Nye Opel Granland har nattsyn

Opel har oppgradert sin største SUV, noe som også betyr nye lykter som gir den et nattlig kattesyn.


Nå er Granland langt fra en katt. Granland ble faktisk den største SUV-modellen til Opel da den ble lansert så sent som i 2017 som Granland X, men var likevel ganske så kompakt med sin lengde på 4,48 meter.

Fire år senere har modellen mistet sin X i modellnavnet, men ikke sin X-faktor.

For selvsagt har Opel videreført sin nye front kalt Vizor også til Granland, som i tillegg til nye ytre linjer er langt mer digitalisert spesielt synlig gjennom det nye Opel Pure Panel, kommer som ladbar hybrid og har fått nye og oppgraderte førerassistenter.

‒ Grandland vil fortsette å bygge Opels merkevare gjennom design og teknologi, sier Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel hos Bertel. O. Steen.

‒ For Norge vil selvsagt hybridversjonen med 300 hestekrefter og firehjulsdrift være den viktigste versjonen.

Men vi har ikke nevnt den store nyheten med Granland ‒ nattsynet.

Hjertet i Opels Vizor-front er grillen og ikke minst lyktene, og for Granlands del er disse IntelliLux LED Pixel Light med sine 168 LED-elementer. Her er det 84 i hver frontlykt, det samme som Opel Insignia, og lysene tilpasser seg både hastighet og kjøreforhold uten å blende motgående grafikk.

De mange elementene betyr nemlig at Granland enda mer presist kan maskere bort områder man ikke ønsker å blende, samtidig som alt annet får rikelig med lys. På dagtid vises den kjente Opel-vingen som signatur i frontlysene.

Om natten handler det derimot også om Night Vision, et system som bruker et infrarødt kamera til å oppdage mennesker og dyr i mørket. Når Night Vision oppdager noe foran bilen, vil den varsle føreren i førerdisplayet. Dette sikkerhetssystemet kan oppdage farer opp til 100 meter foran bilen, og «ser» altså mennesker og dyr ved å analysere temperaturforskjeller i omgivelsene.

Til manges begeistring handler det ikke kun om å trykke seg fram via berøringsskjermer i nye Granland, som totalt har 22 tommer med display tilgjengelig. Opel har nemlig funnet ut at fysiske knapper for de viktigste funksjonene gjør kjøreopplevelsen både trygg og komfortabel, så slike utgjør også en del av det digitaliserte miljøet framme i en Opel Granland.

Når det kommer til førerassistentene har Opel utstyrt bilen med Highway Integration Assist, noe som gir den en adaptiv cruisekontroll som også holder bilen plassert midt i sitt kjørefelt og selvkjøring på nivå 2.

Nye Granland har også et 360-graders kamera, en automatisk parkeringsassistent, en blindsonevarsler og selvsagt diverse nødbremseassistenter.

Seter er så viktig for Opel at de har puttet inn noen nye ergonomiske i Grandland som et ledd i en tysk kampanje kalt «Aktion Gesunder Rücken e.V.» ‒ ta vare på ryggen din. Disse skal gjøre det mulig å finne en tilnærmet perfekt sittestilling, og kan også fås med både varme og kjøling.

Opel Norge kan opplyse at Grandland uten X men med nattsyn skal være på plass i begynnelsen av 4. kvartal, og at de har prisene klare i løpet av sommeren når de også åpner for salget.

Les også:

Les mer om:

Nyheter