Uno-X stiller til start i Tour de France med helelektriske følgebiler. (Foto: Skoda)

Uno-X blir første med elbiler i Tour de France

Norge leder an i overgangen til elbiler, og det gjør de også i en av de aller største årlige idrettsarrangementene ‒ Tour de France.


Du tror kanskje historien om Tour de France kun omhandler syklister, men der tar du feil. Faktisk heter den direkte bakgrunnen for sykkelrittet L’Auto, som ja, var et sportsmagasin som dekte motorsport.

Men de tok også for seg annen sport, og hadde en lei rival i et magasin med et langt mer sykkelklingende navn, Le Velo. For å knekke rivalen forslo sykkel-redaktøren i L’Auto et sykkelritt med etapper over hele Frankrike, og i 1903 dukket Tour de France oppe. 

Og ja, L’Auto var forløperen til dagens L’Equipe, og den gule ledertrøya, maillot jaune, har den samme fargen som L’Auto ble trykt på. 

At et magasin som L’Auto kom opp med et etapperitt på sykkel er ikke så veldig rart, for dette var ikke det første Tour de France. Det var nemlig bilene som startet det hele, og igjen sto en avis bak det hele. 

Denne gang var det den for lengst nedlagte Le Matin som sto bak stuntet, og med Automobile Club de France som partner. Dermed har vi også en litt morsom kobling med sykkelens TdF, for automobilforbundet refereres ofte til som l’Auto. 

I 1899 ble det første Tour de France kjørt, og det besto av sju etapper og med imponerende 49 biler på startstreken. Så ta den, sykkel-TdF ‒1-0 til bilene. 

På 1950-tallet ble bilenes Tour de France gjenopplivet, og fra 1951 ble det arrangert en rekke løp fram til 1986. Den siste vinneren var passende nok en franskmann i en Renault 5 Maxi Turbo. 

Maks turbo håper også sykkellaget Uno-X Mobility på i årets utgave av Tour de France, for nok en gang finner vi det det norske laget på startstreken til verdens største sykkelritt. 

Nå er riktignok ikke Uno-X Mobility et magasin, men en såkalt energistasjon, men de vil likevel skrive historie. For det handler mye om ladestasjoner for Uno-X Mobility, og for å viske ut enhver tvil om elbilene kan håndtere alle oppgaver kjører de på med elbiler i årets ritt. 

Det har aldri skjedd før. 

‒ Uno-X Mobility sin misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. Sykkellaget vårt er et symbol på omstillingen vi har startet på, til å bli en fremtidsrettet mobilitetsaktør, og bruken vår av elbiler under Tour de France et godt eksempel på hvordan vi kan bidra til små, men positive endringer, sier administrasjon- og driftssjef i Uno-X Mobility Cycling AS, Anders Eia Linnestad.

(Foto: Skoda)

Men for å få dette til i Frankrike, kun rundt 17 prosent av nybilene registrert der i mai var elbiler, trengs det planlegging. Så de har jobbet sammen med arrangørene ASO og billeverandøren Skoda, og det skal nå være fullt mulig å bruke elbiler som følgebiler i rittet. 

‒ Vi er svært stolte over å få stille med de elektriske bilene som brukes som en del av rittet under Tour de France, sier Martine Behrens, direktør for Skoda i Norge.

‒ Dette er en stor milepæl for å synliggjøre at framtiden er elektrisk, særlig ovenfor markeder som ikke har kommet like langt i denne utviklingen som det vi har i Norge. Det er inspirerende å få jobbe med Uno-X Mobility som med sin offensivitet drar en helt bransje og sport i en mer bærekraftig retning.

Skoda er nok en gang offisiell hovedsponsor for Tour de France, og stiller opp med over 200 biler som brukes under arrangementet. Dette er for det meste ladehybrider, men i år dukker det altså opp flere helelektriske Skoda Enyaqer i feltet. 

‒ Derfor er det stort for den norske Skoda-importøren som bilpartner for Uno-X Mobility, at de ønsker å ta steget til helelektrisk. Det er også god timing med nye Enyaq som kjører lenger og lader raskere enn før, sier Behrens.

Her Skoda-sjef Martine Behrens, det norske sykkelhåpet Alexander Kristoff og daglig leder i sykkellaget, Thor Hushovd. (Foto: Connor Bryan, Wordup/Skoda)

Uno-X Mobility jobber for å kutte utslipp på alle områder, men å gjøre det i Tour de France med to følgebiler er ikke en enkel oppgave. Eia Linnestad understreker at lade-infrastrukturen på landsbygda i Frankrike ikke er like god som vi er vant med i Norge.

‒ To elbiler blant en rekke andre fossile kjøretøy er fortsatt kun et lite skritt på veien mot et grønnere ritt, men det er et skritt i riktig retning, sier han.

Følgebilene spiller en viktig rolle i de store etapperittene, og i tillegg til at den sportslige ledelsen følger syklistene tett er de to bilene også lastet med lastet med reserveutstyr, mat, drikke og annet utstyr til rytterne. Og ja, selvsagt sykler på taket. 

(Foto: Skoda)

Målet til Uno-X er å vise at det er fullt mulig å gjennomføre rittet med elbiler, og bidra til at andelen øker i årene som kommer.

‒ Vi har i tillegg investert i solcelleanlegg til lagbussen vår. Solcellene vil redusere bruk av dieselaggregat underveis i Tour de France til et minimum, og er derfor et viktig tiltak i tillegg til elbilene, sier Eia Linnestad.

Nå må man lære å gå før man sykler, og Uno-X kaster seg ikke helt uforberedt inn i dette. Man kan nemlig ikke bare ta WLTP-rekkevidden og tro at det holder, for alt utstyret og kjøreprofilen gjør sitt med rekkevidden. Spesielt åtte komplette sykler og hjul på taket gjør noe med rekkevidden. 

De siste testene og forberedelsene ble nylig gjort under Criterium du Dauphine i Frankrike, og viste at man fint kan benytte en Enyaq på etapper over 200 kilometer. 

Sportsdirektør hos Uno-X Mobility, Gino Van Oudenhove, er iallfall begeistret. 

‒ Jeg må innrømme at jeg var skeptisk da de første planene om elbiler ble presentert, sier den belgiske sjefen.

‒ Men denne skepsisen ble raskt snudd helt om. Skoda Enyaq er en bil som passer perfekt til sykkelritt både med tanke på innvendig plass, respons fra motor og rekkevidde. 

Årets Tour de France starter 29. juni i Italia og avsluttes 21. juli i Nice på rivieraen. Det hele varer altså tre uker, og ASO har lagt til rette for at Uno-X får ladet i startbyene hver eneste dag.

De to elbilene som er på plass og som man får glimt av på TV er henholdsvis en Skoda Enyaq 85X RS SUV og Skoda Enyaq 85X Sportline, og i tillegg til sportslige ledere er det også en mekaniker i hver av bilene. 

Den lengste etappen i årets Tour de France er den 3. som er på hele 230,8 kilometer, men kanskje en like stor utfordring er de krevede fjelletappene. Det står blant annet en nesten 200 kilometer lang klatreetappe med nærmere 5 kilometer med motbakker på menyen, så denne blir hard både for bilene og ikke minst syklistene.

De sju norske i Uno-X som skal slite seg gjennom årets TdF er Alexander Kristoff, Søren Wærenskjold, Jonas Abrahamsen, Tobias Halland Johannessen, Johannes Kulset, Rasmus Fossum Tiller og Odd Christian Eiking, og i tillegg er danske Magnus Cort tatt ut på laget. 

Vi håper å se en elbil langt framme under hele rittet, for det betyr nemlig at Uno-X-syklistene er offensive og kjemper om gode plasseringer.

(Foto: Wordup/Uno-X)

Les også:

Debatt