Yaris Cross er den bestselgende bilen til Toyota Europa. (Fotos: Toyota)

Toyota Europa har aldri solgt flere biler enn nå

Den japanske giganten Toyota har muligens kommet litt bakpå når det gjelder elbiler, men så er jo interessen for slike ganske daff ute i Europa. Nå har de satt ny bestenotering for salg.


Selv i elbilenes høyborg, Norge, holder Toyota tritt med de aller fleste når det kommer til nybilsalg. Etter ni måneder er det kun suverene Tesla som er foran, og mye av forklaringen er at også Toyota har en elbil.

Den heter bZ4X og er etter ni måneder årets 5. mest populære nybil her hjemme, og foran på listen finner vi Tesla Model Y, Volvo EX30, Volkswagen ID.4 og Tesla Model 3. Rett bak den ligger en av tre ikke-elbiler på OFVs topp 20-liste ‒ Yaris. 

-->
De to andre kommer også fra Toyota, den gamle slageren Corolla på 14. plass og Rav4 på 16. plass. 

Det går altså unna også hos Toyota Norge, noe det også gjør i de fleste andre europeiske land. Faktisk så mye at det er satt ny all-time rekord. 

Toyota Motor Europe (TME) som også inkluderer Lexus solgte nemlig 912.671 nye biler i løpet av de ni første av 2024, og dette er også 6 prosent bedre enn markedet målt mot samme periode i fjor. 

Det betyr at Toyota gjorde det bedre enn snittet, og både Toyota og Lexus noterte seg for rekordsalg for denne perioden.

Mer konkret beholdt Toyota-merket sin posisjon som det nest største merket i Europa med en salgsvekst på 5 prosent, mens Lexus-merket nå er et av Europas raskest voksende premiummerker med en vekst på 17 prosent. 

Elektrifiserte kjøretøy som inkluderer hybrider utgjør nå 75 prosent av TMEs totale europeiske salg, og tallene viser også at det ikke er helt dødt for elbilene ute på kontinentet. 

Det helelektriske salget økte med 28 prosent, plug-in hybrider gikk opp med 37 prosent og hybrider med 9 prosent.

‒ Vi nyter sterk etterspørsel på tvers av utvalget av elektrifiserte kjøretøy som nå utgjør 75 prosent av vår totale salgsmiks, og vi fortsetter å overgå markedet, sier Matt Harrison, Chief Corporate Officer hos TME.

‒ Vår multi-veivalg-tilnærming, som tilbyr ulike elektrifiserte teknologier, har gjort det mulig for oss å svare positivt på endrede kundebehov over hele Europa.

Det er selvsagt Toyota-merket som er salgs-lokomotivet hos TME, og det merket solgte 848.974 biler fra januar og ut september. Her var toppselgere Yaris Cross (155.527), Yaris (133.634), Corolla (121.519), Toyota C-HR (97.698). Aygo X (74.873) og Rav4 med 76.994 solgte biler,

Her den populære Yaris Cross:

Når det gjelder rene elbiler landet salget på 26.824 biler, og dette inkluderer 4.737 nye bZ4X her i Norge. Hver fjerde bZ4X  nye elbil i Europa ble registrert i lille Norge.

‒ Toyota Norge er stolte over å bidra til det rekordhøye salget i Europa. Dette er takket være dyktige Toyota- og Lexus-forhandlere som over tid har bygget en sterk posisjon i sitt område og tilbyr en kundeopplevelse i særklasse. Samtidig har vi levert modeller som tilfredsstiller kundenes behov. Suksessen med elbilene Toyota bZ4X og Lexus RZ blir lagt merke til langt utenfor Norges grenser, og vi gleder oss til å bygge videre på dette med den kommende utvidelsen av modellutvalget i 2025, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge. 

‒ Samtidig har vi lykkes godt med våre elektriske Proace- og Proace City varebiler, som nå har fått en omfattende oppgradering. Vi lanserer også Proace Max som styrker vår posisjon innen nyttekjøretøy ytterligere i det norske markedet, legger han til.

Lexus endte også opp med ny rekord, og mer bestemt 63.697 biler. Premiummerket til TME har en 100 prosent elektrifisert salgsmiks i Vest-Europa og 90 prosent i hele regionen, og her hjemme tar de kun inn elbiler (RZ og UX) og er så langt det 18. mest registrerte merket med drøyt tusen biler etter ni måneder. 

Totalt i Europa var toppselgeren NX-modellen med 18.567 biler, RX med 10.257 og UX som endte på 8.379. 57.360 av de solgte bilene i årets ni første måneder var elektrifiserte.

Her den ferske Lexus NX Overtrail:

 Men alt er ikke rosenrødt hos TME. Over i nyttekjøretøy-markedet falt nemlig salget med -4,3 prosent, og dette endte på 97.226 kjøretøy. 

Så hva med Toyotas aller sprekeste biler? 

Jo, Toyota GR86 endte opp med 855 registreringer, mens 339 heldige sjeler fikk nøklene til sin splitter nye Toyota GR Supra. Og slik ser sistnevnte ut:

 Les også:

Debatt

Les mer om:

Lexus Toyota Nybilsalget