- Annonse -
HjemNyheterVill søster av Maserati MC20

Vill søster av Maserati MC20

Maserati med en racingversjon basert på lekre MC20, og italienerne sparer ikke på kruttet.

Sånn historisk sett har ikke Maserati for vane å komme med nye modeller i et heseblesende tempo, og fokuserer normalt på noen få primærbiler. Det så vi også da de skulle erstatte superbilen MC12 som kom i 2004, for MC20 kom ikke før, ja, nettopp 2020.

- Annonse -

Dette var den første 2-seters bilen de hadde utviklet siden MC12, og ikke overraskende hadde de litt av en go’bit på lur. MC20 ble raskt hyllet for den flotte bilen den var, og siden har den blant annet blitt kåret til årets produkt av European Product Design Award (EPDA). Det er litt av en prestasjon, for her er det mange tusen produkter som kjemper og heder og ære.

I de seneste årene har Maserati også fått mer sving over utviklingen, og det Stellantis-eide merke har nylig vist fram både en elbil i form av Folgore og en ny SUV kalt Grecale som også blir tilgjengelig som en ren elbil.

Men de driver også med andre ting ‒ som for eksempel racing.

Motorsport er som kjent en viktig utviklingsplattform, og siden Maserati etter hvert skal bli elektrisk så har de tatt steget som det første italienske merket inn i formel E, den elektriske søsteren til formel 1. Og det er kanskje ikke så rart.

- Annonse -

Maserati ble nemlig grunnlagt på grunn av motorsporten av Maserati-brødrene, og allerede for 96 år siden deltok en Tipo 26 i det berømte Targa Florio-løpet. Ja, selv den gang hadde de en tendens til å gi bilene navn etter året, så det tok altså plass i 1926.

I 1957 tok den argentinske legenden Juan Manuel Fangio sin femte og siste VM-tittel i formel 1, og det gjorde han bak rattet på en Maserati.

I nyere tid lagde også Maserati en racingutgave av MC12, og denne tok ikke færre enn 14 titler til tross for at gatebilen kun ble produsert i to korte år.

Arvtakeren er enn så lenge kun tilgjengelig som gateversjon, men nå viser Maserati fram en racerbil basert på denne. Denne har det foreløpige navnet Project24.

- Annonse -

Dette er en ganske så spinnvill bil, for ikke bare har den voldsomt med hestekrefter ‒ vekten er også ganske så ekstrem. Kanskje ikke så uventet, for dette er jo slankegærne Maserati.

Motoren, en 90-graders V6 twin turbo på 3 liter huser hele 740 hk, mens matchvekten er slanket ned til under 1.250 kilo. Det er ganske så lett.

Det gir en kraft-til-vekt-ratio som de ekte hyperbilene, rundt 1,9 kg/hk, mens en 6-trinns racing-kasse bør sørge for å sende kreftene lynrask ned til hjulene.

Og ja, det er selvsagt ting som nye fjærer, karbon-keramisk bremser og dekk spesielt laget for racing, og FIA-godkjente sikkerhetsfunksjoner som åpner for å delta i løp.

Project24 er altså en ren racerbil og ikke godkjent for vanlige veier, og Maserati nøyer seg da også med kun 62 eksemplarer av denne ekstreme utgaven.

Verken pris eller ankomstdato er kjent, men det spiller sikkert liten rolle ‒ vi tipper de 62 bilene blir solgt nesten like raskt som bilen selv beveger seg rundt en bane.

«Denne gang presser Maserati grensene til det ytterste, fri for begrensningene man vanligvis ser i en racerbil. Resultatet er noe som aldri er sett før, som kombinerer skjønnhet med ekte sporty evner slik at den blir et umiddelbart klassisk samleobjekt», melder iallfall Maserati selvsikkert.

Les også

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her