Under skallet til nye Mercedes-AMG SL

Absolutt alt er nytt når Mercedes-AMG setter sammen en ny SL-generasjon, inkludert et helt nytt chassis bygd i komposittaluminium.


12. mars 1952 kunne Mercedes presentere en ny modell som var bygd for racerbanen. Den var basert på W 194-serien, og hadde fått navnet 300 SL. Tyskerne så seg også nødt til å forklare benevnelsen, og kunne informere pressen om at S sto for «Super» og L for «Light». Så det handlet kort sagt om en superlett sportsbil som skulle fyke rundt racerbanene.

Og hvor super denne bilen var fikk konkurrentene raskt erfare, for i løpet av de fem første løpene ble det fire seire. Det resultert raskt i et krav om at denne også måtte lages som en vanlig gatebil, og allerede i 1954 kunne Mercedes stolte vise fram en produksjonsmodell kalt 300 SL Coupé.

Det var starten på SL-serien vi kjenner i dag, og som snart blir ny.

Nå har AMG-gjengen overtatt ansvaret for å bygge denne superlette modellen, og de tar SL-navnet så seriøst at de like godt har laget en ny roadster-arkitektur som kombinerer en aluminiums-ramme med en selvbærende struktur.

‒ SL er en av de mest ikoniske modellene fra Mercedes-Benz, og har en historie som strekker seg helt tilbake til 1952, forklarer konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

‒ Den nye modellen vil for første gang utvikles av Mercedes-AMG i Affalterbach helt fra bunnen av, og resultatet kan ikke bli annet enn veldig fascinerende.

Mercedes-AMG har tatt utgangspunkt i et lett chassis i komposittaluminium, og dette skal legge grunnlaget for en bil med «presis kjøredynamikk, høy komfort og sportslige proporsjoner», som Mercedes selv sier.

Slik ser den ut under karosseriet:

Det betyr altså at ikke et eneste komponent er hentet fra forrige generasjonen SL og AMG GT Roadster, og utgangspunktet for AMG har vært en basisutforming med 2+2 seter, men også med potensialet for å imøtekomme et bredt spekter av drivlinjer.

Målet er ifølge Mercedes «å komme opp med kjøreegenskapene som kjennetegner SL med fokus på dynamikk, samt å møte de høye forventningene når det gjelder komfort og sikkerhet».

Lav vekt er altså både navnet og sjelen til modellen, og slankekuren har ført til en smart bruk av aluminium, stål, magnesium og fiberkompositter. Dette gir også en høyest mulig stivhet ‒ en annen viktig faktor hentet fra den originale racerbilen 300 SL.

Mercedes forklarer at «optimaliserte materialtverrsnitt og sofistikert komponentforming skaper plass til de nødvendige komfort- og sikkerhetsfunksjonene, den sofistikerte teknologien og det tradisjonelle stofftaket». Kort sagt skal det bli en superlett roadster med både komfort og ny teknologi.

En svakhet når man konstruere rammeverk til biler er knutepunktene hvor kreftene kommer sammen eller flyttes, og Mercedes-AMG har for den nye SL-modellen brukt støpte aluminiums-komponenter på disse. Enkelte områder er dermed forsterket, og resultatet skal ifølge Mercedes være at enkelte områder blir stivere ‒ som for eksempel ved chassisforbindelsene.

Men bilen skal altså være lettest mulig, så AMG har prøvd å finne akkurat den perfekte tykkelsen for å spare vekt i områdene som er utsatt for lite krefter.

Videre har Mercedes-AMG tatt for seg skallstrukturen, og økt vridningsstivhet til denne med hele 18 prosent målt mot den forrige generasjonen. Tverrstivheten er ifølge tyskerne 50 prosent høyere enn hos en AMG GT Roadster, og den økte stivheten i chassisforbindelsen skal sørge for sportslig kjøreytelse med presise kjøreegenskaper.

En annen særs viktig ting for en sportsbil er et lavt tyngdepunkt, noe AMG selvsagt har tatt med i regnestykket, og resultatet er at vekten av det rene chassiset uten dører, panser og bagasjeromslokk, er på rundt 270 kilo.

Lett, stiv og lavt tyngdepunkt er viktige faktorer for gode rundetider, men som vi vet kan det også gå galt på en racerbane ‒ og på vanlige veier. Så Mercedes-AMG har selvsagt tatt sikkerheten på alvor også, og den nye arkitekturen fra Mercedes-AMG oppfyller alle interne krasjkrav ‒ som på mange områder er betydelig strengere enn lovkravene.

Alt dette høres vitterlig svært komplisert ut, men faktisk brukte de kun tre måneder på pre-utviklingen. For en av fordelene med å lage nye modeller i dag er en fryktelig stor datakraft og svært avanserte programmer, noe som har gjort sitt til at nye SL har fått klarsignal for produksjon selv uten en reell prototype av chassiset.

Og man kan stole på dataene, for da Mercedes gjennomførte den første virkelige kollisjonstesten fikk den strukturelle verifiseringsbilen intet mindre enn en toppvurdering.

Sluttresultatet av det hele får vi snart se, for nye SL skal etter planen få verdenspremiere senere i år. Og den har allerede vært på besøk i Sverige, hvor den solglade roadsteren blant annet fikk testet sine vinteregenskaper og firehjulsdrift.

Nye SL bærer altså en snart 70 år gammel arv videre, og vi kan selvsagt ikke skrive en sak som denne uten å vise fram de vakre bilene som har dannet grunnlaget for den splitter nye modellen. For her snakker vi om biler på den øverste hyllen.

Så her har du den stolte og flotte SL-familien, og for en samling dette hadde vært å hatt i garasjen!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter