JCW betyr det samme for Mini som for eksempel AMG gjør for Mercedes og ikke minst M gjør for BMW, bilmerket som eier Mini. Så ja, mer kjøreglede og en ekstra dose med krefter.
John Cooper var for øvrig en legendarisk bilbygger, og mange av den klassiske Mini-modellene han preppet for motorsport herjet ute på banene. Det toppet seg da tre av disse bilene vant legendariske Rally Monte Carlo på 1960-tallet.
Ja, Cooper Car Company fikk endog verdensmesteren i den aller ypperste serien, Formel 1, og da i form av Jack Brabham i 1959.
Det hviler altså et stort ansvar på Mini når det lager John Cooper Works-utgaver, men det er ingen grunn til å tvile på at de nye Mini John Cooper Works ikke holder et godt nok nivå. Nylig vant en prototype sin klasse i Nürburgring 24-timersløpet.
To andre nye JCW befinner seg nå på Paris Motor Show, for der viser Mini fram to nye JCW-modeller som er elektriske ‒ Mini John Cooper Works Electric og Mini John Cooper Works Aceman.
Mini understreker at de har hatt et stort fokus på at kjøretøyarkitekturen til de helelektriske bilene skal være perfekt tilpasset egenskapene til John Cooper Works-modellene, som begge leverer opptil 190 kW/258 hk.
Så hva bor i disse to?
Vel, Mini 3-dørs klarer 0-100 km/t på 5,9 sekunder, mens Mini John Cooper Works Aceman når 100 km/t 6,4 sekunder. Begge to har en toppfart på 200 km/t, mens systemmomentet er oppgitt til 350 Nm.
Det er også John Cooper Works-spesifikke hjuloppheng som skal spisse gokart-følelsen enda litt mer, og duoen kommer også med høyytelsesdekk som skal gi godt veigrep.
De litt mer sportslige bilene må også kunne bremse litt ekstra, og her har de satt inn et kraftigere bremsesystem i Chili Red med hvit JCW-logo. Det sikrer ifølge Mini selv en presis nedbremsing selv under krevende kjøreforhold.
Så hva med rekkevidden?
Her er det en batteripakke på 54,2 kWh (brutto), og dette gir Mini John Cooper Works Electric en oppgitt rekkevidde på opptil 371 kilometer og Mini John Cooper Works Aceman 355 kilometer.
Slike utgaver skal også ha et litt mer sportslig design og optimalisert aerodynamikk, og begge deler haker JCW-paret ut.
Her er det røde, hvite og svarte John Cooper Works-emblemet, som minner om sjakkflagget som viftes ved målpassering i motorsport, plassert på den 8-kantede frontgrillen i høyglans svart. Logoen projiseres også som en velkomsthilsen fra sidespeilene og lyser opp før føreren går inn i bilen, forklarer Mini.
Det er aeroblader på nivå med C-stolpen og en bakspoiler som skal sørge for enda bedre aerodynamikk, og det er røde vertikale reflekser og diffusorer som står i kontrast til det svarte bakpartiet.
Felger er også viktig for slike utgaver, og kanskje enda mer for de som er helelektriske. Mini har gitt de to elektriske JCW-modellene et aerodynamisk optimaliserte hjuldesign tilgjengelig for Mini John Cooper Works Electric i 18-tommers størrelse og satt på 19-tommere for Mini John Cooper Works Aceman.
‒ Med de nye helelektriske Mini John Cooper Works-modellene bringer vi den legendariske ytelsen og kjøredynamikken til Mini inn i en helt ny æra, sier Stefan Richmann, leder for Mini.
‒ Vi kombinerer tradisjonen og karakteren til Mini-merket med den nyeste teknologien for å skape en unik kjøreopplevelse som vil begeistre kundene våre.
Her er bilder av de to første elektriske John Cooper Works-modellene som tar de aller mest kjøreglade Mini-bilene inn i en ny tid:
Les også: