Dette er rett og slett en e-bygning. (Fotos: Ferrari)

Ferrari klar for en elektrisk framtid

Etter to år med bygging har Ferrari nå åpnet sin nye 42.000 kvadratmeters e-fabrikk i Maranello.


Tilbake i mai kunne Ferrari vise fram en helt ny modell, 12Cilindri, og navnet sier det meste. Her er det en 12-sylindret motor uten turbohjelp som driver bilen, som også kommer som en Spider.

Men det betyr ikke at den steilende hingsten hopper bukk over de elektriske løsningene, for planen er klar. Ferrari skal lage både biler med forbrenningsmotor, hybride drivverk og til og med rene elbiler.

Det skal de gjøre i den nye e-bygningen de nå innvier.

Dette er så stort at selv Italias president Sergio Mattarella var på plass, sammen med viktige folk som styreleder John Elkann, nestleder Piero Ferrari, administrerende direktør Benedetto Vigna og selvsagt representanter for Ferrari-arbeidsstyrken.

‒ Vi er beæret over å ha president Mattarella med oss ​​for innvielsen av e-bygget, et anlegg som kombinerer sentraliteten til menneskene på arbeidsplassen med respekt for miljøet, sier Ferrari-president John Elkann.

‒ Investering hos oss er avgjørende for å forberede oss på Ferraris fremtid med tillit, og bekrefter vår forpliktelse til italiensk fortreffelighet og til vårt land.

E-bygget skal sette den elektriske kursen, og her skal Ferrari produsere drivverk og fabrikken blir selvsagt en viktig del av hele produksjonsnettverket de har i Maranello.

Den nye bygningen er selvsagt utstyrt med toppmoderne teknologi og har en drøss med roboter, og for de mer elektriske bilene skal det produseres både høyspentbatterier, elektriske motorer og akslinger.

Selve bygningen er selvsagt grønn den også, og får blant annet strøm fra 3.000 solcellepaneler på taket som produserer hele 1,3 MW. Målet er at hele bygningen i løpet av året skal drives kun av fornybar energi, og andre tiltak inkluderer å ta vare på vannet og området består også av 200 trær.

Ja, det er til og med en 1,5 kilometer sykkelvei tilknyttet det store området som totalt er på mer enn 100.000 kvadratmeter, men bilene er heller ikke oversett. Det er blant annet 1.400 parkeringsplasser.

Med e-bygningen åpner Ferrari også opp for såkalte digitale tvillinger, noe som betyr at man lager en digital kopi av produkter og prosesser. Dette minsker miljøtrykket og effektiviserer produksjonen.

Det er helt klart nye tider hos Ferrari, som i 2022 kunne vise fram noe så uhørt som en SUV. Og da de presenterte Purosangue på X hadde de like godt tatt den med til Norge. Jepp, sjekk denne Norges-reklamen:

Ferrari har også på gang en ren elbil som skal vises til neste år, og ryktene sier at de også har på gang nok en elbil som er under utvikling.

Erkerival Lamborghini har for lengst lansert en SUV i form av Urus-modellen, og denne er også vist fram som en ladehybrid  med en elektrisk rekkevidde på 60 kilometer.

Planen er at de skal komme med en elbil i 2028, og de har allerede vist fram et elektrisk konsept som heter Lanzador som ikke akkurat demper forventningene.

Med både Ferrari og Lamborghini på det elektriske sporet kan vi vel slå fast at det ikke er noen vei tilbake, og at elbilene har kommet for å bli.  

Det er e-bygningen til den steilende nok et eksempel på:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbiler Ferrari