For en bil dette er, konseptet BMW 3.0 CSL Hommage R fra 2015. (Fotos: BMW)

Unikt konsept vises på Oslo Motor Show

BMW ville feire 40 år i Nord-Amerika og lagde seg en helt spesiell 3.0 CLS, og selv om denne nå offisielt er pensjonert tar den turen til Oslo Motor Show.


Det har blitt en tradisjon at Oslo Motor Show (OMS) viser ganske så spesielle superbiler, i år er blant annet Mercedes-AMG One, verdens raskeste produksjonsbil, og «ukjente» BMW M8 E31, bilen som aldri ble lagd, på plass. Så ekstremt godt jobbet av OMS.

For å få slike biler til en utstilling langt oppe i nord ligger det selvsagt en god dose med hard arbeid, men noen biler er også tilnærmet umulig å få vist fram. Som den unike BMW 3.0 CSL Hommage R.

-->
Dette konseptet ble laget i 2015, og har nå lagt bak seg sine turnédager. Det betyr at den er trygt lagret hos BMW i Tyskland, og det er altså der den hører hjemme. Men nå forlater den hjemmet for en svært sjelden gang, for den skal gjøre en aldri så stor gjesteopptreden. Ja, på Oslo Motor Show.

Første gang dette mesterverket dukket opp var under Concours d’Elegance i Pebble Beach tilbake i 2015, for da rundet BMW i Nord-Amerika 40 år. Dette var BMWs første offisielle steg utenfor Europa.

Og bilen som skulle feire det hele ga seg selv. 1975 var også året da BMW debuterte i MSA-serien, og bare i løpet av uker hadde racerbilen, en BMW 3.0 CSL, tatt sin første triumf. Den gikk til topps i 12 Hours of Sebring.

Dette ble fulgt opp med flere seire, deriblant en på den berømte Laguna Seca, bare et par mil unna Pebble Beach.

Så til det fasjonable arrangementet i 2015 avduket BMW en ny 3.0 CSL, et framtids-konseptet kalt BMW 3.0 CSL Hommage R.

Her hadde BMW fokus på å smelte sammen føreren og bilen til en enhet, og interiøret hadde en svært geometrisk form. Her ble alt tatt i betrakting, fra hjelmen via kjøredressen og til setene. Visiret til hjelmen viste for eksempel viktig info som hastighet og turtall, så her var tyskerne veldig tidlig ute med «øyne på veien, hender på rattet» som dagen Head-Up Display (HUD) baner vei for.

Kjøredressen hadde lys koblet til bilen, så her blinket ermene når det for eksempel var på tide å skifte gir, mens setet umiddelbart formet seg etter føreren som dermed satt som limt.

Vekt er som kjent viktig for racerbiler, og her forplikter navnet CSL. Dette står nemlig for Coupé Sport Leichtbau, noe som betyr lettvekts sportsbil. BMW 3.0 CSL Hommage R tok dette personlig, og alt som var unødvendig ble ryddet bort. Og ja, det ble selvsagt brukt en masse karbon og andre lette materialer både på innsiden og utvendig.

På utsiden nikket den også tilbake til bilen som herjet på racerbanene i USA for nå 50 år siden, og BMW 3.0 CSL Hommage R ble blant annet utstyrt med en framtredende bakspoiler slik den originale også hadde. Fargene, grafikken og ja selv startnummeret var en referanse til den suksessrike racermaskinen fra 1975.

Konseptets front var og en av de laveste og bredeste BMW noensinne hadde laget, og målet var selvsagt at denne også skulle se ut som en mester. Her var det futuriske ting som laserlys og LED-teknolog, selv en LED-lysstripe bak, og hainesen var også en moderne vri på den som vridde hoder tilbake i 1975.

En annen ting som vekte oppsikt var de 21-tommers felgene, de var lakkert i matt gull, så her sparte ikke BMW på kruttet.

Med et futuristiske design, banebrytende teknologi og en bøtte racingarv i bagasjerommet tar altså BMW 3.0 CSL Hommage R en svært sjelden tur ut av Tyskland og setter kurs for Norge, så her får de som besøker Oslo Motor Show på Lillestrøm se noe helt unikt.

Nemlig denne perlen av en BMW:

Les også:

Debatt