Det har blitt en tradisjon at Oslo Motor Show (OMS) viser ganske så spesielle superbiler, i år er blant annet Mercedes-AMG One, verdens raskeste produksjonsbil, og «ukjente» BMW M8 E31, bilen som aldri ble lagd, på plass. Så ekstremt godt jobbet av OMS.
For å få slike biler til en utstilling langt oppe i nord ligger det selvsagt en god dose med hard arbeid, men noen biler er også tilnærmet umulig å få vist fram. Som den unike BMW 3.0 CSL Hommage R.
Første gang dette mesterverket dukket opp var under Concours d’Elegance i Pebble Beach tilbake i 2015, for da rundet BMW i Nord-Amerika 40 år. Dette var BMWs første offisielle steg utenfor Europa.
Og bilen som skulle feire det hele ga seg selv. 1975 var også året da BMW debuterte i MSA-serien, og bare i løpet av uker hadde racerbilen, en BMW 3.0 CSL, tatt sin første triumf. Den gikk til topps i 12 Hours of Sebring.
Dette ble fulgt opp med flere seire, deriblant en på den berømte Laguna Seca, bare et par mil unna Pebble Beach.
Så til det fasjonable arrangementet i 2015 avduket BMW en ny 3.0 CSL, et framtids-konseptet kalt BMW 3.0 CSL Hommage R.
Her hadde BMW fokus på å smelte sammen føreren og bilen til en enhet, og interiøret hadde en svært geometrisk form. Her ble alt tatt i betrakting, fra hjelmen via kjøredressen og til setene. Visiret til hjelmen viste for eksempel viktig info som hastighet og turtall, så her var tyskerne veldig tidlig ute med «øyne på veien, hender på rattet» som dagen Head-Up Display (HUD) baner vei for.
Konseptets front var og en av de laveste og bredeste BMW noensinne hadde laget, og målet var selvsagt at denne også skulle se ut som en mester. Her var det futuriske ting som laserlys og LED-teknolog, selv en LED-lysstripe bak, og hainesen var også en moderne vri på den som vridde hoder tilbake i 1975.
En annen ting som vekte oppsikt var de 21-tommers felgene, de var lakkert i matt gull, så her sparte ikke BMW på kruttet.
Les også:
- Mini med to litt villere elektrisk versjoner
- Toyota inn i F1 ‒ og den nye generasjonen Formel E-bil
- Toyota Europa har aldri solgt flere biler enn nå