasjon for å aktivere forvarmingen, og vi har mer sansen for Nissan Ariya sin løsning der man bare velger å starte forvarmingen som en funksjon.

Bagasjerommet har vokst med 60 liter, og man har i tillegg fått en liten frunk på 20 liter i den nye Niro EV.

På bildet over her er gulvet plassert i øverste nivå, som gir enkel inn/utlasting til daglig bruk, så kan man legge ned gulvet til nedre nivå når man har behov for den ekstra plassen.

At baksetet er delt 40/60 er det nok en del som ikke synes er en optimalt praktisk løsning.

På kanten helt til venstre ser man den store høydeforskjellen på øvre og nedre gulvposisjon. Til høyre for safety-bagen finner man en sak som eiere av Kia EV6 GT-Line er veldig glade i, en V2L-plugg – det vil si en plugg du setter inn i bilens ladekontakt, for så å sette inn helt vanlige saker som bruker 220V strøm.

Det betyr at du kan ta med kaffetrakter på tur, eller toastjern eller vaffeljern, eventuelt brødrister eller kapp- og gjærsag til hytta der du ikke har strøm… det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva du kan drifte fra bilens batteri som er på 64,8 kWh. Du får maksimalt hente ut 3 kW fra V2L-pluggen.

Så langt jeg kjenner til har ingen konkurrenter dette på plass enda, men flere «jobber med saken».

I videoen litt lenger opp får du se lokket på frunken, og åpning/lukking av dette, så her tar vi bare med et bilde av at det er plass til nødkabler eller annet småtteri i frunken.

Jeg vil nå si at litt frunk er bedre enn ingen frunk.

Den maksimalt tilgjengelige tilhengervekta på Kia Niro EV blir nå 750 kg når hengeren har bremser, og fortsatt 300 kg når hengeren ikke har bremser.

Selv om 750kg ikke er en voldsom hengervekt, er det langt mer anvendelig enn de 300kg e-Niro etter hvert fikk som hengervekt.

(Foto: Kia/Nybiltester)

På veien oppleves Kia EV6 langt mer komfortabel og stillegående enn sin forgjenger, men på tross av 204 hk er ikke dette bilen du kjøper dersom dynamiske kjøreegenskaper på svingete og krevende vei er det mest sentrale for deg med en elbil.

Den har mer enn nok krefter, men noen sportsbil prøver den ikke å være.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Når man har bedre plass i bilen enn før, og man har bedre karosseristivhet, bedre fjæringskomfort og bedre støydemping ‒ så blir det en svært så oppgradert kjøreopplevelse å bevege seg fra den forrige Kia e-Niro til den nye Kia Niro EV.

Utfordringen for Kia er at dette har kostet, noe som merkes på bilens salgspriser.

Innstegsmodellen Comfort starter på 379.900 kroner og toppmodellen Exclusive Pluss koster fra 449.900 kroner.

Laminerte sideruter foran får man bare til Exclusive og Exclusive plus, noe som nok sterkt er med på å bidra til det langt lavere støynivået i Niro EV.

Selv ville jeg nok klart meg fint med en Exclusive, som ikke har soltak eller parkeringsassistent, men ellers Harman Kardon anlegg, ventilerte seter og alt det andre utstyret man veldig raskt blir glad i med Niro EV. Pris fra 439.900 kroner.

Noen konkurrenter med 2WD er Ford Mustang Mach-E, Polestar 2, Tesla Model 3, og VW ID.4 – det betyr at konkurransen i dette markedet nå er langt sterkere i dag enn det var den gang Kia e-Niro var ny.

Det vil nok Kia merke litt på salgstallene, men det er ikke mange av konkurrentene som tilbyr ventilerte seter og V2L ‒ for å nevne noe Niro EV foreløpig er bortimot alene om.

Niro EV slår Polestar 2 og Tesla Model 3 på bakseteplass i høyden dersom dette er sentralt, og det kan det jo være om man har et par tenåringer.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Vi tror nok at de som eier en Kia e-Niro i dag vil oppleve nye Niro EV som en langt mer moderne og komfortabel bil, i tillegg til at den har blitt større enn sin forgjenger. Vi tror også at mange vil oppleve Niro EV som en svært god oppgradering, både utenpå og inni.

Før, da man kunne velge mellom e-Niro og e-Soul ville jeg helt klart valgt e-Soul fordi den var mer moro og hadde mer sjel.

I valget mellom nye Niro EV og e-Soul blir svaret helt utvilsomt Niro EV, som har tatt en kraftig reise til noe langt mer komfortabelt og moderne, og som nærmest parkerer e-Soul.

Så har man jo Kia EV6 da, som nok mange vil ta turen opp til med tanke på 800V batteriteknologi og langt raskere ladehastighet… og ikke minst ‒ den er tilgjengelig med 4×4.

(Foto: Kia/Nybiltester)

Vi fikk ikke testet ladehastighet, forbruk eller rekkevidde i Tyskland, det må vi komme sterkere tilbake til når vi får testet Niro EV i Norge.

Det ser vi fram til, for det første møtet med bilen i Tyskland var meget trivelig.

Ifølge Kia sine nettsider skal Niro EV dukke opp i butikkene i september.

Les flere biltester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her