JCW betyr det samme for Mini som for eksempel AMG gjør for Mercedes og ikke minst M gjør for BMW, bilmerket som eier Mini. Så ja, mer kjøreglede og en ekstra dose med krefter.
John Cooper var for øvrig en legendarisk bilbygger, og mange av den klassiske Mini-modellene han preppet for motorsport herjet ute på banene. Det toppet seg da tre av disse bilene vant legendariske Rally Monte Carlo på 1960-tallet.
Mini understreker at de har hatt et stort fokus på at kjøretøyarkitekturen til de helelektriske bilene skal være perfekt tilpasset egenskapene til John Cooper Works-modellene, som begge leverer opptil 190 kW/258 hk.
Så hva bor i disse to?
Vel, Mini 3-dørs klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder, mens Mini John Cooper Works Aceman når 100 km/t 6,4 sekunder. Begge to har en toppfart på 200 km/t, mens systemmomentet er oppgitt til 350 Nm.
‒ Med de nye helelektriske Mini John Cooper Works-modellene bringer vi den legendariske ytelsen og kjøredynamikken til Mini inn i en helt ny æra, sier Stefan Richmann, leder for Mini.
‒ Vi kombinerer tradisjonen og karakteren til Mini-merket med den nyeste teknologien for å skape en unik kjøreopplevelse som vil begeistre kundene våre.
Her er bilder av de to første elektriske John Cooper Works-modellene som tar de aller mest kjøreglade Mini-bilene inn i en ny tid:
Les også:
- Etter hjulskifte: Ikke ignorer dette varslet
- «Verdens raskeste» til Oslo Motor Show
- MG Cyberster GT er en rimelig toppløs superbil