Cupra-merket er meislet ut av Seats satsting i motorsport, så kjøreegenskaper og krefter er dermed sentralt for den relativt ferske merket. Cupra som eget merke var på plass så sent som i 2018.
Den første egne modellen, Born, ble nærmest arvet fra Seat som opprinnelig skulle lage denne som er en søster av ID.3 til Volkswagen. Mer bestemt er dette en helelektrisk MEB-bil som måler 4,32 meter i lengden, noe centimeter mer enn ID.3.
Nå blir Cupra Born et hakk bedre på flere områder, og det inkluderer kreftene. Som standard går kreftene fra 204 hk til 231 hk og det med en boost-funksjon, og på samme tid heves også ladefarten.
For Born 77 går den fra 135 kW til 175 kW, mens bilene med 59 kWh batteri går fra 120 kW til 165 kW. 10-80 prosents lading for de med det minste batteriet lyder nå på 24 minutter, mens det store batteriet bruker 28 minutter på dette.
– Vi gir deg mer kraft, mer stil og mer teknologi, sier Alexander Ulvestad Hjermind, kommunikasjonssjef for Cupra Norge i Harald A. Møller.
‒ Dette er bilen for de som tør å være annerledes og som vil skille seg ut i et trafikkbilde hvor bilene tilsynelatende ligner mer og mer på hverandre.
Det er også forvarming av batteriet, og denne kan aktiveres i infotainmentsystemet eller ved å velge en ladestasjon i bilens ruteplanlegger.
På innsiden kan man også se at det har skjedd ting, for infotainmentskjermen har vokst fra 12 tommer til 12,9. Oppgraderingene inkluderer også et opplyst betjeningspanel for volum og temperatur, og det er også et lydanlegg fra Sennheiser med 10 høyttalere og en kraftig subwoofer tilgjengelig.
En annen godt synlig endring er såkalte Smartlight, hvor en lysstripe på dashbordet gir førerinformasjon under kjøringen.
Utvendig har Cupra gjort bilen enda litt mer sportslig, med en ny farge kalt Midnight Black metallic og opp fra 18- til 19-tommers felger som standard for Born 59 og fra 19 til 20 tommer for Born 77.
Tidligere i år senket Cupra Norge prisen på Born 59 Urban til 349.900 kroner, og nå kan den altså by på 165 kW hurtigladig i tillegg til 423 kilometer rekkevidde. Urban kommer med mest populære ekstrautstyret, og inkluderer ryggekamera, Adaptive Cruise Control (ACC), Keyless Access, induktiv telefonlader, belyste dørhåndtak og mørke ruter bak.
De som vil ha en elbil med en WLTP over 500 kilometer kan gå for Cupra Born 77 Urban, og denne starter fra 399.900 kroner. Denne har det samme ekstrautstyret inkludert som den rimeligste Urban-utgaven, men har et batteri på 77 kWh som strekker ut rekkevidden til 546 kilometer og altså 175 kW ladefart.
– Vi tror ikke på kompromisser. Cupra Born er bilen for de som vil ha alt – kraft, rekkevidde og enestående design, sier Ulvestad Hjermind.
Akkurat det viser også den oppgraderte Born 77. Til tross for et større batteri har Cupra funnet plass til fem seter, og dette etter at de har forsterket understellet.
231 hk er helt ok, men ikke akkurat sportsbilaktig. Men ingen fare, Cupra har også en versjon som haker ut den boksen. Born VZ hever listen til 240 kW/326 hk – og dette er en økning på imponerende 40 prosent sammenlignet med tidligere utgaver.
Dreiemomentet er faktisk på 75 prosent mer enn andre Cupra-utgaver, og lyder på 545 Nm.
I tillegg kommer Born VZ med et litt større batteri på 79 kWh, noe som gir enda litt mer rekkevidde for bilen som også er familiens rekkeviddekonge. Den går fra 570 kilometer til 599 kilometer rekkevidde, mens ladeeffekten går fra 170 kW til 185 kW.
– Cupra Born VZ er ren adrenalin på fire hjul. Hvis du trodde elektriske kompaktbiler var kjedelig, kommer denne til å blåse sokkene av deg, slår Alexander Ulvestad Hjermind fast.
Her er flere bilder av Cupra Born, en elbil som nå er litt gjenfødt.
Les også: